Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Nagrada Pavle Vasić

Žiri: dr Zoja Bojić, istoričar umetnosti, predsednik Žirija, Mirjana Vajdić Bajić, istoričar umetnosti i Vladimir Mitrović, istoričar umetnosti dodelio je Nagradu Pavle Vasić za 2013. godinu Nebojšši Milenkoviću, istoričaru umetnosti, za monografski katalog Slobodan ŠŠijan: Moraću da skrenem, Vizuelni eksperimenti 1960-2012., MSUV, 2013.

 



 


NAGRADA PAVLE VASIĆ ZA 2013. GODINU



OBRAZLOŽENjE

Jednoglasnom odlukom žirija nagrada "Pavle Vasić" dodeljena je istoričaru umetnosti Neobjši Milenkoviću za monografski katalog Slobodan Šijan: Moraću da skrenem, Vizuelni eksperimenti 1960-2012, koji je objavljen maja 2013. kao publikacija koja prati istoimenu izložbu održanu u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine krajem 2012. i početkom 2013. Nebojša Milenković je i koautor te izložbe, zajedno sa Stevanom Vukovićem i Slobodanom Šijanom. 

Protagonista Milenkovićeve studije Slobodan Šijan je umetnik koji je širokoj publici poznat po igranim filmovima, a na umetničkoj sceni i kao likovni umetnik koji se izražava različitim medijima i žanrovima. Nebojša Milenković za predmet svog istraživanja uzima sve aspekte Šijanovog stvaralaštva osim igranog filma. Primarne kategorije Šijanovog vizuelnog eksperimenta koje Milenković identifikuje i posmatra su psihodelična i konceptualna umetnost. Time sa jedne strane omogućava onu vizuru koja dozvoljava analizu prepletenih žanrova i medija, a sa druge strane ovakvim jasnim definisanjem  svoje teme on uspeva da u potpunosti upravlja svojim metodom analize koji je primeren posmatranju vizuelnog, i vizuelno eksperimentalnog, dela. 

Iako je tema ove publikacije umetnikovo vizuelno eksperimentalno stvaralaštvo  u periodu od 1960. do 2012,  Milenković u svom tekstu predstavlja rad Slobodana Šijana ne u pukom hronološkom redosledu već kontekstualizuje kako njegova interesovanja za psihodeličnu i konceptualnu umetničku perspektivu tako i celokupni dosadašnji vizuelni opus ovog umetnika. Ta kontekstualizacija je višeslojna pošto autor nadgrađuje jedan kontekst na drugi i na taj način nudi svojevrstan metod kojim možemo da posmatramo Šijanov vizuelni rad. Istovremeno, vremenski raspon od 1960. godine do naših dana omogućava Milenkoviću da temu svog istraživanja sagleda veoma obuhvatno i ukaže na Šijanove početne inspiracije  i rane vizuelne i eksperimentalne radove. Među takvim radovima su Šijanove beležnice iz prestudentskih dana koje obiluju podacima, tekstom i likovnim materijalom o bezbrojnim filmovima koje je Šijan tada gledao, i koji je na mnogo načina umetniku služio kao inspiracija. Studije na Akademiji i, posebno, umetnikovi međusobno inspirativni susreti sa drugim umetnicima i njegova životna iskustva nadograđuju se na ona rana interesovanja i formiraju živu kohezivnu celinu koja nastavlja da raste.

Izuzetan kvalitet Milenkovićevog dela je takođe to što svojim tekstom prenosi ideju o životnosti Šijanovog stvralaštva. Ta životnost se ogleda kako u Šijanovim trajnim umetničkim interesovanjima, i predstavlja jednu od osobina njegovog stvaralaštva, tako i u Milenkovićevom tekstu koji za svoje izvore, pored umetničkih dela, ima ne samo literaturu o istoriji i teoriji umetnosti već i živu reč umetnika i njegovih, naših, savremenika.

Dodatnu vrednost ove publikacije predstavljaju aparat i reprodukcije. Aparat uključuje liste Šijanovih samostalnih i grupnih izložbi, video radova, njegovu filmografiju po kategorijama, bibliografiju Šijanovih tekstova i knjiga, literaturu i kritiku o njegovim filmovima, i spisak njegovih važnijih intervjua. Reprodukcije daju uvid u sadržaj ove izložbe čije su glavne odrednice psihodelični i konceptualni aspekti vizuelnog stvaralaštva ovog umetnika i nehijerarhijski shvaćena i prikazana različitost medija Šijanovih vizuelnih beleški. Publikacija je objavljena bilingvalno, na srpskom i engleskom jeziku, što doprinosi boljem razumevanju Šijanovog stvaralaštva i van granica našeg govornog područja.   



Članovi žirija:

Dr Zoja Bojić, istoričar umetnosti, predsednik Žirija, Mirjana Bajić, istoričar umetnosti i Vladimir Mitrović, istoričar umetnosti.



Nebojša MILENKOVIĆ

Balzakova 64, Novi Sad

tel.  063 86 08 337

e- mail: naprostomilenkovic@gmail.com

           nebojsa.milenkovic@msuv.org



Datum i mesto rođenja



13. avgust 1971.godine, Niš



Obrazovanje



2000. Diplomirao na grupi za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta u Beogradu sa temom Umetnost postumetničke ere - mail art  (mentor: prof. dr Jerko Denegri)



Stručna zvanja



2002. Muzejsko zvanje kustos stekao radom na temu Antimuzejske ideologije – teorija i  praksa (mentor: Miloš Arsić, muzejski savetnik)

2010.  Muzejsko zvanje višeg kustosa stekao radom na temu Tradicija avangarde (mentor: prof. dr. Jerko Denegri)





Radni staž



2002─2014.     kustos Zbirke konceptualne umetnosti, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad

2001─2002.     kustos-urednik Gradske galerije, Kulturni centar Laza Kostić, Sombor



Članstvo u strukovnim udruženjima, redakcijama, upravnim odborima i dr.



2009.    Član Sekcije istoričara umetnosti pri Muzejskom društvu Srbije

2007.    Član ICOM (International Council of Museums)

2006.    Član AICA, Paris (International Association of Art Critics), Sekcija za Srbiju

2002.    Član Muzejskog društva Srbije



2003─2006.      predsednik Komisije za otkupe i poklone Muzeja savremene likovne umetnosti, Novi Sad

2002─2005.     Član Upravnih odbora Muzeja savremene likovne umetnosti, Novi Sad

2002─2004.      Član Upravnog odbora Studentskog kulturnog centra, Novi Sad 



2010─2014.       kritičar  dnevnog lista Pobjeda (Podgorica)

2006─2014.       autorski blog na web portalu televizije B92, www.b92.net

2006─2008.     kritičar mesečnika za kulturu i umetnost YellowCab, Beograd

2005─2007.    urednik Časopisa za kritiku, istoriju i teoriju umetnosti Anomalija, Muzej savremene    umetnosti Vojvodine, Novi Sad

2003─2006.       art kritičar lista Danas, Beograd

2003─2004.       u listu Dnevnik imao stalnu rubriku Drugi pogled namenjenu vizuelnim umetnostima

1997─1999.       kritičar kulturnog dodatka dnevnog lista Borba

1995–1999.       art kritičar mesečnika za kulturu i umetnost Beorama



Nagrade (izbor)



2013. NAGRADA PORODICE BISTRIH POTOKA za istorijsko umetnički i društveno aktivistički rad

2011. NAGRADA ART MAGAZINA za Najbolji umetnički projekat za retrospektivu i monografiju VUJICA REŠIN TUCIĆ: Tradicija avangarde

2006. NAGRADA DRUŠTVA ISTORIČARA UMETNOSTI SRBIJE ZA NAJBOLJU AUTORSKU IZLOŽBU u Srbiji i Crnoj Gori  za izložbeni projekat Szombathy art (retrospektivna izložba i monografija)



Objavljene umetničke monografije


SLOBODAN ŠIJAN: Moraću da skrenem!, Vizuelni eksperimenti 1960 - 2012, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad, 2013.VUJICA REŠIN TUCIĆ: Tradicija avangarde, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad, 2011VLADIMIR KOPICL. Ništa još nije ovde ali neki oblik već može da mu odgovara..., Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad, 2007.

SZOMBATHY ART, Muzej savremene likovne umetnosti, Novi Sad, 2006.

ZVEZDA I NJENA SENKA – Ikonografske predstave zvezde petokrake u umetnosti socijalističkog i postsocijalističkog društva (Ideologije, utopije, simulakrumi slobode 1945-2005), Muzej savremene likovne umetnosti, Novi Sad, 2006.

ICH BIN KÜNSTLER SLAVKO MATKOVIĆ, Muzej savremene likovne umetnosti, Novi Sad, 2005.



Kao koautor



SVET PO ILIJI, ur. Ivana Bašičević, Fond Ilija & Mangelos, Tribina ─ Institut za normalnost i kulturu promene, Novi Sad, 2009.

EVROPSKI KONTEKSTI UMETNOSTI U VOJVODINI XX VEKA, ur. dr Miško Šuvaković, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad, 2008.

CENTRALNOEVROPSKI ASPEKTI VOJVOĐANSKIH AVANGARDI 1920-2000 (granični fenomeni, fenomeni granica), ur. Dragomir Ugren, Muzej savremene likovne umetnosti, Novi Sad, 2002.



Retrospektivne, studijske i problemske izložbe



UROŠ ĐURIĆ, Strategije ekscesa ili ko se žuri uleti mu Đurić, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad, maj/jun 2013.

SLOBODAN ŠIJAN: Moraću da skrenem!, Vizuelni eksperimenti 1960 ― 2012, sa Stevanom Vukovićem, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad, decembar 2012.

PRIMERI NEVIDLJIVE UMETNOSTI ― digitalizacija zbirke konceptualne umetnosti MSUV,u okviru međunarodnog projekta DIGITIZING IDEAS (arhivi neoavangardnih i konceptualnih umetničkih praksi), sa Kristijanom Lukićem i Gordanom Nikolić, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad, 2012.

INTIMNOST – Tajni život jedne muzejske zbirke, Galerija poklon zbirke Rajka Mamuzića, Novi Sad, oktobar/novembar 2011.

VUJICA REŠIN TUCIĆ: Tradicija avangarde, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad, 2011, Pozorišni klub Zeleno zvono, Zrenjanin, 2012.

ILIJA BAŠIČEVIĆ BOSILJ ─ Slike sa Ilijade, retrospektiva, Umetnički paviljon Cvijeta Zuzorić, Beograd, 2008; Galerija Rima, Kragujevac, 2009.

VLADIMIR KOPICL. Ništa još nije ovde ali neki oblik već može da mu odgovara..., retrospektiva, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad, 2007.

Umetnički slučaj Ilije Bašićevića Bosilja (1895-1972), problemska izložba, Galerija ogranka SANU, Novi Sad, septembar, 2007.

SZOMBATHY ART, retrospektiva, Muzej savremene likovne umetnosti, Novi Sad, 2005; Muzej savremene umjetnosti republike srpske, Banja Luka, 2006.ZVEZDA I NJENA SENKA – Ikonografske predstave zvezde petokrake u umetnosti socijalističkog i postsocijalističkog društva (Ideologije, utopije, simulakrumi slobode 1945-2005), studijska izložba, Muzej savremene likovne umetnosti, Novi Sad, 2006.

ICH BIN KÜNSTLER SLAVKO MATKOVIĆ, retrospektiva, Muzej savremene likovne umetnosti, Novi Sad, 2004; Studentski kulturni centar, Beograd, 2005; Galerija Likovni susret, Subotica, 2005; Muzej savremene umjetnosti republike srpske, Banja Luka, 2006.



Važnije autorske/kustoske izložbe



DRAGAN JANKOV, More nade, slike 1985─2012, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad, 2012.

GRUPA ABS – Slikarstvo kao kritični simptom tranzicije, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad, 2010.

MEĐUPROSTOR, Umetnička scena Banja Luke, sa Dunjom Blažević i Saritom Vujković, Umjetnička galerija Bosne i Hercegovine, Sarajevo, 2010; Muzej savremene umetnosti, Skoplje, 2009; Kulturni centar Beograda, Beograd, 2008; Muzej savremene umjetnosti Republike Srpske, Banja Luka, 2008; Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad, 2007.

ILIJA BAŠIČEVIĆ BOSILJ ─ DIMITRIJE BAŠIČEVIĆ MANGELOS: Svet po Iliji, Galerija O3ONE, Beograd, 2006.

