Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Dve dame i vitez

Galerija SKC Novi Beograd, autor programa: Nataša Brkic, "Dve dame i vitez" izložba crteža, Kristina Pirković, Sanja Milenković i Veljko Valjarević, studenati slikarstva Filološko-umetnickog fakulteta u Kragujevcu, klasa vanrednog profesora mr Željka Ðurovica od 4. marta do 17. marta 2014.





“Crtež je bez sumnje osnova svih vizuelnih umetnosti.  To je nacin izražavanja koji je stariji od pisma, on je  graficki prikaz nekog oblika, nekog predmeta ili pojave  uraden pomocu grafickih sredstava -linije, mrlje, tacke.  U pocetku je služio samo kao priprema za neko ozbiljnije  umetnicko delo, a kako se izvodenje tog dela bližilo kraju,  on je gubio na svom znacaju. Tek u XIV veku crtež postaje  nezavisna disciplina. Traži se potpis umetnika. Samostalni  crtež je sam po sebi cilj jedne umetnicke kreacije. Crtež  nudi najširu mogucu lepezu za izražavanje umetnickih  namera i kao takav je najlicniji od svih umetnickih  formi. Danas je došlo do tragicnog pada suštinskih  umetnickih veština, kao što su crtanje i slikanje. Bavljenje  i proucavanje crteža je postalo nepopularno, jer je rec o prilicno teškom poslu, za koji je neophodno vreme i  vera. Sva sreca što se uvek nade neko ko poseduje ova  dva elementa i sebi obezbedi oazu, pecinu, bezbednu  tvrdavu za svoje stvaralaštvo, dajuci vecu vrednost crtežu  i potezu rukom. Uvek ce biti onih umetnika koji su  povezani sa dubinom pecine gde su pomocu linije naši preci tražili odgovor na svoje postojanje. Crtež kao krv struji organizmom umetnika i kao kardiogram beleži  otkucaje umetnikovog srca, njegovu emociju, senzibilitet,  intelekt. Onaj ko se zarazi crtežom na studijama bice  inficiran ceo život bice rob linije, olovke, pera.  Kod ovo troje mladih ljudi, crtaca, Kristina Pirkovic, Sanja  Milenkovic i Veljko Valjarevic imam utisak da venama  tece tuš, da imaju virus crtanja.  Još od prvih dana studiranja na odseku za slikarstvo  Filološko umetnickog fakulteta u Kragujevcu ova tri  mlada studenta su pokazala izrazito interesovanje za  crtež, što je urodilo plodom, to jest, prešli su onu granicu  kada njihove radove ne smatramo više školskim. Došli su  do one tacke kada u njihovim radovima prepoznajemo  njih same i zacudenost svetom u kome žive. Imaju  prepoznatljiv rukopis, temu, sistem rada.  Dve dame slikarke, ogrnute spletom linija brane cestitost  bele povtšine, a slikar vitez, brani njihovu iskrenost i  cestitost. Ne plaše se velikog formata. Strah od belog prostora pobeduju hiljadama linija i poteza. Naseljavaju  ga ljudskom figurom, florom i faunom, živim i mrtvim  stvarima. U radovima Kristine Pirkovic (ušla je u uži izbor za laureata Fondacije akademika Vladimira Velickovica  i galerije Haos) i Veljka Valjarevica vidan je strah od  buducnosti (možda posledica njihovog odlaska na  medicinski fakultet da crtaju mrtva tela?), dok Sanja  Milenkovic svojim krupnim ocima vidi neki zracak  svetlosti ( a možda je to posledica njenog druženja  sa životinjama?). Svo troje znalacki kotiste liniju i sve  one likovne elemente koji doprinose da crtež ima svoj  samostalni život i zadovoljava vrednosne sudove o umetnickom delu. Njihov rad je vec prepoznat van  školskog prostora i siguran sam da ce ovo troje mladih  ljudi zauzeti brzo ozbiljno mesto na likovnoj sceni  naše zemlje i biti rado videni gosti mnogih galerija. U  Srbiji poželimo im srecno putovanje trnovitim stazama  umetnosti”.



Mr Željko Ðurovic, vanredni profesor


 


Datum objavljivanja: 03.03.2014.