Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Bojan Živić: Grafički niz

U četvrtak, 30. januara u 19 sati u Galeriji '73, Požeška 83a, otvara se samostalna izložba radova autora Bojana Živića pod nazivom , "Grafički niz". Izložba traje do 11. februara, 2014. godine.

 


Bojan Živić je rođen  1962. godine  u  Nišu. Diplomirao   na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, 1988. godine , u klasi profesora  Bogdana Kršića  i  Duška Petričića - Opremu knjige, i grafiku kod prof. Branislava Makeša kod koga je i magistrirao. Izlagačku aktivnost započeo je serijom kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu, kao i samostalnom izložbom u Rektoratu Univerziteta umetnosti u Beogradu, 1998. godine. Jedan je od osnivača Niškog grafičkog kruga.  Od 1998. godine radi kao profesor struke u Umetničkoj školi.  Na Fakultetu umetnosti u Nišu, 2005. godine, počinje sa radom kao docent, za predmet Grafika (osnove),  dok je od 2010. godine sa zvanjem vanrednog profesora. Dobitnik je dve značajne nagrade za grafiku. Samostalno izlagao dvadeset tri puta i preko sto pedeset puta na  kolektivnim izložbama u zemlji i inostranstvu ( Kanada, Grčka, Makedonija, Bugarska, Švajcarska, Crna Gora, Poljska, Hrvatska, Španija...).


“U ovom projektu, pod nazivom “GRAFIČKI NIZ” prisutan je čist grafički nerv, koji ovog puta, otvara raznolike puteve likovno-grafičkog izražavanja, u kome se poetsko i racionalno naizmenično sukobljavaju i objedinjuju u jednu, vrlo harmoničnu celinu. Znaci i forme u tom prostoru ostvaruju vlastitu egzistenciju i kretanje postigavši harmoniju koja asocira na zvuk. Igrajući se malim i velikim površinama, stalno spajajući svetlost i boju (pre svega), kao i boju i materiju u dinamičnu celinu sa biranim tonskim rešenjima. Ravnoteža i repeticija  su  sredstva sa kojima se komponuje. Ponavljanje jednog istog motiva u odgovarajućoj dinamici kao u muzici, omogućava da se i sam refren takođe ponavlja po određenom zakonu, a izveden u materijalu i kombinovanjem tehnikama duboke i ravne štampe (kao i posebnim načinom štampanja) nastoji da govori o nekonvencionalnom pristupu samoj grafici. Diskretnim uvođenjem geometrijskih belih, crvenih i crnih kvadrata ili linija, vrši se povezivanje likovnih elemenata  u harmoničnu celinu koja kao u muzici stvara jednu vrlo intimnu notu“.  B. Živić


„Motivi na radovima Bojana Živića ponavljaju se određenim ritmom,  i kako sam umetnik kaže „...postižu harmoniju koja asocira na zvuk...“ Izvesna ravnoteža zaista je i postignuta, bilo da se oblici nižu vodoravno, uspravno, u krug ili naspramno. Linija kojom su pokrenuti elementi svakog rada, neodoljivo podseća  na  ujednačenu igru morskih talasa. S druge strane, mirnoća i izbalansiranost ostavljaju prostora mašti posmatrača na druge asocijacije koje bi se transponovale izvan grafičkih otisaka ili na izvesnim  njihovim delovima.  Ako se poredi sa muzikom, onda bi jedan od ovih nizova predstavljao deo kompozicije koji je intenzitetom zvuka i ritmično ujednačen. Nastavak muzičke kompozicije ne mora biti isti po datim određenjima. Grafički niz se tako može uporediti i sa ljudskim životom, gde svako od nas može izdvojiti periode harmoničnih trenutaka. Pritom, ponavljanje motiva u određenom ritmu predstavlja sigurnost, stalnost i uravnoteženost.

Nizovi Bojana Živića mogu se različito tumačiti i vezivati za određene pojave. Umetnik je tehnikama duboke i ravne štampe, repliciranjem geometrijskih i nepravilnih oblika uspeo da nam približi sopstveni doživljaj nizova. U ovom slučaju su to harmonični nizovi usko povezani sa percepcijom zvuka.“                                                 


Snežana Nikolić, istoričarka  umetnosti


 


Datum objavljivanja: 30.01.2014.