Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Mira Brtka: Nestabilne ravnoteže

Promocija monografske publikacije: Suzana Vuksanović, "Mira Brtka - Nestabilne ravnoteže". Sreda 13. februar, 2013. u 13h, Kino sala MSUV.


 


Učesnici: prof. dr Jerko Denegri, prof. dr Lidija Merenik, Mira Brtka i Suzana Vuksanović.



Retrospektivnom izložbom i pratećom monografskom publikacijom obuhvaćena su sledeća polja delovanja umetnice: slikarstvo, skulptura, skulpturalna instalacija, film i moda - u vremenskom rasponu od sredine šezdesetih godina prošlog veka do danas.


"Višedecenijska vrlo plodna aktivnost umetnice u disciplinama slikarstva, kolaža, skulpture, filma i mode, sa brojnim nastupima u zemlji i inostranstvu, detaljno je i studijski obrađen i pokazan na nedavnoj novosadskoj retrospektivi na kojoj je opus Mire Brtke po prvi put prikazan u svom ukupnom rasponu i u optimalnoj selekciji, uvodeći je definitivno u istoriju domaće umetnosti u periodima i područjima njenih mnogostrukih delatnosti. Uvodni tekst mr Suzane Vuksanović u monografskom katalogu izložbe precizno analizira i pozicionira opus Mire Brtke u odgovarajućim problemskim kontekstima i donosi završni vrednosni sud u kojem se odaje zasluženo priznanje životnom i kreativnom postignuću ove značajne umetnice." (izvod iz recenzije prof. dr Jerka Denegrija) "Autorski raspravni tekst Suzane Vuksanović Logika i meditacija (u pozadini) umetnosti poseduje više nivoa razmatranja: od hronološko-istoriografskog, koji uvažava i prati momente iz Brtkinog umetničkog formiranja i boravka u Italiji do dela nastala u 21. veku, do analitičkog i interpretativnog, koji prate genezu forme, koncepta i ideoloških sadržaja Brtkinih radova iz domena vizuelnih umetnosti: filma, kolaža-crteža, slika, slika-objekata-skulptura. …


…. Autorka mr Suzana Vuksanović je na sistematičan, metodičan način, koristeći sva sredstva naučnoistraživačkog rada, poznavanja umetničkog materijala i razumevanja značaja interpretacije umetničkog dela kao neizostavne nadogradnje istoriografiji, uspela da stvori vrednu, detaljnu, interesantnu monografiju o umetnici Miri Brtki, te time pruži konkretan doprinos razumevanju jugoslovenske posleratne umetnosti i kulture, kao i razumevanju manje poznatih fenomena poniklih na vojvođanskoj umetničkoj sceni poslednjih pet decenija." (izvod iz recenzije prof. dr Lidije Merenik) "Nobuja Abe je (1967) napisao tekst za katalog za prvu izložbu Illumination u Rimu u kojem je dao svojevrsni credo grupe. Koja je bila osnovna ideja koja vas je povezivala? Mira Brtka: Ideja je bila – promeniti stvari, ići ka novome. Bilo je to vreme revolucija, i studentskih nemira i vreme dece cveća. Vladao je opšti zamor stanjem stvari u društvu i politici. Naravno, sve to je zahvatilo i umetnost. Rekli smo – ono što je do sada slikano – ne treba tako raditi. Ne predstavljati prirodu onako kako se to do sada radilo. Treba crpiti svetlost iz vlastite duše, iz unutrašnjosti bića. Abe je govorio da se treba suprotstaviti, on je to nazivao konstantna kriza, dakle, ubrzanom životu… Zamislite, šta bi tek danas rekao na ovu zahuktanost… Bili smo u kontra poziciji toj beskrajnoj krizi. Zato je i uzeo reč illumination, baš francusku reč, naravno iz Remboove poezije… isijavati." (izvod iz intervjua sa Mirom Brtkom "DNK" kao horizont vojvođanske ravnice, Nova misao, časopis za savremenu kulturu Vojvodine, br. 16, Novi Sad, februar/mart 2012) "U obilju umetničkog materijala, realizovanih radova, ideja, skica, projekata, koncepata i dokumentarne građe, tokom pripreme retrospektivne izložbe i prateće monografske publikacije nastojala sam da – u realizaciji i jednog i drugog – akcenat bude stavljen upravo na tim nestabilnim ravnotežama u umetničkim realizacijama Mire Brtke. Smatrala sam da će na taj način biti vidljivije i ubedljivije činjenice o njoj i njenoj umetnosti, koja se od samih početaka zasniva na nestabilnim, nesigurnim i nestalnim karakteristikama samog života. Brtka je to doživljavala kao prednost i priliku da vlastiti identitet, kao i identitet svoje umetnosti, neprestano potvrđuje kroz stalne promene, kretanje i preokrete. U tom smislu, a Mira Brtka je pravi primer za to, proizlazi da se jedino nakon većih ili manjih poremećaja ravnoteže, naglih iskoraka, iskliznuća, iskoračenja, skokova, nenadanih ili dobrovoljnih (!?) padova i uzleta koji slede, ostvaruju najveći, najsnažniji i najznačajniji (životni i umetnički) rezultati."


(izvod iz teksta Suzane Vuksanović, Logika i meditacija (u pozadini) umetnosti)


 


 


 



Datum objavljivanja: 09.02.2013.