Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Miroslav Munižaba: Unutrašnji nemiri

Izložba slika i crteža Mautora Miroslava Munižabe otvara se 11. aprila u 19. sati u Foajeu Kulturnog centra Pančeva, Živojina Mišića 4. Izložba traje do 25. aprila, 2012. godine.


 


Umetnost zrele moderne u našim prostorima podrazumeva višeslojno i višeznačno idejno, estetsko i formalno jezičko iskustvo: od apstrakcije do nove figuracije, od enformela do konceptualne umetnosti odvija se proces udaljavanja od tradicionalnih jezičkih obrazaca i istovremeno proces uspostavljanja novih umetničkih ideologija, tendencija i pokreta. Klasična slika trpi znatne promene (tematske, sadržinske, tehnološke i materijalne), ali ne gube u celosti svoj tradicionalni lik: u ovom ili onom obliku, egzistira i danas. Kao trajna veza između klasične moderne i postmoderne umetničke prakse najviše se oseća prisustvo iskustva apstrakcije (posebno enformela) i koncept arta.

U prostoru tog iskustva nalazi se, živi i razvija i slika Miroslava Munižabe. Ali pre nego što pristupimo analizi karaktera njegove slike moramo naglasiti važnost jedne druge činjenice: naime, što prvo pada u oči prilikom posmatranja ove slike, što joj ustvari daje formalno-stilsku posebnost, to je jedan gotovo zaboravljen kvalitet: likovna kultura. Taj pojam je u stvari sama osnova likovnog jezika, deo njene estetske vrednosti.

Munižaba se opredelio za jedan tip slike, ili bolje reći za jedan likovni obrazac koji je u suštini sinteza nekoliko tipičnih karakteristika klasične moderne kako u njenoj inspirativnoj, tako u formalno-ikonografskoj dimenziji. Ova slika manje zavisi od aktuelnih ideja vremena, a više od specifičnog iskustva samog autora koji podjednako oseća i vrednost materijala i i značaj slikarskog postupka. Između asocijacije, apstrakcije i stilizovane figuracije razlistava se lik ove slike kao poetska činjenica unutrašnje stvarnosti bića koje žudi za harmonijom viđenog, slućenog i doživljenog. Proces nastanka slike je siguran neposredan, uslovljen podjednako iskustvom, znanjem i intuicijom, tako da se svaka formalna jedinica slike slaže sa drugom u veoma logičnu celinu. Slika nastaje brzo, gotovo u jednom dahu, bez suvišnih detalja, sa začuđujućim bogatstvom asocijacija i dinamične formalne strukture.

Munižaba gradi sliku složenim postupkom koji podrazumeva klasične postupke likovnog jezika (ulje na platnu ili kartonu), ali i tehnikom kolaža koja kombinacijom neslikarskih materijala daje slici vizuelnu dinamiku i strukturu višeslojnosti. Bez velikih kolorističkih raspona, ponekad samo u svetlo-tamnom tonu, u odnosu sa finim gradacijama nijansi samo jednog tona, ova slika deluje upečatljivo i dostojanstveno, bilo da je reč o dramatičnom prizoru ili lirskoj sceni. Ali ono što ovoj slici daje privlačnost, to je smisao slikara za ravnotežu svih likovnih elemenata kompozicije: sve je ovde u znaku jedinstva ideje i emocije.

Sreto Bošnjak





Miroslav Munižaba je rođen 1949. godine u Sremskoj Mitrovici. Po obrazovanju elektroinženjer.

          

Samostalne izložbe:

2007. Galerija Lazar Vozarević, Sremska Mitrovica

2007. Poliklinika SIRMIUM-MEDIC, Sremska Mitrovica



Datum objavljivanja: 06.04.2012.