Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Akvarel kao znak, simbol, put ka celini

U ponedeljak, 18. oktobra u Galeriji Grafički kolektiv otvorena je izložba akvarela Miodraga Protića. Iz samog naslova izložbe najbolje se može sagledati značaj ovih crteža u autorovom stvaralaštvu.

 


Ovom izložbom u Grafičkom kolektivu, čiju aktivnost je tokom decenija budno pratio i podržavao, Protić (1922) prvi put predstavlja samo svoje akvarelne crteže.




Protić je jedinstvena pojava u savremenoj srpskoj kulturi, a zahvaljujući svom javnom delovanju i posvećenosti stvaralaštvu postao je jedna od onih magistralnih ličnosti koje su obeležile drugu polovinu 20. veka kod nas. U paralelnim i kontinuiranim tokovima Protić deluje kao slikar, autor je značajnih studija o umetnosti i osnivač i dugogodišnji direktor Muzeja savremene umetnosti u Beogradu. Utemeljena i impresivna Protićeva profesionalna biografija svakako je jedan od argumenata što se svaka njegova nova izložba (ili knjiga) prate sa posebnom pažnjom. U svojim stvaralačkim istraživanjima ovaj slikar je najčešće polazio od skica/crteža koje su za njegovo slikarstvo bitni kao vrsta idejnog ključa; po prirodi stvari, ostali su neizlagani i u senci njegovog slikarskog dela. Naime, ovi akvareli su značajni kao svojevrsna baza podataka jer fokusiraju "problem iznutra" markirajući put od primarne ideje do njene slikarske realizacije (kada razlaže i finišira detalje skica i harmonizuje proporcije malo/veliko). Izvorna energija i spontanost svakako su posebni kvaliteti ovih Protićevih crtačkih tvorevina koje predstavljaju dragocenu umetničku građu.




"Kao i Protićevo slikarstvo, tako i njegovi akvareli zasnovani su na poštovanju principa tipično modernističke dvodimenzionalnosti prostora, plošnosti nanosa i nedeskriptivnog karaktera boje čije osobine ne proizlaze od obojenosti prirodnih fenomena nego iz odmerenosti samostalnih tonskih gradacija koje se povinuju zahtevima i zakonitostima odnosa između svih ostalih gradivnih elemenata likovnog dela... Protić se akvarelom bavio učestalo ali sa prekidima i povremeno zbog drugih znatno prioritetnijih obaveza, intenzivnije kada su mu se za to ukazivale pogodne prilike, kao što je to bio slučaj u vreme dvomesečnog boravka u umetničkoj koloniji Yaddo, Saratoga Springs, u Sjedinjenim Američkim Državama jula-avgusta 1981. godine kada je u ovoj tehnici uradio više od stotine skica i dovršenih dela."


(iz predgovora Ješe Denegrija)


 


Datum objavljivanja: 20.10.2010.