Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Elektro šok, Zlatka Cvetkovića

U ponedeljak, 7. maja u 19. sati u Maloj galeriji ULUPUDS-a, Uzun Mirkova 12., otvara se samostalna izložba autora Zlatka Cvetkovića, pod nazivom, "Elektro šok".

 


Promene u svetu umetnosti nastale ranih devedesetih godina proslog veka, uslovile su izmenjeni društveni, politički i kulturni konteksti. Naime, umetničke prakse, različite od prethodnog perioda postmodernizma, oblikovane "naslojenim tragovima kulture", brišu razliku između umetničkog dela i bilo kog drugog kulturnog ili društvenog produkta, pa se u savremenoj teorijskoj praksi opravdano govori o umetnosti u doba kulture (M. Šuvaković, Epistemologija umetnosti, 2008, str. 113);  zapravo, umetnost u doba "postmodernizma" prelazi u "plinovito stanje", prema tumacenju Iv  Mišoa. Tako i aktuelni teoreticar umetnosti Nikolas Burio uvodi novu terminologiju koja se odnosi na svojstva i koncepte nove umetničke prakse, kao što su relaciona estetika, postprodukcija i altermoderna, a koje su u svetu umetnosti i kulture našle široku primenu. U haosu globalne kulture informativnog doba, veliki broj umetničkih dela kreiran je na bazi reinterpretacije, reupotrebe, reciklaže prethodno nastalih radova ili predmeta kulture. Izmeštena u nove kontekste, umetnička dela funkcionišu kao reinterpretatori, ali i kao produkti novog načina vizibiliteta. Naše vreme oduzima i dodaje formama značenje i daje im nove kontekste. Đuijevska tvrdnja da "subjekat sabira u svojoj sadašnjoj percepciji pamćenje svojih prošlih percepcija i pomaže da se da oblik iskustvu u praksi", sugeriše moguću sliku ovog novog sveta umetnosti kome pripada Zlatko Cvetković. Kroz umetničku praksu, koja traje od sredine devedesetih, zastupa tendencije svojstvene kulturi ovog perioda i osobine otvorenog i komunikativnog dela u kome su do najvišeg stepena iznete mogućnosti slobodne interpretacije i beskrajnost mogućih

"čitanja".


U stvaralaštvu Zlatka Cvetkovića jasno se ocrtavaju dva perioda - prvi koji traje od završetka Fakulteta primenjenih umetnosti i dizajna, 1996. g, do 2001. g. i završetka magisterijuma na istom Fakultetu. U tom periodu eksperimentiše sa materijalom i tehnikama tkanja, formom i likovnim elementima (bojom, linijom, odnosima svetlo-tamnih površina). Isprepletane niti grade apstraktne strukturalne module koje multiplicira i postavlja u dvodimenzionalnu ravan, spaja folklorno i moderno, ruralno i urbano, primitivno i tehnicističko. Na samostalnoj izložbi "...minijature" u Singidunumu, 2002. g. nastaje drugi period stvaralaštva kada pored tradicionalnih tekstilnih, koristi i druge atipične, reciklirane materijale (čipovi, elektrootpornici, silikon), a potom 2005. g. u umetničku produkciju uključuje i kompakt diskove i 2011. g. audio trake, najlone za pecanje i trake video kaseta. Reciklirani tehnološki materijali su zamenili tradicionalne likovne elemente fiber art's-a,  instalacije su izmestene sa zidne površine u prostor, sugerišući "slušanje svetlosti" i preispitivanje ličnih emocija.


Najnovija izlozba "Elektro-šok" predlaze koncept o potencijalnim mogućnostima predmeta koji nas okružuju i kako se umetnički problemi postavljaju uklapanjem recikliranih industrijski proizvedenih elemenata u novi kontekst. Dve grupe materijala - PVC crevo iz aparata za infuziju i elektrokomponente, koristi za produkciju biomorfnih oblika grupisanih u tematske celine nucleus, cocoon, jezgro. To su artefakti malog formata (max 30 cm) izrađeni od vanumetničkih materijala koji u medijskom smislu proširuju disciplinu tekstila. Rađeni kao modularne trodimenzionalne skulpture, linije-niti grade raster kao primarnu strukturu krajnje redukovane apstraktne forme koje asociraju na referentne oblike iz prirode. Cvetkovićev koncept scenarija je da formalističkom redukcijom dođe do "čistih formi", da se udalji od deskripcije spoljnjeg sveta formalnim kvalitetima dela (linija, oblik, prostor i svetlost). Ovaj scenario nudi drugačije viđenje formi koje nas okružuju i pripada kulturnom pejzažu koje uvršćuje u nove kontekste umetnosti.





Vesna Lakićević Pavicević


 


Datum objavljivanja: 07.05.2012.