Umetnik

Čedomir Vasić (1948)

Prati umetnika

Pretraga

Konačno rešenje - Izložba pejzaža Čedomira Vasića u Galeriji Kulturnog centra Beograda

Autor: Ljiljana Ćinkul (1949)

U svom umetničkom radu Čedomir Vasić je najčešće fokusiran na fenomen vremena i njegovo ne/moguće pre/kodiranje. Istražujući kao stvaralac i intelektualac kompatibilna svojstva vremenskih projekcija juče-danas-sutra, Vasić se uglavnom služi formom recikliranja određenih umetničko-istorijskih kategorija. U tom kontekstu upadljiva je matrica odnosa: istorijsko-savremeno, mesto-vreme, fragment-celina, vidljivo-nevidljivo, poznato-nepoznato.

Uvažavajući načelo da ne postoji hijerarhija izražajnih sredstava, Vasić svaki novi projekat (rad sa predloškom) zasniva na konceptu multimedijalnog istraživanja - koristi različite materijale, primenjuje savremenu tehnologiju. Kao svojevrsne alegorije istorije i njenog ponavljanja tokom devedesetih godina 20. veka, Vasić je realizovao upečatljive projekte sa jakom konotacijom na savremena politička (i ratna) dešavanja na domaćem tlu ("Klijine bašte", "24 sata Ruanske katedrale", "Put u Oz").

U stvaralačkom kontinuitetu od blizu četiri decenije umetnik svakim novim projektom produbljuje autorski stav u znaku konceptualne usredsređenosti, metodičnosti, angažovanosti i kulture iskaza. Snažan utisak su ostavile njegove metaforične i opominjuće ambijentalne postavke "Stanje uzbune" (Čačak) i "Raskućivanje" (Kruševac), 2004. godine.

U svom novom radu "Post scriptum", izložba pejzaža, Čedomir Vasić ponovo koristi predloške - reprodukcije poznatih dela iz istorije umetnosti (Predić, Paja Jovanović, Velaskez…). Primenjujući sistem vizuelne dekonstrukcije ovih istorijskih predložaka on se koristio lentikularnom tehnologijom i kompjuterom. Tehnološkog laika lentikularna slika podseća na neobične razglednice iz inostranstva kojima smo se kao deca čudili zbog optičke varke i slike grada koja se menjala u zavisnosti od ugla gledanja.

Vasić tradicionalni diskurs medija prevodi u diskurs savremenog - fotografiju, video, instalaciju, ambijent, print, kompjutersku sliku - kako bi predložak izabranog umetničkog dela integrisao u novu celinu.

U radu Post scriptum upravo je primena lentikularne tehnologije i kompjutera nivelisala idejnu i vizuelnu transformaciju, procesualnost i interaktivnost rada. Na primer, sa poznate Predićeve slike "Kosovka devojka" lentikularnom tehnologijom moguće je čitati Vasićev rad i kao poznati ikonografski motiv, ali i kao pejzaž na kojem nema figura sa Predićeve slike.

Tri segmenta postavke "Post scriptum" obezbeđuju nekoliko nivoa čitanja ovog rada. Novi umetnički rad realizovan je lentikularnom tehnologijom izabranih dela iz istorije umetnosti, a gledalac je uvučen u igru čitanja slike koje "ima svojstva otvorenog dela u čiju interpretaciju su ugrađena iskustva interpretatora i posmatrača kao odgovornog saučesnika u dobijanju rešenja", piše Gordana Dobrić u katalogu ove izložbe. Drugi segment postavke čine reprodukcije originala sa zapisima o umetničkom i istorijskom značaju dela čija dokumentarnost korespondira sa hipotekom umetničke prošlosti, političke aktuelnosti, vrednostima kolektivnog pamćenja i nacionalnih mitova.
Treći segment "Post scriptum" predstavlja interaktivna kompjuterska verzija (za pet odabranih slika) u kojoj svaki posetilac može da isprinta i ponese herojski pejzaž istorijske kompozicije koji ostaje kada se uklone figure iz prvog plana. Ključni deo ovog rada u znaku dekonstrukcije istorijskog predloška naglašen je i njegovim preimenovanjem u lentikularne slike: "Seoba Srba" je "Put u Oz", "Hercegovački begunci" su "Nedeljno popodne u planini", "Kosovka devojka" je "U smiraj Vidovog dana" (Konačno rešenje), a "Predaja Brede" je "Letnji dan u Severnom Brabantu".

Autorski koncept Vasićevog rada "Post scriptum", recikliranje istorije u formi parafraze i likovne transformacije slika velikih tema i poznatih narativa na pejzažnu sliku, zapravo je angažovani stav intelektualca koji u sofisticiranoj i aktuelnoj umetničkoj formi inicira otvoreni dijalog homo sapijensa.

Ljiljana Ćinkul
[objavljeno: 11.12.2007.]
Datum objavljivanja: