Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Karavađo - Misterija dveju slika

Povodom proslave četristogodišnjice od smrti Mikelandjela Merizija nazvanog Karavađo, Ambasada Italije u Beogradu predstavlja izložbu pod naslovom “Karavađo. Misterija dveju slika Sveti Franja u meditaciji”.

 


Izložba će biti održana u Palati Italija od 14. do 27. oktobra 2010. Ovaj događaj predstavlja jedinstvenu priliku da se iz blizine uživa u delu velikog majstora italijanskog baroka, a realizuje se u okviru bilateralnog samita vlada Srbije i Italije, uz učešće Fonda za verske objekte Ministarstva unutrašnjih poslova Italije i Direkcije za istorijsko, umetničko i etno-antropološko nasleđe i muzeje grada Rima.




Mikelanđelo Merizi iz Karavađa smatra se najvećim predstavnikom barokne škole u Italiji i jednim od najslavnijih italijanskih slikara u svetu. Delovao je u mnogim gradovima Italije između 1593. i 1610, godine svoje smrti, a živeo u dobu koje su obeležili najraznovrsniji umetnički, kulturni i politički događaji. Bio je savremenik velikih naučnika, čuvenih slikara, arhitekata, pesnika, jeretika i svetaca. Ovaj slikar bio je svedok političkih i prirodnih katastrofa poput španske dominacije u Italiji i epidemije kuge, a i sam njegov život bio je težak i mukotrpan: progonila ga je ruka pravde zbog brojnih zločina koje je počinio, pa i jednog ubistva, kako se govorilo, te biva prinuđen da se seli iz grada u grad. Obavijena je velom tajne i sama njegova smrt, koja ga je zadesila na obali mora u Toskani prilikom povratka u Rim.  Ono što čini jedinstvenim i revolucionarnim Karavađovo delo bila je njegova osobena slikarska tehnika, čija karakteristika je jako izraženi naturalizam koji se ogleda u izboru tema i atmosfere kojom odišu njegove slike. Plastičnost njegovih likova istaknuta je posebnom upotrebom svetlosti što naglašava volumen tela koja se čine kao da su iz tame iznenadno izašla na scenu. Malobrojne su one slike gde slikar slika pozadinu koja potpuno prelazi u drugi plan u odnosu na predmet slike,  pravog i jedinog protagonistu dela. Figura Karavađa je bila tako značajna da predstavlja istinsku liniju razdvajanja u istoriji umetnosti i takva da je iznedrila novi umetnički pokret, karavađizam. Slikari koji su se inspirisali ovim stilom stvorili su dela koja karakteriše snažni realizam figura, predstavljenih obično na monohromatskoj pozadini i osvetljenih  jarkom svetlošću.




U centru pažnje ove izložbe su dve slike koje predstavljaju Svetog Franju u meditaciji. Obe slike su vlasništvo Fonda verskih objekata italijanskog Ministarstva unutrašnjih poslova, koji je ekskluzivno za ovu priliku dozvolio njihovu pozajmicu. "Duplo" umetničko delo, tj. dva platna naizgled identična, koja ipak kriju tajnu, misteriju koju do dana današnjeg stručnjaci nisu uspeli da reše. Slike su restaurirane 2000. godine i poslednjih godina su bile u centru izuzetno žučnih suprotstavljanja među umetničkim kritičarima i priznatim naučnicima koji su podržavali, na podjednako utemeljenim uporištima, različite pretpostavke o autentičnosti jednog ili drugog dela.  Ove slike imaju različite biografije: prva, smeštena u Kapucinerskoj crkvi Santa Maria Immacolata Koncezione, u ulici Vitorio Veneto, u centru italijanske prestonice, bila je pripisana Karavađu; a 1968. pronađena je druga slika u crkvi Svetog Petra u mestu Karpineto Romano u okolini Rima, kada se razvila žučna rasprava oko verodostojnosti jednog i drugog platna.  Paralelna restauracija dve slike, zahvaljujući studiji tehnika slikanja i dokumentaciji pronađenoj u crkvi u Karpinetu, kao i radiografske i stratigrafske  analize koje su urađene na dvema slikama, omogućile su stručnjacima da kao original identifikuju sliku iz Karpineta, otkrivenu ’68, a kao kopiju delo iz crkve u Rimu, koje je uradio jedan od vernih Karavađovih sledbenika, najverovatnije slikar iz XVII veka, Bartolomeo Manfredi.


U okviru ove izložbe nalazi se serija ilustrativnih panela koji predstavljaju rezultate istraživanja koja su dovela do razrešenja misterije oko toga kome umetniku koje delo pripada.  Na ovoj izložbi bogatstvo umetničke i kulturne italijanske baštine ima dvostruku priliku da se predstavi publici: s jedne strane prikazuje dva jedinstvena remek dela, a sa druge kompetentnost italijanskih stručnjaka u oblasti restauracije i istorijsko-umetničkog istraživanja.


 


Datum objavljivanja: 29.09.2010.