Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

DEI LEČI / Bora Vitorac i Dragoljub Pavlov

U ponedeljak 19. aprila u 19 časova u Galeriji Remont na Trgu Republike otvara se izložba dokumentarnih fotografija i video radova koji beleže performanse i akcije novosadskih umetnika Bore Vitorca i Dragoljuba Pavlova nastalih u period 1957-1965 godine.

 


Otkriće arhivske foto-dokumentacije o ranim primerima prakse inicijalnog performansa, autora Bore Vitorca i Dragoljuba Pavlova, moguće je, u kontekstu razvoja umetničkih ideja šezdesetih i sedamdesetih godina u Novom Sadu i Vojvodini, sagledati kao prvorazredan događaj.  

Preko četrdeset crno-belih fotografija, nakon skoro pola veka od nastanka, svedoče o postojanju višegodišnje prakse uličnih akcija, intervencija u urbanim i ruralnim prostorima, parateatra, režiranih i nerežiranih događanja, omaža poznatim umetničkim delima i autorima, začecima body-arta i hepeninga, na tragu izjednačavanja i spajanja života i umetnosti.

Svakako da su Bora Vitorac i Dragoljub Pavlov, u vremenu dominacije umetnosti socijalističkog realizma, delovali u potpunoj anonimnosti, kao apsolutna margina. Tim pre što se radilo o veoma mladim ljudima. Njihov rad nije bio namenjen galerijama i drugim javnim prostorima, predviđenim za objavu neke umetničke prakse. Oni su se ponašali spontano, neposredno, uz geslo Dei leči! (Ide čile! - stariji čovek - čilager) nakon čega bi sledila pantomima, zauzimanje «poze».             

Ta praksa, nastala u znaku gesla «zapanjiti građanina», burlesknih jurnjava, basterkitonovske sleđenosti, parodije na malograđanski kič, iskazala se kasnije kao svojevrsna prethodnica, «mentalna matrica» umetničkih provokacija grupa Januar/Februar, KÔD i (obrnuto) E, unutar oficijelnih sistema kulturnih ustanova.  

Svoju svest o socijalnoj sredini (u atmosferi posleratnog siromaštva, parola o «obnovi i izgradnji»), ovi autori iskazali su ulazeći u igru samim svojim životima. U duhu lokalne tradicije oni su se, najčešće u ambijentu stare gradske arhitekture u kvartu oko zdanja Matice srpske, «egečili», «prdačili», ponašali, pokušavajući da se izdvoje, da izađu iz sopstvene senke, prikažu sebe i svoj osećaj sveta i postojanja.

Slušali su stari džez, Kolemana Hokinsa, Sidni Bešea, Kinga Olivera, gledali filmove Čarli Čaplina i Bastera Kitona, ali i Sergeja Ejzenštajna, Karla Drejera, Žana Vigoa, Marsela Karnea, Vitoria De Sike. Poznavali su slikarstvo Sezana, Utrila, Tuluz-Lotreka, Paula Klea, divili se pariskim pantomimičarima, braći Žak.

Svoja «događanja» priređivali su za slučajne prolaznike, ali i za sebe same i bili svesni da to što čine ima neko više, «umetničko» značenje, na šta upućuje činjenica da su sve te «prizore» zabeležili na fotografiji. Mnogo toga ipak nije sačuvano kao foto-dokument, na primer, ono ležerno igranje karata na snegu u Dunavskom parku ili pretrčavanje ulice «po četvoronoške».  

Nakon 1965. godine njihov vitalizam je zamro, a duh tog ranog «akcionizma» sublimisali su poezijom neobičnih metafizičkih evokacija. Kao prateće senke tog pesništva neke od fotografija objavljene su u časopisu Polja, u sam osvit novosadskog avangardizma.

U saznajnom smislu, Bora Vitorac i Dragoljub Pavlov kontemplirari su sopstveno vreme u ime čitave jedne generacije. U sveopštoj ideološkoj represiji oni su objavili pravo na «drugost», a ove fotografije danas svedoče da su bili u «kostimu svoga doba» i da njihova duhovnost i danas zrači.

Jedne do minulih večeri, dok sam se automobilom vraćao kući, pod farovima se ukazao potresan prizor: neki dečak je ležao na putu, pokrivajući rukama glavu, dok su ga desetak vršnjaka nemilosrdno udarali nogama. Naglo sam prikočio, grupa nasilnika se razmakla, a žrtva se teško pridigla i hramajući udaljila. Uznemiren i zaprepašćen, parkirao sam, a onda krenuo u tamu, u kojoj su nestali. Na uglu, grupa je veselo žagorila, a među njima ponajviše onaj “izudarani”.     

        Signum temporis, znaci vremena.

        Performans naših dana.

      


Vujica Rešin Tucić




DEI LEČI

Do sada održane izložbe:


2007. Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad

2007. Galerija gradskog pozorišta Bečej

2007. Galerija gradske biblioteke Subotice

2008. Kulturni centar Kula          


 


Portfolio Remont


 


 


Datum objavljivanja: 12.04.2010.