ANTITEZA – Umetnost u Vojvodini na kraju XX i početkom XXI veka, sa Suzanom Vuksanović, Umjetnička galerija Bosne i Hercegovine, Sarajevo, 2004.

DELA TELA, Autorska izložba u okviru projekta Korak.Korak napred..Dva koraka napred..., sa Suzanom Vuksanović i Sašom Milivojevićem, Centar za vizuelnu kulturu Zlatno oko, Novi Sad, 2002.

LUDI, ZBUNJENI I JOŠ NEKI... (Jedan mogući pogled na vojvođansku umetnost devedesetih), u okviru izložbenog projekta FATALNE DEVEDESETE - strategije otpora i konfrontacija: Umetnost u Vojvodini na kraju XX i početkom XXI veka, Muzej savremene likovne umetnosti, Novi Sad, septembar 2001, Savremena galerija, Pančevo, oktobar-novembar 2001, Galerija Kulturnog centra Laza Kostić, Sombor, novembar-decembar 2001.

PROJEKAT IZMENJENOG PEJZAŽA, u okviru Međunarodnog bijenala Pejzaž 2002, Muzej savremene likovne umetnosti, Centar za vizuelnu kulturu Zlatno oko, Galerija Bel art, Novi Sad, jun 2002.

OD NEOAVANGARDNOG TEKSTUALIZMA DO KONCEPTUALNE UMETNOSTI: KONCEPTUALNA UMETNOST – OD DELA DO TEKSTA, u okviru izložbe CENTRALNOEVROPSKI ASPEKTI VOJVOĐANSKIH AVANGARDI 1920-2000 (granični fenomeni, fenomeni granica), Muzej savremene likovne umetnosti, Novi Sad, septembar 2002, Salon Muzeja savremene umetnosti, Beograd, oktobar-novembar 2002.

MAIL ART – UMETNOST POSTUMETNIČKE ERE, u okviru izložbe CENTRALNOEVROPSKI ASPEKTI VOJVOĐANSKIH AVANGARDI 1920-2000 (granični fenomeni, fenomeni granica), Muzej savremene likovne umetnosti, Novi Sad, septembar, 2002, Salon Muzeja savremene umetnosti, Beograd, oktobar-novembar 2002.

NEOEKSPRESIONIZAM: UŽASI JEZIKA SLIKE, (S. Matković, L. Kerekeš) u okviru izložbe CENTRALNOEVROPSKI ASPEKTI VOJVOĐANSKIH AVANGARDI 1920-2000 (granični fenomeni, fenomeni granica), Muzej savremene likovne umetnosti, Novi Sad, septembar, 2002, Salon Muzeja savremene umetnosti, Beograd, oktobar-novembar 2002.

Međunarodna mail art izložba, Povodom 40. godina Gradske galerije u Somboru, Kulturni centar Laza Kostić, septembar 2001.



Samostalne izložbe



DRAGAN JANKOV ─ TADIJA JANIČIĆ ─ DANIJEL BABIĆ, Galerija ogranka SANU, Novi Sad, 2009.

LED ART – Dokumenti vremena 1993 – 2003, Kulturni centar, Inđija, junuar 2005.

UMETNOST KAO UMETNIKOVA LIČNA DRAMA, Komemorativna izložba povodom desetogodišnjice smrti Slavka Matkovića, (sa Balintom Sombatijem), Galerija Kulturnog centra (bivša Tribina mladih), Novi Sad, novembar 2004.

JAROSLAV SUPEK, Suva planina – Zaplanje, (Umetničko događanje 1995-2004), Muzej savremene likovne umetnosti, Novi Sad, jun 2004.

EMERIK FEJEŠ, Galerija Renata, Novi Sad, april 2004.

PERICA DONKOV, Amor fati, Muzej savremene likovne umetnosti, Novi Sad, jun 2003.

DANIJEL BABIĆ, Kulturni centar, Inđija, 2003.

AROSLAV SUPEK, Suva planina – Zaplanje, (Umetničko događanje 1995-2001), Kulturni centar Laza Kostić, Sombor, april 2001.

JAROSLAV SUPEK, Suva planina – Zaplanje, (Umetničko događanje), Studentski kulturni centar, Beograd, septembar 1995.


 


 



Datum objavljivanja: 17.03.2014.