Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Kolekcija Marinko Sudac

U Beograu, Medija centar, Terazije 3/II, 8. marta 2011. u 11 sati održaće se
konferencija za štampu povodom novog regionalnog umetničkog projekta: "Područje zastoja: aktivistička umjetnost iz Kolekcije Marinko Sudac".

 



Učestvuju:  Jerko Denegri (istoričar umetnosti), Branko Franceschi (istoričar umetnosti, kustos izložbe), Feđa Vukić (istoričar umetnosti), uz prisustvo Marinka Sudca





Novi poduhvat Kolekcije Marinko Sudac i Instituta za istraživanje avangarde, koji su našoj sredini poznati po značajnim izložbama koje su znatno promenile valorizacju regionalne avangardne umetnosti od 1914. do kraja 80-tih do danas („Rubne posebnosti – avangardna umjetnost u regiji 1915-1989“ i „Prisutna odsutnost- retrospektiva Aleksandra Srneca“ je izložba „Područje zastoja: aktivistička umjetnost iz Kolekcije Marinko Sudac“.

Izložba će se održati na čuvenom brodu Galeb, ukotvljenom na Riječkoj rivi, od  4. – 19.6.2011



Na izložbi „Područje zastoja“ predstavlja se aktivistička umetnost iz „Kolekcije Marinko Sudac“  www.avantgarde-museum.com: Zenit, Traveleri, Ivana Tomljenović Meller, Marko Ristić, Ljubomir Micić, Exat51, Aleksandar Srnec, Gorgona, Grupa OHO, Porodica iz Šempasa, Marijan Molnar, Grupa šestorice umjetnika, Tomislav Gotovac, Balint Szombaty, Slavko Matković, Crveni peristil, Željko Kipke, Vlado Martek, Autopsia,  Kugla glumište, Pečuška radionica, Grupa Tok, Željko Hegedušić, Atalay Gabor,  Attila Csernik, časopisi Zenit, MA, Devetsil, Testa di Ferro, filmovi Želimira Žilnika, Naška Križnara, Marijana Cigliča i Marka Pogačnika, Futuristički manifesti - ukupno 200 dela svih umetničkih disciplina, arhivski materijali i snimci razgovora s pojedinim umetnicima, kao i dokumentarni materijali o brodu Galeb.



„Područje zastoja“ se fokusira na nemogućnost našeg društva da otvoreno prihvati, proceni i iskoristi kulturnu baštinu nedavne prošlosti. Koliko god postojali pojedinačni proboji u revalorizaciji referentnog područja u cilju objektivnog sagledavanja dramatičnih istorijskih događaja i instrumentalizaciji njihovog materijalnog i duhovnog nasleđa (idealno objektiviziranog u umetničkim i/ili funkcionalnim, a danas muzeološkim objektima), na širem društvenom planu vlada zastoj u integraciji ove baštine u institucionalni kulturni sadržaj.Istovremeno, za fenomene naše nedavne prošlosti na međunarodnoj sceni postoji realno, a od nas nedovoljno iskorišćeno interesovanje.



Koncepcija povezuje potencijale dve naizgled nepovezane, a suštinski nedovoljno iskorišćene kulturološke celine: broda Galeb i aktivističke umetnosti iz Kolekcije Marinko Sudac. Izložba spaja brod i kolekciju koji su svaki na svoj način u tranziciji prema muzeju. 



Brod Galeb simbolizuje najviše aspiracije Titove socijalističke Jugoslavije kao nezaobilaznog i nezavisnog činioca međunarodne politike (na njemu je u uslovima ondašnjeg luksuza dobrim dielom definisana koncepcija Pokreta nesvrstanih), a s druge strane simbolizuje i Titovu sklonost lagodnom životu koja je, na nivou dnevne politike, narodu predstavljana kao vrhunac opšteg učešća u prosperitetu socijalističkog društvenog uređenja i samoupravljanja.



Projekat se realizuje uz podršku Grada Rijeke, čija je odluka da podrži akviziciju zapuštenog i devastiranog Galeba naišla su na kontradiktorne reakcije javnosti, iako je potencijal uređenja broda u atraktivnu muzejsku celinu evidentan i višeznačan.





Kolekcija Marinko Sudac je neprekidno rastući fundus od danas preko 15.000 artefakata i dokumenata koji predstavljaju institucionalno nedovoljno zastupljen, a  po internacionalnoj percepciji nepobitan vrhunac regionalne umjetničke produkcije nastale između 1914. i 1989. godine, te je kao takav, u složenim odnosima domaće kulturne sredine i politike, podjednako podržavan i sumnjiv.


 



Datum objavljivanja: 04.03.2011.