Umetnik

Gordan Nikolić (1951)

Prati umetnika

Pretraga

Maske Gordana Nikolića

Autor: Ivana Benović (1983)

U Arte galeriji od 10. novembra do 10. decembra postavljena je izložba Gordana Nikolića, na kojoj je predstavljena njegova najnovija slika, platno velikih dimenzija. Vođeni mišlju koju je izneo Ješa Denegri, da rad Gordana Nikolića predstavlja različite faze nastajanja i izvođenje jednog dela, odnosno jedan dugotrajni “work in progress”, te da svaki izbor iz njegovog opusa predstavlja istrgnuće radova iz organske celine kojoj pripadaju, organizatori su se potrudili da na izložbi u elektronskom vidu na brojnim monitorima bude prikazan što veći broj njegovih radova.

- U Vašem ateljeu stoji pored štafelaja fotografija jedne praistorijske japanske maske od kamena, koja Vam služi kao predložak. Počeli ste sa portretima (Džegera, Kokera) da biste potom odabrali jednu maska koja Vam služi kao polazište već decenijama. Zašto baš ta maska?

I maska predstavlja portret. Predložak koji koristim, japanska maska reprodukovana u knjizi Ota Bihalji Merina intrigira i zrači izvesnom tajanstvenošću – njena konfiguracija je oskudna, ona nudi jako malo podataka, pa tako ostavlja mogućnost za naknadna učitavanja značenja, izraza.

- Iako Vaš rad hronološki pripada postmodernom dobu, on se nastavlja na iskustva modernizma. Izabrati jedan motiv i potom se gotovo opsesivno baviti isključivo njim karakterističan je modernistički postupak.

Motiv za mene predstavlja polazište, on je povod za jedan čisto likovni eksperiment, za istraživanje piktoralnih mogućnosti slike. U svojim slikama ne trudim se da motiv opišem ili da ga predstavim, već da iz njega izvučem što je moguće više likovnog potencijala. Jedna svedena maska dopušta takve eksperimente i istraživanja na polju forme, linije, boje, slikane površine, teksture...

- Ipak, Vaše slike nikada ne prelaze granicu nakon koje bi se mogle nazvati apstraktnim. Čak i kada je motiv na njima neprepoznatljiv, one makar u detalju čuvaju neko udaljeno sećanje na njega, ostajući tako u domenu onoga što se naziva “asocijativnom apstrakcijom”.

Iako je motiv, odnosno maska, za mene povod za piktoralna, čisto likovna istraživanja, ipak se u tom konstantnom ponavljanju uvek istog motiva, u stalnom posmatranju, preslikavanju i naknadnim intervencijama, vrši izvesna transmisija različitih senzacija, koje ne moraju biti samo likovne. Ta transmisija može biti svesno ili često čak podsvesno poimanje značenja maske u antropološkom, etnološkom, magijskom, ritualnom, psihološkom smislu. Kao što je maska portret, tako je i ljudsko lice maska, čovek u običnom razgovoru promeni bezbroj maski. Sa druge strane, maska je kao izraz takozvanih “primitivnih” umetnosti odigrala značajnu ulogu u preobražaju moderne umetnosti, pre svega kroz Pikasovo delo, ali i kod drugih umetnika. Međutim, bez obzira na značaj ovog motiva, njegova brojna značenja i veliki potencijal, niko se ovom temom nije programsk! i bavio, niti je sistematski razradio.

- Kao umetnik širokog obrazovanja upoznati ste sa tekovinama moderne umetnosti, kao i sa svetskom aktuelnom umetničkom scenom. Da li nekada vodite računa o mogućnosti savremenog domaćeg umetnika da se uvrsti u neki postojeći niz, liniju, ili da se uključi u tokove koji su izvan lokalnog konteksta?

Ne razmišljam nikada o strategiji i o “pozicioniranju”. Ako sam izabrao da radim nešto za šta mislim da je nedovoljno obrađeno, to nisam uradio intenciozno, već prirodno i spontano. Slikanje je za mene stvar unutrašnje potrebe koja me tera na to da uvek iznova preslikavam svoje slike tražeći konačno rešenje kroz naknadne intervencije. Konstantan osećaj nemogućnosti da slika bude dovršena u nekom finalnom rešenju predstavlja zapravo veliku pokretačku snagu.

Iz ove pokretačke snage o kojoj umetnik govori nastao je veliki broj slika – akrila na kartonu, približno istih dimenzija. Veliko platno (160x220 cm), koje je izloženo u Arte galeriji, predstavljalo je za Gordana Nikolića izazov , koji je on uspešno rešio.

Ivana Benović
Datum objavljivanja: