Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Miona Marta Marković: Zagrljaji

U četvrtak, 17. septembra u Foajeu Kulturnog centra Pančeva, otvara se samostalna izložba slika autorke Mione Marte Marković, pod nazivom, "Zagrljaji". Izložba traje do 30. septembra, 2015. godine.

 



 


Nebojša Milenković:  O kontinuitetima zagrljajnosti u slikarstvu Mione Marković





 

Ako će ti biti lakše,

zagrli me, zagrli me...   (Arsen Dedić)



Variranje iste teme u različitim tehikama i periodim aumetničkog razvoja nekog autora u istoriji umetnosti svakako nije novo. Ono je, najčešće, uzrokovano potrebom da se na određenu temu eksperimentiše i istražuje─ kako po pitanju uspostavljanja formalnih principa, tako, podjednako i na sadržinskoj ravni. Takođe, praćenjem razvoja i nadogradnje unutar jednog naizgled zatvorenog, a ustvari i te kako složenog i zahtevnog, tematskog kruga možda najlakše uočavamo promene u stilu kod već ostvarenih, odnosno procese i faze umetničkog usložavanja i sazrevanja kod mlađih autora.



Još od studentskih radova, Miona Marković u svom slikarstvu, čitavu deceniju pa i nešto duže, zaokupljena je variranjem motiva zagrljaja. Počev od prvih radova u ovom tematskom ciklusu, datiranih još 2003, pa do danas, ona se predstavama zagrljaja ciklično vraća, uspostavljajući u svom radu kontinuitet koji u punoj meri i obimu postaje vidljiv upravo ovom izložbom. Nanjenim slikama, crtežima, kolažima, grafikama i vitražu zagrljena tela (tela u zagrljaju) redovno su prikazana bez prepoznatljivih ličnih karakteristika, umešno svedena do nivoa znaka/označitelja. Bilo da su kompoziciono i koloristički pročišćene, redukovane na jednu ili dve figure, dosežući vrednost čistih bojenih odnosa, kakve su na primer Regina (Kraljica) iz 2007, ili Basic (2009), ili pak multiplikovane i transavangardistički ekspanzivne poput Vivace I i Vivace II, s brojnim varijacijama iz njenog italijanskog perioda, Mionine slike svedoče o autorkinoj fasciniranosti odnosom tela u zagrljajnoj interakciji ─ postupnim prelaženjem i zagrljajnim stapanjem kojim dvoje koji se grle, u likovnom ali i životnom smislu, suštinski postaju jedno. Na njenim slikama povremeno srećemo i predstave jedne figure koja grli samu sebe, čime Miona ponajpre nastoji da, minimumom likovnih sredstava, principom manje je više, prikaže složena emotivna stanja prepoznata / otkrivena i uzrkovana činom zagrljaja. Uostalom, ne poručuje li nam i hrišćanska doktrina, zasnovana Božijim zapovestima, kako trebamo ljubiti bližnjega svoga kao samoga sebe ─ baš kao i iz hrišćanstva izvedena učenja s tvrdnjama kako svakim zagrljajem mi zapravo grlimo upravo sebe, to jest vlastiti odraz ispoljen ili prepoznat u pretpostavljenom drugom.



Svojim slikama, pored opisane atmosfere, Miona Marković nam povremeno sugeriše i sasvim osobeni unutrašnji ritam, kao što je to recimo slučaj kod zagrljaja slikanih na notnim listovima Betovenovih Sonata. Takođe, činjenica da su telakoja se grle po pravilu depersonalizovana, bez imalo sumnje sugeriše kako je za ovu autorku prikaz samog čina grljenja važniji od portretisanja njegovih neposrednih subjekata, odnosno onih koji (se) grle. Ovakvim načinom prikazivanja, zagrljajnost [1] se izdiže na ravan simbola (sa svim učitanim arhetipskim, ali i brojnim istorijsko-umetničkim aluzijama i citatnostima), dok se neposredni subjekti transformišu u bojene (inter)odnose koji, varirani kroz različite slikarske medije i životna raspoloženja, svedoče o širokom spektru osećanja i emocija koje se manifestuju zagrljajem, poput: ljubavi, strasti, radosti, tuge, melanholije, usamljenosti, ushićenosti i drugih.



Kao svojevrstan zlatni presek do sada pređenog puta, ova izložba nesumnjivo je važan, možda čak i prekretni trenutak u Mioninoj umetničkoj karijeri, nudeći nam dovoljno dokaza o slikarskoj ostvarenosti, baš kao i razloga za znatiželju vezanu za to u kom će se pravcu njena umetnost nadalje razvijati ─ kako na tematskoj tako, podjednako, i na konceptualnoj ravni.





 



Miona Marković je rođena je maja 1979. godine u Somboru. Školovala se u rodnom gradu i u Beogradu naizmenično, a diplomirala je 2004.godine na Fakultetu Primenjenih umetnosti i dizajna u Beogradu, na smeru zidnog slikarstva, u klasi profesora Slobodana Đuričkovića. Njen diplomski rad bio je vitraž “Zagrljaj”. Neposredno nakon toga odlazi uItaliju, gde u Napulju upisuje specijalističke studije na Accademia di BelleArti, na smeru Arti Visive e Discipline dello Spettacolo – pittura koje 2007.godine okončava diplomskim radom kod svog mentora prof. SalvatoreProvino-a.



2014. godine  dobila je stipendiju od italijanske vlade za doktorske studije iz oblasti savremene umetnosti na Univerzitetu Sapienza u Rimu.Sada se tamo bavi istraživačkim radom iz oblasti savremene umetnosti - body art, kod svog mentora profesora dr. Claudio Zambianchi-ja.



Od 2006. godine je članULUS-a a od 2009. godine ima status samostalnog umetnika.



Imala je osam samostalnih izložbi i veliki broj grupnih izložbi (preko 30) prevashodno u Italiji (Rim, Napulj, Trst, Pjaćenca) ali i Srbiji (Beograd, Niš, Gornji Milanovac, Majdanpek ), u Bosni (Sarajevo), Bugarskoj (Sofija i Plovdiv) i dve u Meksiku (Mexico City).



Kao aktivni učesnik autorskog projekta „Pergament Srbija“ vajarke Leposave Milošević Sibinović boravi u likovnoj koloniji na planini Rtanj 2011 godine. Svoje mnogobrojne radove (pojedinačne listove ali i slikovne knjige) na pergamentu izlaže zahvaljujući upravoj toj plodnoj saradnji, širom zemlje i inostranstva.





 

Samostalne izložbe:



2004. jun, izložba crteža u galeriji „Podest“, Dom omladine, Beograd



2006. maj, izložba „SOMBOR: građevine i detalji“, galerija „Cirkus“ u SKC-u, Beograd (sa Aleksandrom Vrcelj)



2009. januar, izložba slika i grafika u Likovnom salonu Doma kulture, Čačak



2009. maj, izložba fotografija „Sakralno i profano“, Mesna biblioteka, Bački Monoštor



2010. maj, izložba slika „Knjiga i slike“ , galerija „Leptir“ u Biblioteci „Đorđe Jovanovic“, Beograd



2011. jun, izložba fotografija „Sacro e profano“ za vreme Wine Jazz festivala, Pratola Peligna, Italija



2013. januar, izložba slika i crteža „Incontro“ („Susret“), Media Museum, Pescara, Italija



2015. maj, izložba slika, crteža i grafika „Zagrljaj“, Galerija Art 55, Niš


 


 



Datum objavljivanja: 14.09.2015.