Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Godine neorealizma

Muzej savremene umetnosti Vojvodine vas poziva na izložbu: "Godine neorealizna -smernice italijanske fotografije". Otvaranje i stručno vođenje kroz izložbu: utorak, 3. novembra u 19 h Kroz izložbu vodi: Želimir Koščević, istoričar umetnosti i programski savetnik Foto galerije Lang (Samobor / Hrvatska)

 


Trajanje izložbe: 3. novembar – 3. decembar 2009. godine


Zamisao i realizacija:  FIAF (Federazione Italiana Associazioni Fotografiche / Italijanski savez fotografskih udruženja), Corso San Martino 8, Torino    AFT (Archivio Fotografico Toscano / Fotografski arhiv Toskane, Viale della Republica 235/IV, Prato


Kustosi postavke i organizacija programa u MSUV:  Gordana Nikolić i Ljubica Milović


 


Neorealizam u umetnosti (pre svega na filmu i u književnosti) razvio se kao kulturni pokret tokom i nakon Drugog svetskog rata u Evropi u čijem fokusu je bilo unošenje elemenata iz stvarnosti svakodnevnog života u pričama koje opisuje. Ove priče su smeštene uglavnom među siromašnom i radničkom klasom i odražavaju teške ekonomske i moralne okvire života posleratne Italije.  Neorealistički stil je razvijen u krugu filmskih stvaralaca okupljenih oko magazina ”Cinema” (Michelangelo Antonioni, Luchino Visconti, Gianni Puccini, Cesare Zavattini, Giuseppe De Santis i Pietro Ingrao), a svoj najznačajniji razvoj doživeo je između 1942. i 1953. godine. Najznačajniji predstavnici u filmu su: Vittorio De Sica, Federico Fellini, Roberto Rossellini, Luchino Visconti, Cesare Zavattini i drugi.

Kada je reč o fotografiji, italijanski neorealizam u fotografskom mediju je javnosti manje poznata pojava, ostala u senci filma: ”Dakako da se nije znalo za fotografiju talijanskog neorealizma. Znalo se doduše za film, za de Sicu, Rosellinija, Viscontija, Lattuadu i de Santisa, malo tko je znao tko su Alberto Moravia,  Italio Calvino ili Cesare Zavattini, ali se opće znalo za Trst, Standu i Ponte Rosso, mlade cure sanjale su o odlasku (ilegalnom, naravno) u Cinecittà, ali nitko (gotovo sigurno) nije znao za fotografe čije fascinante, stvarne slike sada predstavljano po prvi puta publici u Rovinju, Zagrebu, Novom Sadu, Banja Luci i Beogradu.” (Želimir Koščević, Fotografija talijanskog neorealizma – pogled preko granice u: Godine neorealizma – smernice talijanske fotografije, HDLU / MSUV / CVU Batana, Zagreb / Novi Sad / Rovinj, 2009.)


Izložba ”Godine neorealizma - smernice italijanske fotografije” prvi put u Novom Sadu pruža jedinstvenu priliku da se javnost upozna sa celinom italijanskog neorealizma u fotografiji posredstvom više od 200 fotografija od tridesetak autora: Enzo Bevilacqua, Toni Del Tin, Mario De Biasi, Enrico Bacci, Piergiorgio Branzi, Sergio Del Pero, Cesare Colombo, Franco Pinna, Ernesto Fantozzi, Mario Finocchiaro, Alfredo Camisa, Gianni Berengo Gardin, Fulvio Roiter, Nino Migliori, Gianni Borghesan, Alesandro Brembilla, Stanislao Farri, Tranquillo Casiraghi, Pietro Donzelli, Enrico Pasquali, Luigi Crocenzi, Aldo Beltrame, Carlo Bevilacqua, Giuseppe (Bepi) Bruno, Mario Giacomelli, Ferruccio Ferroni, Federico Patellani,  Mario Cattaneo, Fosco Maraini, Enzo Sellerio itd.


U okviru izložbe objavljen je reprint originalne publikacije na italijanskom jeziku pod nazivom: ”Gli anni del Neorealismo – tendenze della fotografia Italiana” (FIAF, Italia, 2009) sa tekstovima italijanskih teoretičara i kustosa, intervjuima sa fotografima i reprodukcijama fotorafija i prateća publikacija na hrvatskom jeziku sa prevodima originalih tekstova (Giorgio Tani, Sauro Lusini, Cesare Colombo, Paolo Barbaro, Manfredo Manfroi), intervjua sa šest italijanskih fotografa (Gianni Berengo Gardin, Mario De Biasi, Alfredo Camisa, Piergiorgio Branzi, Nino Migliori, Tranquillo Casiraghi) i tekstovima hrvatskih autora (Želimir Koščeić, Virgilio Giuricin).


Propratni program u okviru izložbe obuhvata:

- Panel-diskusiju o italijanskom neorealizmu i uticajima ovog pokreta na savremenu umetnost (pre svega na fotografiju) i kulturu


- Projekcije najznačajnijih filmskih ostvarenja italijanskog neorealizma  - urednik: Predrag Protić, kolekcionar i ljubitelj filma iz Novog Sada


- Prezentaciju / izložbu najznačajnijih arhitektonskih ostvarenja italijanskog arhitekte Karla Skarpe (Carlo Scarpa) – predstavnika italijanskog neorealizma u arhitekturi


Detaljne informacije i satnica o propratnom programu će biti naknadno objavljene.


Nastala kroz inicijativu Foto galerije Lang (Samobor/Hrvatska), Centra vizualnih umjetnosti BATANA (Rovinj/Hrvatska) i Hrvatskog društva likovnih umjetnika (HDLU), ova izložba je organizovana i predstavljena kroz regionalnu saradnju pomenutih institucija zajedno sa Muzejom savremene umetnosti Vojvodine (Novi Sad), Muzejom savremene umetnosti Republike Srpske (Banja Luka) i Kulturnim centrom Beograda (Beograd).


Pokrovitelj izložbe u Novom Sadu:

Sekretarijat za kulturu Izvršnog veća AP Vojvodine


 


Datum objavljivanja: 22.10.2009.