Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

ID: Ideologija dizajna

"ID: Ideologija dizajna" , kustosi i produkcija izložbe: Centar za nove medije_kuda.org, Novi Sad. Otvaranje izložbe u MSUV, petak, 23. oktobar u 19 časova.

 


O izložbi i projektu: Na koji način su prakse dizajna percipirane danas i na koji način je moguće pratiti njihov krucijalni razvoj poslednjih decenija XX veka, te njihove veze sa umetničkim praksama i kritičkim diskursima? Planiranje za masovnu proizvodnju, grafički dizajn, industrijsko oblikovanje, dizajn okoline, advertising, dizajn enterijera, modni dizajn, itd. su samo neke od determinanti ove komleksne discipline kulture. Bilo da se istražuje njegov razvoj u socijalističkom ili kapitalističkom društvenom uređenju, dizajn se uvek nalazi u uskoj i dinamičnoj vezi sa ekonomskim i proizvodnim osnovama društva, gradeći različite i/ili specifične odnose čoveka prema materijalnoj kulturi. Predmet istraživanja i izložbe Ideologija dizajna su teorije i prakse (industrijskog i grafičkog) dizajna nastale u gotovo pola veka postojanja socijalističke Jugoslavije, te njihov širi društveni i ideološki kontekst.


Dizajn predstavlja pregnantnu i visoko-interdisciplinarnu oblast koja u sebe uključuje domete iz kulture, nauke, arhitekture, tehnologije i umetničke prakse, a samim tim predstavlja plodno tle za sociološko-filozofske rasprave o tehnologiji i tržištu, o društvenoj i političko-ekonomskoj dinamici i procesu rada. Poseban akcenat projekta postavljen je na diskusije i prakse vođene u vreme socijalističke Jugoslavije koje su pokušavale da definišu: ulogu dizajna u (ne)-tržisnoj socijalističkoj ekonomiji, njegov funkcionalizam i uslovljenost tržištem ili pak društvenu angažovanost, te ulogu dizajna u oblikovanju novog odnosa čoveka prema materijalnim stvarima, novog načina života u teznji ka uspostavljanju besklasne ljudske zajednice. Razvijajući progresivne, kritičke i kontradiktorne pozicije, dizajn je istovremeno predstavljao simbol posleratne obnove zemlje pod okriljem procesa industrijalizacije i oslobođenje čoveka od materijalne oskudice, ali kroz naredne decenije sve je više igrao jednu od glavnih uloga u izgradnji socijalističkog tržišnog društva.


Istraživanje, izložba i publikacije Ideologija dizajna se bave kontekstualizacijom kontradiktornih procesa kojim su se različite ideologije prelamale kroz teoriju i prakse dizajna i paralelno, način na koji su različite ideologije dizajna i vizuelnih identiteta kreirane u prvom posleratnom periodu formiranja Jugoslavije, zatim tokom burnih 1960-ih i 1970-ih godina, do samog prestanka postojanja ove zajednice. Takođe, ovim projektom se preispituje mogućnost kreiranja odnosa između kritičkih istorijskih praksi dizajna i savremenog dizajna, koji sve više potpada u isključivo komercijalni aspekt kreativnih industrija, koje prelomljene kroz ideološku prizmu neoliberalnog kapitalizma održavaju eksploatatorski odnos prema kreativnosti i kreativcima. U tom smislu nameće se pitanje: Da li je danas moguće posmatrati i praktikovati prakse dizajna van dominantnih funkcionalističkih principa i tržišnog diktata proizvodnje i potrošnje, te razvijati njihovu angažovanu dimenziju u kreiranju čovečnijih društvenih odnosa, odnosno, da li je moguće u doba „tranzicije“ sprovesti politizaciju praksi dizajna?


Ideologija dizajna sadrži nekoliko celina, gde se najpre ističe didaktička izložba u okviru koje su predstavljeni:


- dokumentarni video zapisi – intervjui – sa nekim od najznačajnijih protagonista jugoslovenske teorije i prakse dizajna i istorije i kritike umetnosti, među kojima su: Jerko Denegri i Branko Vučićević iz Beograda, Matko Meštrović i Fedor Kritovac iz Zagreba, Stane Bernik iz Ljubljane i Branislav Dobanovački iz Novog Sada. U seriju intervjua realizovanih za Ideologiju dizajna priključen je razgovor sa zagrebačkim dizajnerom Ivanom Piceljom povodom godišnjice Helvetice, koji su realizovali Dragan Mileusnić i Željko Serdarević, dizajnerski par iz Zagreba.


- u zajedničkoj produkciji, zagrebački grafički dizajner Dejan Kršić i Centar_kuda.org u okviru izložbe predstavljaju subjektivni timeline praksi industrijskog i grafičkog dizajna, te institucionalnih i alternativnih okvira praksi dizajna u odnosu na paradigmatična drustvena, politička i ekonomska zbivanja u socijalističkoj Jugoslaviji.


- prostorne intervencije dva umetnička i dizajnerska kolektiva – Metahaven iz Holandije //www.metahaven.net/ i Société Réaliste iz Francuske /www.societerealiste.net/.


- „Total design“ izložbe upotpunjuje mobilni i modularni nameštaj – „Z“ blokovi – izrađen po projektu NAO – Normal Architecture Office i arhitekte Srđana Jovanovića Weissa iz Filadelfije, SAD. /www.thenao.net/


- radionice i edukativno-kolaborativni programi, koje realizuju dve novosadske inicijative dizajnera mlađe generacije – Open Design Studio /www.opendesignstudio.net/ i A3.Format /www.a3format.org/about.html/ projekat.


- javne diskusije i prezentacije koje će biti organizovane tokom mesec dana trajanja izložbe, a u okviru kojih ćete imati priliku da razgovarate sa značajnim protagonistima savremene teorije i prakse dizajna, kao sto je teoretičar dizajna iz Zagreba – Feđa Vukić, dizajner i publicista iz Zagreba – Dejan Kršić i Borut Vild – dizajner iz Beograda. Datumi održavanja predavanja i razgovora će biti naknadno objavljeni.


- dvojezični zbornik tekstova - diskurzivnu platformu projekta upotpunjuje zbornik tekstova na srpskom i engleskom jeziku koji sadrži 13 eseja dajući teorijski uvid u temu projekta, u izdanju izdavačke kuće Autonomedia /www.autonomedia.org/ iz Njujorka. Među autorima eseja nalaze se: Žan Bodrijar, Igor Čubarov, Branislav Dimitrijević, intervju sa Jerkom Denegrijem, Hal Foster, Dejan Kršić, Nenad Malešević, Metahaven, Borislav Mikulić, Barbara Predan, Žak Rancijer, Feđa Vukić i kolektiv WHW, urednica: Branka Ćurčić, ISBN 978-1-57027-209-7, dizajn zbornika: Peter Gregson Studio, Novi Sad /www.petergregson.com/blog/


Dizajn plakata za izložbu i projekat Ideologija dizajna u ćirilicnoj i latiničnoj verziji je realizovao Filip Bojović iz Novog Sada. Za izradu plakata korišćen je font Neoplanta BG, koji je 1988. godine izradio dizajner i tipografer iz Beograda - Stjepan Fileki. Tip fonta je dostupan za slobodno korišćenje na sajtu www.tipometar.org


ID: Ideologija dizajna je integralni deo dugoročnog istraživačkog projekta pod nazivom Umetnost uvek ima posledice /www.artalways.org/, u okviru kojeg sarađuju 4 organizacije: Što, kako i za koga/WHW iz Hrvatske, tranzit.hu iz Madjarske, Muzej Sztuki iz Poljske i Centar_kuda.org iz Srbije, u periodu od 2008 – 2010. godine. Projekat je posvećen kreiranju i distribuiranju novih saznanja i znanja o paradigmatskim društveno angažovanim praksama umetnosti i dizajna u regionu i u Istočnoj Evropi, uključujući njihov odnos prema širem evropskom kontekstu tokom prošlosti i danas. Takođe, izložba je deo projekta Individualne utopije sada i nekada /www.pro.ba/bs/utopije/ koji se realizuje u saradnji sa SCCA/pro.ba iz Bosne i Hercegovine i T.I.C.A. iz Albanije.


www.kuda.org/sr/id

www.artalways.org

www.pro.ba/bs/utopije

 

Za otvaranje izložbe 23. oktobra, organizovan je besplatan prevoz iz Beograda, sa polaskom u 17h ispred Etnografskog muzeja. Povratak iz Novog Sada je organizovan u 22h ispred Muzeja savremene umetnosti Vojvodine. Broj mesta je ograničen, pa Vas stoga molimo da pošaljete prijavu na office@kuda.org


 


OPEN DESIGN STUDIO


Open Design Studio je nezavisna inicijativa grafičkih dizajnera  sa ciljem podrške otvorenog shvatanja vizuelne komunikacije i grafičkog dizajna. Osnovni cilj Open Design Studio je ostvarivanje edukaciono-informativnih aktivnosti za različite ciljne grupe i podrška otvorenog shvatanja i poimanja vizuelne komunikacije putem radionica, igre, predavanja i diskusije. U ciljeve ovih aktivnosti spada i izgradnja međunarodne mreže dizajnera koji otvoreno diskutuju, prezentuju, stvaraju, shvataju i informišu o stvarima vezanim za vizuelnu komunikaciju i grafički dizajn. Projekat Open Design Studio se bavi aktuelnim problemima u oblasti grafičkog dizajna i vizuelne kulture iz raznih aspekta i pogleda, otvara nove mogućnosti posmatranja grafičkog dizajna kao slobodne i otvorene discipline, pomaže razvoju kolaboracione prakse mladih dizajnera i njihovog umrežavanja što sve pomaže povećanju vizuelne pismenosti i vizuelne kulture u društvu.


Učestvovanje Open Design Studio u okviru izložbe ID: Ideologija dizajna se bazira na igri, kolaboraciji i eksperimentu. Dva projekta, koja će publika moći da vidi su zasnovana na pojmovima - psihički pritisak, deadline, brzina i identitet, predstavljaju ideologije koje definišu dizajn kao otvorenu i kolaboracionu disciplinu, ali takodje i pokazuju na fenomene današnjeg društva.


Psihički pritisak, brzina i deadline formiraju dizajn i dizajnera u smislu zadovoljenja konstantno povećavajućih zahteva industrije bazirane na brzom kapitalističkom razvoju. Identitet i njegova potreba preciznog definisanja na tržištu pokazuje da je grafički dizajn preko korporativnih identiteta postao ne samo prenosilac individualnih karakteristika nego i prenosilac ideologije samih korporacija. 


Dizajn je smatran u standardnom smislu kao zatvorena i individualistička disciplina, koja se kao timskа posmatra samo u kontekstu advertajzinga zbog prosperiteta i efikasnosti na tržištu. Open Design Studio pokazuje svojim učestvovanjem takođe i na problem otvaranja rada grafičkog dizajnera u Vojvodini, ali i u celoj Srbiji i time pokazuje na potencijal dizajna kao jedne perspektivne kolaboracione discipline


 


Datum objavljivanja: 19.10.2009.