Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Monografija Radomir Damnjanović Damnjan

U četvrtak, 29. aprila, 2010. u 19 časova , u atrijumu Narodnog muzeja u Beogradu o monografiji govore: Ljubica Miljković, dr Miško Šuvaković, dr Tomasso Trini i dr Ješa Denegri

 


U ime izdavačke kuće Vujičić kolekcija i izdavača italijansko-engleskog izdanja Federico Bianchi Contemporary Art, prisutne će pozdraviti Aleksandra Lalić i Federico Bianchi


Monografija Radomir Damnjanović Damnjan sažima pedesetogodišnji  opus umetnika, čije je delovanje bilo vezano za, kako jugoslovensku, tako i Italijansku kulturnu sredinu, kretajući se u okvirima različitih medija: od slikarstva do performansa, fotografije i videa.


"Počeo je u okruženju beogradske umetničke klime u situaciji "posle enformela" početkom šezdesetih, da bi redukcijom predmetnih znakova prethodno nagoveštenih u pejsažima Peščanih obala već sredinom iste decenije u seriji Krugova i niza ostalih minimalističkih slika stigao do jedne originalne verzije post-slikarske apstrakcije "tvrdih ivica" zahvaljujući kojima je u korpusu moderne srpske umetnosti izvršio radikalni iskorak i obeležio krupni koncepcijski preobražaj od, uslovno rečeno, "pariskog" ka "američkom" tipu modernističkog slikarstva. No to je bio tek početak Damnjanovih raskida sa svojim dotle visoko kotiranim statusom u kontekstu domaćeg posleratnog modernizma, da bi učešćem na istorijskoj izložbi Drangularijum u Galeriji Studentskog Kulturnog centra 1971. i nizom drugih nastupa u sledećim godinama ušao u domen nove umetnosti sedamdesetih u koju je uneo ne samo izuzetnu kreativnu energiju nego i rizik odbacivanja svoje prethodne pozicije u ime krajnje neizvesne sudbine umetnika koji delujući u dva društvena, politička i kulturna sistema - jugoslovenskom dotad i italijanskom posle 1974. – svesno teži provociranju permanentnog preispitivanja zatečenog poimanja savremene umetnosti u znaku "govora u prvom licu", baveći se istovremeno performansom, primarnim slikarstvom, videom, filmom, fotografijom, sve u cilju iskazivanja svog neuklopljivog umetničkog individualizma. Ali ni takva avantura Damnjana nije zaustavila i smirila u njegovim umetničkim preobražajima, kako bi početkom osamdesetih u klimi postmodernističkog pluralizma ušao u područje prividnog "povratka" klasičnim tematskim oblastima mrtvih prirodi sa stvarnim islikanim predmetima, te autoportreta i portreta direktnim slikanjem na sopstvenom licu drugih različitih osoba. A svim tim umetnikovim preobražajima još uvek nije bio kraj nego tek nastavak kretanja i početak ulaska u krajnje nepregledno polje umetnosti na prelasku iz XX u XXI vek, u kojim zbivanjima Damnjan učestvuje sa neumanjenom vitalnošću, ali ujedno i sa iskustvom i značenjem svojih istorijskih uloga u svim prethodnim umetničkim razdobljima."


 Ješa Denegri


 


Datum objavljivanja: 23.04.2010.