Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Lik i odraz u ogledalu Selme Đulizarević

Izložba doktorskog umetničkog projekta autorke Selme Đulizarević Karanović, "Lik i odraz u ogledalu", otvara se u ponedeljak, 30. maja u 19 sati u Galeriji FLU, Knez Mihailova 53.

 


"Kroz istoriju umetnosti, dekor, rekviziti i odevni predmeti su imali brojna i promenjiva značenja u portetnom slikarstvu; bili su jezik simbola i alegorija najčešće tumaćen ikonološkom metodom i bili su često ključ za  odgonetanje značenja slike. 

Reč je o ličnim predmetima koji karakterišu portretisanu osobu, nose obeležja njenog identiteta i jesu ili mogu da budu atributi ili supstituti lika. Oni otkrivaju socijalni status, profesiju, sistem vrednosti koji portretisana osoba želi da afirmiše portretom. Istoriju portreta je moguće sagledati kroz osvrt na funkciju i tretman predmeta koji su u vlasništvu modela. Ovi predmeti uvode elemenat teatralizacije u sliku, odnosno ukazuju na suptilne linije preklapanja koje postoje između portretnog slikarstva i pozorišne umetnosti. One se ogledaju najpre u konsenzusu između slikara i modela, kompromisu između težnji slikara i želje modela da bude predstavljen na određen način. Elemenat „režiranja“, odabiranja scene i detalja, sadržan je u tom sporazumu dveju strana. Samim činom izdvajanja pojedinačnog lika menja se kontekst, samim tim ćto je istrgnut iz svakodnevnog okruženja i uramljen, lik dobija moguće poetizovano ili izmenjeno okruženje, koje potencira željena značenja.

Namera ovog doktorskog umetničkog projekta je da se vrate u žižu interesovanja predmeti na novoj ontološkoj, fenomenološkoj i estetskoj osnovi – ovaj put kao realni, pravljeni predmeti, postavljeni u prostor galerije. Ovi odevni predmeti ( kaputi, haljine), modni aksesoar (tašne, šalovi, suncobran), obuća i nameštaj su dizajnirani tako da se vezuju za četiri osobe portetisana na slikama velikog formata, koji prizivaju konvencije repezentativnog portreta iz njegove zlatne ere. Odeća i modni detalji odražavaju personalnost i auru četiri ženska lika sa portreta. Svi predmeti imaju kao istorijisku referencu art nuvo, jer je ovaj stil najdoslednije sproveo u delo ideju o poništavanju granica između likovne i primenjenih umetnosti, zahtevajući da predmeti primenjenih umetnosti i zanatstva dobiju najviši umetnički status i nivo kreacije i obrnuto, da se likovne umetnosti demokratizuju kroz povezivanje sa zanatima.

Romantizovanjem modela ženstvenosti iz epohe s kraja XIX veka i s početka XX veka i parafraziranjem stilskih odlika nameštaja koji se vezuje z a žensku toaletu, ima za cilj da se portretisanim osobama dodeli „uloga“, status „junakinja“, potenciranjem teatralnog. Liberalni koncept savremene mode omogućava danas ženi da izabere „ulogu“ u kojoj će se pojaviti, birajući look, ona kreira svoj imidž i po želji može biti i poslovna žena, praktično odevena i fatalna, glamuroznog stila.

Izložba naglašava i suprotnost između velikog i malog formata. Minijaturni portret je intiman, on je ponekad simbolična zamena za portretisanu osobu (kao portreti u medaljonima) i po pravilu, nije namenjen izlaganju i pokazivanju, za razliku od reprezentativnog portreta. 

Kroz minijaturne portrete i autoportrete, koji imaju status predmeta, sastavnog dela ženske toalete i aksesoara, kao što su puderijere i kutije za nakit, postavila sam pitanje identiteta, ne samo rodnog, koji je put za preispitivanje verskog i političkog identiteta i njihove utemeljenosti na principima humanizma.  

To je istovremeno i prispitivanje sopstvenog društvenog statusa i umetničkog angažmana. Izložba želi da odgovori na pitanje, ako se kreira moda ili bilo šta drugo, kome je to namenjeno i zašto."


Selma Đulizarević-Karanović 


 


Selma Đulizarević je rođena u Sarajevu 1967. godine. Studirala istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Diplomirala na Slikarskom odseku Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu, 1994. godine. Na istom fakultetu završila poslediplomske studije 1997. godine. Član je ULUS-a od 1995. godine. Radi kao docent na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu.


Samostalne izložbe:

1991. Galerija Centra za kulturu "Stari grad", Beograd - crteži

1994. Galerija "studentski grad", Novi Beograd - slike i crteži

1998. Galerija FLU, Beograd - slike

1999. Galerija "Sju Rajder", Herceg Novi - slike

2002. Galerija Zadužbine Ilije M. Kolarca, Beograd - slike

         Galerija "Sopoćanska viđenja", Novi Pazar - slike

         Galerija "Vladimir Maržik", Kraljevo - slike

         Galerija "Preporod", Sarajevo - slike

2004. Galerija Savremene likovne umetnosti, Niš - slike

2005. Prodajna galerija "Beograd", Beograd - slike

          Moderna galerija, Lazarevac - slike

2007  Galerija Biblioteke grada, Beograd - slike


Nagrade

1991. Nagrada FLu za crtež iz Fonda "Đurđa Teodorovića, slikara i profesora"

1993. Nagrada FLU za portret iz Fonda "Đorđa Bošana, slikara i profesora"

          Nagrada FLU za mozaik iz Fonda Jik banke


1994.  Velika nagrada FLU za slikarstvo iz Fonda "Riste i Bete Vukanović. slikara i profesora" 

2010.  Pohvala Međunarodnog žirija na X međunarodnom bijenalu umetnosti minijature, Gornji Milanovac




Učestvovala na važnijim grupnim izložbama ULUSa od 1995. godine i međunarodnim izložbama kao što su VII, IX i X međunarodni bijenale minijature u Gornjem Milanovcu i na IX, X i XI internacinonalnom bienalnom festvalu portreta – crtež i grafika (INTERBIFEP) u Tuzli, Bosna i Hercegovina. Učestvovala na Simpozijum i radionici u organizaciji OISTAT, sa članovima CWG (Costume Working Group), u Istanbulu 2010. godine, pod nazivom Cultural Exchange Between East and West: Kaftan and Its Influence in Fashion


 


Datum objavljivanja: 25.05.2011.