Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Mira Brtka: Nestabilne ravnoteže

Retrospektivna izložba, "Mira Brtka: Nestabilne ravnoteže", autorka i kustoskinja: mr Suzana Vuksanović. Otvaranje izložbe: sreda, 3. oktobar 2012. u 19h
Trajanje izložbe: 3 – 21. oktobra 2012. MSUV, Dunavska 37. Novi Sad.

 


Prateći program

Stručno vođenje kroz izložbu: mr Suzana Vuksanović

petak, 5. oktobar 2012. u 13h

Razgovor sa umetnicom: Mira Brtka

petak, 12. oktobar 2012. u 13h

Promocija monografske publikacije_Mira Brtka: Nestabilne ravnoteže

četvrtak, 18. oktobar 2012. u 13h

Projekcije filmova

petak, 5. 12. i 19. oktobar u 14h

Solista (1963) – animirani film, 10', režija: Nikola Majdak, scenario: Mira Brtka i

Nikola Majdak, produkcija: Avala film, Beograd

Partizanske baze (1969) – dokumentarni film, 8', scenario i režija: Mira Brtka, produkcija:

Neoplanta film, Novi Sad

Slovaci (1970) – dokumentarni film za emisiju Enciklopedija, 25', scenario i režija: Mira

Brtka, produkcija: TV Beograd

Bijenale u Veneciji (1995) – dokumentarni film prikazivan na TV Novi Sad, 25', scenario i

režija: Mira Brtka, produkcija: Mira Brtka



Svetlo. Mutno. Blistavo.

(mr Suzana Vuksanović, izvodi iz studijskog teksta Nestabilne ravnoteze: Logika. Meditacija.)

Umetnička i životna sudbina umetnice Mire Brtke više od pet decenija odvija se na relaciji Stara Pazova – Beograd – Rim – Novi Sad – Bratislava. Kroz vreme, mesta, događaje ─ do situacija, susreta i ljudi ─ Miru su vodili i vode: snažna energija, radoznalost, otvorenost i spontanost, (ne)praktičnost, volja i istrajnost, idejna i telesna vitalnost, (i)racionalnost, rad, ljubav, posvećenost, upornost, izdržljivost, …

Prvu (diplomsku) pozorišnu predstavu režira u Subotici 1956.

Prve filmove režira za Zagreb film 1958.

Prvi put samostalno izlaže slike u Rimu 1964.

Prve „Mirine haljine“ Italijanke su prošetale krajem šezdesetih godina 20. veka.

Prve skulpture izlaže u Novom Sadu 1990.


Mira Brtka umetnički se, dakle, okušala na filmu (kao rediteljka, scenaristkinja, asistentkinja režije, animatorka, kostimografkinja, scenografkinja), u modi (kreiranjem odevnih predmeta za žene), ali možda najviše ─ ili vremenski najduže ─ trajala su njena istraživanja u slikarstvu. Bavljenja slikom, ispitavanja njenih svojstava, prirode i karaktera odvijala su se uporedo s Mirinim poimanjem umetnosti kao traganjem za vlastitim, unutrašnjim smislom. Kao mnogo puta pre, Mira Brtka je na kraju 20. i na početku 21. veka, otvaranjem novog polja za istraživanja i eksperimente, ovog puta u okrilju skulpture, postskulpture i skulpturalne instalacije, još jednom pouzdano i znatiželjno proširila delokrug svog umetničkog promišljanja i rada. Istovremeno, njen najnoviji ciklus belih slika-reljefa koji referiše na slike nastajale sredinom šezdesetih godina 20. veka ukazuje na temeljitost i kontinuitet u analizi jednom utvrđenih slikarskih problema, što, svakako, predstavlja još par važnih ličnih i profesionalnih karakteristika Mire Brtke. Retrospektivnom izložbom i pratećom monografskom publikacijom obuhvaćena su sledeća polja delovanja umetnice: slikarstvo, skulptura, skulpturalna instalacija, film i moda ─ u vremenskom rasponu od sredine šezdesetih godina prošlog veka do danas.


Mira Brtka, (Novi Banovci, 1930). Završila Akademiju za pozorišnu i filmsku umetnost u Beogradu 1955. i Akademiju lepih umetnosti (odsek slikarstva) 1964. u Rimu, gde je iste godine imala svoju prvu samostalnu izložbu. Tokom šezdesetih godina 20. veka u Italiji, bila je član internacionalne grupe Illumination i učestvovala u aktivnostima „Biroa za preventivnu imaginaciju“, pokrenutog u Rimu 1970. U Staroj Pazovi vodi jednu od filijala tog pokreta „Biro za balkanizaciju umetnosti“. Sa članovima Biroa učestvuje u projektu Arteideologia sa ciljem kreiranja aktivnije kulturne saradnje izmedju Italije i Srbije. Osnovala Fondaciju Brtka–Kresoja 2011, sa dokumentacionim centrom i galerijskim prostorom u Petrovaradinu. Živela u Rimu, danas živi i radi u Staroj Pazovi i Petrovaradinu, a ima svoj aatelje i u Bratislavi. Područja umetničkog rada: slikarstvo, skulptura, film, kostimografija, moda.


 


 


Datum objavljivanja: 25.09.2012.