Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Đorđije Crnčević - Apoteoza skulpture

U Galeriji ’73 će u četvrtak, 26. aprila 2012. godine, sa početkom u 20 časova, biti otvorena izložba skulptura autora Đorđija Crnčevića, koja nosi naziv “Apoteoza skulpture“.


 


Đorđije Crnčević je rođen 1941. godine u Dupilu, Crmnica. Završio je Akademiju likovnih umetnosti i postdiplomske studije na vajarskom odseku u Beogradu, 1972. godine. Od 1967. godine učestvuje na kolektivnim izložbama u zemlji i inostranstvu.  Do sada je priredio dvadeset samostalnih izložbi. Njegova dela se nalaze u javnim, privatnim zbirkama i u slobodnom prostoru. Dobitnik  je brojnih priznanja za umetnička dostignuća. Član je ULUS-a od 1968. godine. Živi i stvara u Beogradu.




"Već više od četiri decenije, Đorđije Crnčević  predstavlja jednu od najmarkantnijih stvaralačkih ličnosti na našoj likovnoj sceni. Formiran ranih šezdesetih godina, u duhu nove figuracije, kroz skulpturu, sliku i crtež znalački je umeo da iskaže svoje shvatanje sveta i trenutka aktuelne umetničke prakse. Nikad pomodan ali uvek u duhu vremena, stvara i realizuje svoje zamisli u različitim materijalima i formama. Njegovo prevashodno skulptorsko mišljenje, prisutno je u svakom vidu i meri njegovog umetničkog govora. Crnčevićeva skulptura je uvek monumentalna, bez obzira na veličinu i prostor koji zauzima. Poslednjih godina bavi se pakovanjem svojih skulptura u staklene tubuse ili metalne konstrukcije pravougaonih formi. Iz ravni ovih kubusa ekscesno se pomaljaju fragmenti  skulptura, figurina, portreta, što stvara različita reljefna stanja. Kompresijom vremena, pakovanjem skulptura od različitog materijala, nastalih u različitim vremenskim periodima u određene gvozdene strukture, koje opet, postaju moduli beskonačnog, trijumfalnog stuba skulpture, Đorđije Crnčević stvara njenu apoteozu…

Ovaj spomenik u slavu skulpture izrasta kao obećanje jednog novog beskonačnog stuba koji priziva sećanje na Brankušijev, ali ne po formi, već kao mentalni konstrukt. Istovremeno se javlja i refleksija na trijumfalne stubove posvećene vojskovođama, pobednicima gde su reljefne trake koje su obavijale vertikalu, prikazivale i slavile  pojedinačne epizode pohoda ili bitke. Iz gvozdenih struktura paralelopipeda Đorđija Crnčevića se pomaljaju njegovi skulptorski  podvizi u naznakama svojih oblikovnih egzistencija. Pakovanje/asamblažiranje kao rekontekstualizacija sopstvenog  skulptorskog opusa nema za cilj poništavanje prirode skulptorskog rada koji pripada nekom prošlom vremenu, ili revolt prema aktuelnom nerazumevanju bića skulpture, već radikalizovanje stave i delovanja ka povratku skulpturi njene značajne memorijalne, spomeničke funkcije. Umetnik koji na samom početku artikulisanja sopstvenog likovnog jezika realizovao nekoliko velikih i značajnih skulptura na otvorenom prostoru, sačuvao je i negovao sve osobenosti monumentalnosti, bez obzira na format. Osnovni binarni odnosi punog i praznog,  tamnog i svetlog, robusnih i savršeno glatkih površina, su godinama zaokupljali Đorđiju Crnčevića i rezultirali radovima koji pripadaju svetu figuralike, modularnoj umetnosti, kao i svedenim arhitektonskim oblicima koji uvek nose ekspresivan rukopis autora u tragovima  dejstva alatki. Posebno ističemo interes za bojenu skulpturu, koji se manifestuje kombinovanjem ili superponiranjem različitih matrijala. Mešanjem različitih supstanci, zalivanjem otvora, šupljina u skulpturi, stvaraju se intrigantne situacije kojim se DUBINA tretira na iluzivan, slikarski način. Spajanjem materijala različitog agregatnog stanja i osobenosti podstiče energetska tenzije neočekivane harmonije. Njegova punjenja i u slici i u crtežu predstavljaju u izvesnom smislu horror vacui ali ga to tera u ispunjavanje praznina u određenu gustinu plastičkog događaja, ali ne u pretrpavanje i raspričanost. Tama ili tamnina koja je dosegnuta na nekim ranijim, kamenim skulpturama zalivanjem crnom bojom, gledala  nas je demistifikatorski i oslobađajuće straha od nepoznate dubine onostranog, koje implicira odsustvo ali istovremeno telesno uprisutnjuje i osvešćivanje gledaoca. Glasovi tame javljaju se i iza spakovanih skulptura i čine ove asamblaže skulptoralno kompleksnijim. Rastom Crnčevićevog trijumfalnog stupca, narasta ideja o povratku skulpture njenoj memorijalnoj, spomeničkoj ulozi."

Bojana Burić, autor teksta o izložbi



Izložba će biti otvorena do 08.05.2012. godine.



Radno vreme Galerije '73: 10 do 20 časova

                      subotom od: 10 do 15 časova


Portfolio  Galerija '73


 



Datum objavljivanja: 24.04.2012.