Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Mirjana Krstevska: Zemlja

U četvrtak 3. marta u 19 časova u Prodajnoj galeriji Beograd na Kosančićevom vencu otvara se samostalna izložba radova autorke Mirjane Krstevske, pod nazivom, "Zemlja". Izložba traje do 21. marta, 2016. godine.


 


Izložba Mirjane Krstevske (1955)  obuhvata izbor radova iz dva ciklusa – Peščana zemlja i Zemlja  nastalih u periodu 2012-2015. Osnovno polazište ovih pastela su satelitski snimci čijim odabirom i fragmentacijom nastaju prizori strukture Zemlje izvedeni kao samostalni,  ili kao radovi u formi diptih i triptiha. Autorkina kontinuirana fascinacija fenomenima prirode  ovde se očitava u  dramatičnim spletovima gradivnih slojeva kojima re-kreira, a potom i zaustavlja efemerne prizore u stanju večitog preobražaja.







Slikarske teme Mirjane Krstevske nas uvek iznova suočavaju sa uzbudljivim fenomenom njenog dubokog razumevanja duha prirode i višeslojnom srođenošću sa njom. Bez obzira na izbor neposrednog motiva i njegovu razradu kroz cikluse. I bez obzira na eventualno ponavljanje istoimenih ciklusa, veoma nalik kakvim pokloničkim ritualima, uvek su tu neka nova snaga, novo promišljanje, novi podaci o ličnom shvatanju, o višem stepenu duhovnog spoja, o novom sloju vlastitog razvoja, koji se svi nenametljivo, skoro fluidno utkivaju u osetljivi i osećajni likovni govor Mirjaninog eposa o Prirodi. O planeti Zemlji i njenom geomorfološkom fenomenu. O Zemlji, kao sastavnom delu univerzalnog mitološkog, moglo bi se reći porodičnog, partnerskog saveza Zemlja-Nebo. Podsećamo da je misaono-poetski pogled Mirjane Krstevske već bio uperen ka Nebu, i pre nekoliko godina samosvojno i likovno veoma uzbudljivo oblikovan putem digitalnog printa. Insistirajući u ovom ciklusu na pogledu ka Zemlji sa nebeskih visina, umetnica je, možda i nesvesno, dotakla princip muško-ženskog odnosa, koji prema mitološkim verovanjima odvajkada postoji između Oca Neba i Majke Zemlje.



(…) Ambivalentni sistem sprega i konfrontacija otvara analitičkom uvidu u jezičku strukturu novi pojavni dijapazon: polje dramskog zbivanja, odnosno atmosferu slike. Scena obiluje prepletima i susretima, uviranjem u tamu i izbijanjem u blještavilo svetlosti, postajući čudesan, gotovo nestvaran spoj lirskog i dramatičnog. Sasvim nalik međusobnim ljudskim odnosima, nalik odnosu Čoveka prema okolini, ili Čoveka unutar samog sebe. U takvom kontekstu, se postavlja pitanje, da li, osim očigledne fascinacije Prirodom i svojih slikovitih osvetljavanja ovih, u odnosu na Čoveka eksternih odnosa,  Mirjana Krstevska zapravo ponire u Čovekov unutrašnji univerzum, služeći se Prirodom kao blistavom metaforom?



Vesna Todorović, istoričar umetnosti (iz predgovora kataloga)


 



Datum objavljivanja: 02.03.2016.