Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Bora Iljovski 1942 - 2013

U ponedeljak, 14. oktobra preminuo je naš istaknuti slikar Bora Iljovski. Poslednji ispraćaj je u sredu, 16. oktobra u 13. časova na Centralnom groblju u Beogradu.


 


Bora Iljovski je rođen 17. jula 1942. u Drenovi kod Florine (Egejska Makedonija, Grčka). Nakon okončanja građanskog rata u Grčkoj 1949. godine s ostalim izbeglicama biva prinudno iseljen u Poljsku, a u Beograd dolazi 1956. Akademiju za likovne umetnosti završava 1968. godine u klasi profesora Đorđa Bošana, kod koga pohađa i specijalni tečaj kao jedini student u klasi.



Rana dela ovog umetnika stilski su bliska krugu beogradske nove figuracije koja svoju neposrednu inspiraciju crpi iz atmosfere urbanog okruženja, ikonografije masovnih medija, kao i amblematike proizvoda za svakodnevnu upotrebu. Karakteristična dela ovog ranog perioda su Proba najlepše haljine (1967), Dve žene (1968) i Portret gospođe Mile (1968). Početkom sedamdesetih godina XX veka, Iljovski uvodi veliki format slike sa specifičnim motivom mape (karta glave, karta šake) gde je kontura figure okvir unutar kojeg se razvija asocijativna predstava, sa detaljima koji cirkulišu unutar nje. Time je figura redukovana na dvodimenzionalni znak, što će kasnije biti razvijeno kao niz znakova grupisanih po određenom sistemu ili pak potpuno haotično razmešetenih po površini slike (Dve grupe pogleda kroz naočare, 1972; Oštar pogled, 1972). U istom periodu konstituisani su motivi karakteristični za Iljovskog, pre svega slova, brojeva i notnog pisma koji se ponavljaju na celoj površini platna tvoreći potpuno decentralizovanu kompoziciju. Za razumevanje stvaralačkog opusa Bore Iljovskog značajan je period eksperimentisanja s trakama od različitog materijala. U početku su to trake od drveta i kartona kojima umetnik najpre manipuliše u prostoru, da bi ih potom uz upotrebu tehnike kolaža smestio na površinu slike i konačno transponovao u samo telo slike kao motiv. Kompozicije s trakama u najvećoj meri izražavaju dinamiku i ritam likovnih elemenata. Po rečima samog umetnika, one su ključni motiv za razumevanje njegovog opusa. Tokom osamdesetih godina, motiv traka biće zamenjen oblom formom, a ritam koji se u dotadašnjim kompozicijama ostvarivao sudarom kolorističkih vrednosti i različitim usmeravanjem pravaca bojenih traka ostaće prepoznatljiv i u kasnijoj fazi njegovog stvralaštva. Krajem sedamdesetih i tokom osamdesetih godina nastaju najznačajnija dela ovog umetnika: Nikad prevaziđeno, Uznemireni šablon, Na crnom polju, Lična svita, Žuti crtež na crvenom polju itd. To je i vreme njegove pune afirmacije na jugoslovenskoj sceni, što potvrđuje i izbor za jugoslovenskog predstavnika na 41. Bijenalu u Veneciji (1982).



Njegovi radovi su predstavljeni na preko 20 samostalnih i velikom broju grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu.



Muzej savremene umetnosti u Beogradu priredio je 2006. godine retrospektivnu izložbu Bore Iljovskog, na kojoj je prikazano preko sto njegovih dela.



Dobitnik je brojnih nagrada i priznanja uključujući Nagradu za slikarstvo na izložbi ULUS 68 (1968), Otkupnu nagradu grada Čačka na 15. Memorijalu Nadežde Petrović (1989), Nagradu Gorki list kompanije Sinalko za ostvarenje u oblasti kulture i umetnosti (2006), Politikinu nagrada za likovnu umetnost iz Fonda Vladislav Ribnikar (2007) itd.



Dela mu se nalaze u Narodnom muzeju i Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, Nacionalnoj galeriji u Berlinu, Muzeju likovnih umetnosti u Budimpešti, Muzeju savremene umetnosti Republike Srpske u Banja Luci, Muzeju Zepter u Beogradu, kao i u brojnim privatnim kolekcijama u zemlji i inostranstvu.






Literаturа (izbor):

1967 Biljаnа Tomić, Petoricа mlаdih, (pred. kаt.), Gаlerijа Kolаrčevog nаrodnog univerzitetа, Beogrаd

1972 LJubomir Gligorijević, (pred. kаt.), Gаlerijа Domа omlаdine, Beogrаd

1979 LJubomir Gligorijević, (pred. kаt.), Sаlon Muzejа sаvremene umetnosti, Beogrаd

1979 Slobodаn Ristić, Kа geometrijskoj аpstrаkciji, Politikа, Beogrаd

1986 Jovаn Despotović, Policentrične mutаcije - novosti i ponаvljаnjа, Moment, 6/7, str. 28-31, Gornji Milаnovаc-Beogrаd

1988 Jovаn Despotović, Borа Iljovski, Moment, 9, str. 75-76, Gornji Milаnovаc-Beogrаd

1987 Ješа Denegri, Borа Iljovski (pred. kаt.), Gаlerijа Sebаstijаn, Beogrаd

1997 Ješа Denegri, Osаmdesete: teme srpske umetnosti, Svetovi, Novi Sаd



Sаmostаlne izložbe (izbor):



1968 Gаlerijа Grаfičkog kolektivа, Beogrаd

1968 Gаlerijа Kolаrčevog nаrodnog univerzitetа, Beogrаd

1969 Likovni sаmon Tribine mlаdih, Novi Sаd

1970 Mestnа gаlerijа, LJubljаnа

1972 Gаlerijа Domа omlаdine, Beogrаd

1979 Sаlon Muzejа sаvremene umetnosti, Beogrаd

1981 Umetničkа gаlerinа „Nаdeždа Petrović“, Beogrаd

1982 41. Venecijаnsko bijenаle, Jugoslovenski pаviljon, Venecijа

1990 Obаlne Gаlerije, Gаlerijа „Ložа“ i Gаlerijа „Meduzа“, Pirаn, Gаlerijа Sebаstijаn, Dubrovnik, Modernа gаlerijа, LJubljаnа

1991 Gаlerijа Studentskog kulturnog centrа, Beogrаd

1992 Gаlerijа ULUS, Beogrаd

1994 Gаlerijа Zepter, Beogrаd

2002 Sаlon Muzejа sаvremene umetnosti, Beogrаd

2006 Retrospektivnа izložbа, Muzej sаvremene umetnosti, Beogrаd



Nаgrаde:

1968 Nаgrаdа zа slikаrstvo nа izložbi ULUS '68, Beogrаd

1969 Veliki pečаt gаlerije Grаfičkog kolektivа, Beogrаd

1969 Nаgrаdа zа slikаrstvo nа 5. Bijenаlu mlаdih, Rijekа

1987 Nаgrаdа zа slikаrstvo nа 7. Dubrovаčkom sаlonu, Dubrovnik

1989 Otkupnа nаgrаdа nа 15. Memorijаlu „Nаdežde Petrović“, Čаčаk

1991 I nаgrаdа nа ULUS-ovoj Jesenjoj izložbi, Beogrаd

1998 Velikа nаgrаdа Prve godišnje izložbe sаmostаlnih likovnih umetnikа, člаnovа ULUS-а, Beogrаd


 



Datum objavljivanja: 14.10.2013.