Umetnik

Džoja Ratković Gavela (1941)

Prati umetnika

Pretraga

Crtački teatar Džoje R. Gavela

 


Svoj umetnički Weltanschauung Džoja ovaploćuje kroz najbitniju umetničku disciplinu: crtež, koji je "trijumfalni luk što nadvisuje Vrata umetnosti" {C. Ceninni, 1390 - prema Pierreu Rouveu); Hegel se, pak, divio "nesmetanom toku totaliteta Duha kroz vestu ruku" da bi se kondenzovao u opipljivom "Zeichnungu". Svoje "vizuelno misljenje" (R. Arnheim) ona je predominantno izvela iz jedne autorski signirane "logike fantazije" (G. Vico).

Intencionalni, strukturni i značenjski poredak njenog dela počiva na aluzivnoj retorici ikonografskih znakova likovnog koda, kod koga je ono eksterno-mimetičko u senci interno-psihološkog (podsvesnog i arhetipskog, onog Lakanovog "govora Drugog"), pa bi se za Džojinu crtačku grafiju moglo reći da, perom i tušem (bez laviranja), formira u osnovi jednu antimimetičku figuraciju poetskog ili ekspresionizovanog nadrealizma, ugodno utopljenog u Apolinerovu opojnu apologiju onirizma (i njegovu ideju o umetnosti kao tumaču sna i, vice versa, sna kao hermeneutike umetnosti).

Doživljaj pluralnosti sveta i ilustracije političkih igara odraslih (Dr. Valeria Heuberger: Donau abvarts) ili bukvalnih igara (Dr. Ursula Pia Jauch: Homoludens) Džoja intuitivno postavlja u dramaturgiji monodrame ili, pak, lapidarnog (plastičkog) mizanscena naglašene akcione dinamike i hiperbolizovanih persona dramatis. Deo toga je dala/doživela u realističkom (aristotelovskom) ključu empatije (Einfuhlung) poput moskovskih Hudozestvenika a dominantni deo: sa kritičkom distancom uglavnom nezlobivog humora (u ključu Brehtovog antimetafizičkog teatra otudjenja i Commedie dell 'arte).

Pri egzegezi Džojinih crteža, na Hartmanovom Hintergrundu i tragom ikonoloskog metoda E. Panofskog, nalazimo uzbudljivu dinamiku života, Huserlov Lebenswelt. Tako se Džoja upisuje u one istrazivače (jer umetnost nije samo lepo nego i istraživanje, kognicija, "permanentna estetska subverzija") koji visokim humanizmom koriguju radikalni apstraktni ultrascijentizam i filozofske aberacije, a fundamentalnaje ona koju Hajdeger imenuje zaboravom bitka.




Kosta Vasiljković


Datum objavljivanja: