Umetnik

Gordana Belić (1966)

Prati umetnika

Pretraga

Tekst o Gordani Belić

Gordana Belić, u novoj seriji radova, ovoga puta izvedenih u formi instalacije nastavlja da otkriva slojeve konstruisanja i sastavne elemente priče o ženskom identitetu. Posle izložbe u kojoj je prikazala celovite ženske figure pored objekata koji predstavljaju  njihove elemente, ostavljajući posmatraču da iz dekoracije ili garderobe  izvede zaključak  o prirodi objektnih odnosa koji figure uspostavljaju sa svetom oko sebe, u novoj seriji nastavlja analitičko raslojavanje figure. Stabilnost, kretanje, podloga, viđenje, nadziranje, pogled, kontakt, oslonac, zavođenje i odnos sa otvorenim prostorom su teme koje se istražuju ovom serijom radova. Video rad nudi iluziju kretanja. Podni deo instalacije simulira pokret od kosmosa ka posmatraču i time poziva na introspektivni uvid, bavljenje ličnim prostorom, pogled u svet unutrašnjih, self-objekata koji su karakteristična tema autorke. Zvučni deo instalacije kroz pop-kulturnu matricu, hit Davida Bowie-a donosi duh 70-ih. Način dekorisanja i raspored figura erotizuje galerijski prostor i stavlja posmatrača u funkciju zavedenog.



“Sumrak psihoanalize i seksualnosti kao jakih struktura, njihovo obescenjivanje u jednom molekularnom i psy univerzumu (zapravo univerzumu njihovog konačnog oslobođenja), omogućuje nam da nazremo jedan drugi, paralelan univerzum koji se više ne interpretira terminima psihičkih i psiholoških odnosa, niti terminima potiskivanja ili nesvesnog već igre, izazova, duelnih odnosa i strategije pojava: terminima zavođenja – ne više terminima strukture i disktinktivnih opozicija, nego zavodilačke reverzibilnosti. (…)

Čime se žene suprotstavljaju falokratskoj strukturi kada organizovano protestvuju? Jednom anatomijom, jednom razlikom, jednom specifičnošću želje i uživanja, jednom drugačijom upotrebom svog tela… (…)

Odbacivanje anatomije i tela kao sudbine ne datira od juče. Čak je bilo daleko izrazitije u društvima koja su prethodila našem. Ritualizovati, ceremonijalizovati, nakinđuriti, maskirati, sakatiti, iscrtati, mučiti – da bi se zavelo: zavesti bogove, zavesti duhove, zavesti mrtve. Telo je glavni oslonac ovom gigantskom poduhvatu zavođenja. Zavođenje samo kod nas dobija estetsku i dekorativnu formu (i samo kod nas se u isti mah radikalno poriče: moralno poricanje magije tela javlja se s idejom o dekoraciji (…) Ko nije oslikan, glup je, kažu Kaduvei.”)

Žan Bodrijar “O zavođenju”



Tanja Marković


Datum objavljivanja: