Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Milena Jeftić Ničeva Kostić: Tropi

U Salonu Narodnog muzeja Zrenjanin u sredu, 4. juna 2014. godine, u 19h biće otvorena izlozba pod nazivom "Tropi" autorke Milene Jeftić Ničeve Kostić.


 


Ciklus Tropi je poslednji u nizu ciklusa inspirisanih prirodom u bogatom umetničkom opusu Milene JNK i sada ga premijerno izlazemo u Salonu zrenjaninskog Muzeja. Nadlezni kustos ove izlozbe je Ivana Arađan, istoričarka umetnosti, a izlozba će trajati do 4. jula 2014. godine. Postavka je multimedijalna jer je dopunjuje i dokumentarni materijal: video zapisi i fotografije sa terena, Milenini blokovi sa crtezima i dr.



Ciklus pod nazivom Tropi nastajao je u proteklih četrnaest godina na putovanjima po egzotičnim destinacijama kao sto su: Kambodza, Indija, Meksiko, Vijetnam, Australija i druge destinacije, između ostalog i na mestima kao sto su Meljine i Herceg Novi. Ciklus se sastoji iz dve glavne komponente: crteza i monumentalnih slika u tehnici ulja na platnu i akrilika. Crtezi čine katalog koji je naslovljen kao Priprema za Trope, a na izlozbi je prikazano 13 pojedinačnih platna  i 10 diptiha.


Tekst kataloga „Priprema za Trope“

Autorka: Ivana Arađan, istoričarka umetnosti



TROPI



Savremeno slikarstvo XXI veka nastavlja tendencije koje je moderna započela početkom XX veka. Težilo se ka drugačijem predstavljanju viđenog, ka modifikaciji prepoznatljive forme, kao i apstrahovanju oblika bliskih čovekovom oku. Nit koja je prožimala te namere umnogome je ona ista koja obeležava i savremeni slikarski izraz. Od kada su pravci prestali da budu nosioci istorije likovnog izražavanja, svaki umetnik kreira i reprezentuje svoj likovni diskurs i lični pravac prepoznatljivosti. Stoga, uviđamo da savremeni likovni izraz teži formalnoj konkretizaciji kroz osoban intiman svet umetničkog govora.

Ciklus pod nazivom TROPI je, sa jedne strane, logičan nastavak bogatog umetničkog delovanja Milene Jeftić Ničeve Kostić, koja nas je davno uvela u svoj svet prirode koju obrađuje i prezentuje na platnima tokom dugog niza godina. Prirodu, kao glavno težište svoje inspiracije i rada, dekonstruisala je na teme koje su je najviše zaokupile, da bi ih kasnije iznova konstruisala unutar ciklusa (Oranice, Žita, Cvetanje). Među svim tim bogatim žitnim poljima rodnog Tomaševca, bujnih rascvetalih cvetova i rastinja, nedostajali su Tropi.

Tropi reprezentuju restauriran svet bogate vegetacije zemalja poput Indije, Kambodže, Meksika, Kvinslenda, ali i jednog mesta koje je čuvar Milenine inspiracije godinama – Meljine pored Herceg Novog. Optička zamka u koju možete upasti posmatrajući Trope je osećaj doslovnog podražavanja prirode. Međutim, na velikim formatima oslikana su rekonstruisana sećanja i emocije sa terena sa kojima se umetnica doslovno saživela. Lepote rastinja, palmi, eukaliptusa, cvetova, bambusa i drveća sažimaju se na platnima i prikazuju otelotvorenje doživljaja, osećaja i uzbuđenja koja su izazvali u srcu kreatora.

Čulnost ovih dela ih ne čini impresionističkim, a kolorit i emotivnost ih ne čini ekspresivnim. Tropi su nova slika prirode, novo ogledalo umetničkih emocija. Oni su interpretacija svog sadržaja, samostalno govore za sebe. Umetnička ruka im je udahnula život kojim oni postaju bojom izvajana glorifikacija doživljene lepote. U ogledalu življenja kroz koje umetnica omogućava sebi da iznova uživa u Tropima, putem refleksije emocija koja se rađa pomoću čistih boja. Kad god poželi, umetnica je nasamo sa prirodom, sa svojim Tropima.

Boja je glavni nosilac monumentalnosti Tropa. Putem nje ovo prekrasno rastinje liči na oazu skulpturalnih biljaka. Potezi su intenzivni, a faktura slika slojevita i bogata. Kroz uljane boje i akrilnu plavu, umetnica vaja, slika i konstruiše  identitet Tropa.

Integralni deo ciklusa čine i crteži koji su preteča samih dela. Na pomenutim putovanjima i susretima sa  bogatstvima prirode, umetnica nije dozvoljavala da se nijedan momenat otisne zaboravu. Njihov izraz je smiren i stvaran je sigurnom rukom i obuzdanim potezom olovke. Međutim, oni nisu samo predložak koji je poslužio kao uzor za gorostasne Trope, oni su, pre svega, samostalna dela. Bez suvišne estetizacije crteži egzistiraju i iskreno reprezentuju sam momenat susreta sa prirodom. Oni su početni impuls, prva iskra, otisak čiste umetničke emocije. Preko pedeset crteža, koji su nastajali u periodu od 2000 do 2013. godine,  prezentuje Pripremu za Trope, kako je i sam katalog naslovljen. Značajan pomak u tretmanu crteža je prisutan jer oni (crteži) često imaju minoran značaj u stvaralačkom procesu i neretko ostaju u senci krajnjeg glorifikovanog rezultata. Nesvakidašnji i originalan potez u odabiru kataloga sačinjenog od crteža daje nam šansu da sagledamo nešto što je mahom nedostupno – pun ciklus stvaralačkog procesa, od prvog susreta, prve iskre, prvog poteza olovkom, do poslednjeg poteza slikarskom četkom. Crteži su prapotez prirode iz kojih se udahnuo život budućem svetu Tropa.

Priroda je Milenin modus vivendi, način življenja i njen umetnički credo, a Tropi su jedno bogato poglavlje u knjizi koju ona oslikava prirodom.


 



Datum objavljivanja: 29.05.2014.