Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Katarina Alempijević: Linea Alba

U četvrtak 12. septembra u 19 časova u Prodajnoj galeriji Beograd na Kosančićevom vencu, otvara se izložba autorke Katarine Alempijević, pod nazivom, "Linea Alba". Izložba traje do 30. septembra, 2013. godine.


 


 


Ciklus radova Linea Alba Katarine Alempijević (1977) čine tri segmenta: crteži nožem u belom papiru koji sugerišu stvarnu i imaginarnu anatomiju ženskog tela, zatim objekti, minijature od papira – motivi su haljine u ormarićima, i jedan objekat - haljina od belog papira, u prirodnoj veličini koja lebdi okačena u prostoru galerije. Linea Alba – bela linija je medicinski, anatomski naziv za liniju na središnjem delu abdomena, sačinjenu od vezivnih vlakana, koja se vertikalno spušta od grudne kosti do pubisa, i predstavlja  hirurški put u telo. Radovi kao osnovno motivsko polazište imaju žensko telo koje postaje pretekst za  preispitivanje metaforičkih premisa  tela i telesnosti. Pokušaj harmonizacije značenjske i plastičke strukture naglašen je i samim materijalom od koga su radovi načinjeni – papirom, koji danas deli sudbinu tela: prekomernom upotrebom, potisnut je njegov suštinski značaj, materijalni kvalitet i brojne mogućnosti koje pruža.



                 

U prvom delu ciklusa LINEA ALBA Katarina Alempijević uspostavlja shematski modul, umožavanjem siluete figure žene ona u fizičkoj telesnosti preispituje poetski prostor Tela, njegove zone Erosa i Tanatosa. Praktično, kao vidljivi modeli našeg iskustva, sheme nam pomažu da od haosa koji nas okružuje načinimo red. Autorka tako nastavlja svoja preispitivanja ne/vidljive propustljivosti sezonskih čulnih i/ili fizioloških promena započetih još u njenim ranim radovima Vrtovi, pre desetak godina. U novim radovima koristi druga sredstva; kontura i arabeska integrisani su u kompoziciono tkivo, a floralni elementi koji su pratili liniju epiderme sada naseljavaju i/ili izrastaju iz unutrašnjosti tela/bića rascvetavajući tajanstvene prostore linea albe.

Jedna od odlika prirode rada Katarine Alempijević je perfekcionizam i preciznost u kojoj, ne gubeći se u prevodu od prirodnog do artificijalnog, dečijom udubljenošću u proces crtanja nožem, strukturiše kompozicionu shemu harmonizujući odnos detalja sa celinom. U njenom naglašenom istraživačkom impulsu crtež je bio i ostao paradigma od koje sve počinje i koji, bez obzira na različite alatke ili forme u njegovom nastajanju, potencira čulnost i ranjivost prizora.

U ciklusu LINEA ALBA I crtež nastaje urezivanjem linije nožem u belom papiru, a deset istovetnih silueta atlasa ženskog tela u prirodnoj veličini iniciraju kompleksne idejne slojeve – od rodnog identiteta i pitanja pozicije ženske umetnosti, preko hrabrosti i slobode izbora, snova i tajni, do simptoma traume tela i ranjivosti uslovljene personalnim stanjima i autobiografskim situacijama.

Silueta žene, lajt-motiv ovog rada, kao otvorena matrica prima čitljivu mrežu crteža koji telesnu mrežu krvnih sudova ili nerava naseljava ružama i/ili njihovim bodljama, pupoljcima, cvetovima, leptirima; raširene, prazne šake asociraju na vrstu ženskog posla koji ne ostavlja traga. Žena-mreža je i prazan kavez sa otvorenim vratancima, a kad prsti ruku ili nogu završavaju cvetovima, srcem među prstima uzdignute ruke, rukom u kojoj je ptica, ponavljaju se u ovom prostornom crtežu bajkoviti rituali koji osnažuju snove i sećanja.



Ljiljana Ćinkul, istoričar umetnosti i likovni kritičar (iz predgovora kataloga)


 



Datum objavljivanja: 10.09.2013.