Umetnik

Balša Rajčević (1941)

Prati umetnika

Pretraga

Tragovi konceptualizma - Balša Rajčević

Prve dve samostalne izložbe prezentirale su nam skulpturu koja je istraživala tkz. klizeće objekte, topljenje mase. Utisak je pojačavan bojom i dobijali su se amorfni oblici, nikako lišeni geometrijske strukture, oblici su izazivali dosta određene asocijacije. Pre dve godine u galeriji Kolarčevog narodnog univerziteta susreli smo se sa kolažima u kojima je Rajčević više pokazivao svoj odnos prema nekim večnim temama ljudskog ponašanja i karaktera nego li što je dostizao univerzalno posredstvom likovnosti. Sada smo se susreli sa skulpturama nastalim od PVC cevi i nitro i nekstel boje. I ovo kao i predhodno delo pripada po orijentaciji istraživanju koje postoji u svetu, dakle uklapa se u neku vrstu kolektivnog traganja. I još nešto: u najnovijim delima očigledni su tragovi konceptualizma, pokojeg dela Dragana
Mojovića. No, to moram istaći, originalna i samosvojna misao Rajčevića je tu i ne može se govoriti o epigonstvu ili plagijatu. Ove skulpture najnovije, zadržavaju prepoznatljivost: podsećaju na drvo, na grane “razbarušene” vetrom, imitiraju hidrant, neke organske, životinjske oblike, travu. Neko tu može pronaći elemente protesta - to je uspelo Aleksi Čelebonović u u predgovoru kataloga izložbe: “Rajčevićeva skulptura se zasniva na jednom novom načinu prostornog mišljenja i na novoj metodologiji rada da bi obelodanila ubedljivu moć povezivanja misli i plastičnih utisaka, vezujući se sa svim sponama za egzistencijalna pitanja svog vremena”- pre mi se čini da je reč o pokušaju da se pronađe novi izraz. A kako Rajčević nikada nije bio sklon da se bavi čistim oblikom, jedinom pravom moći skulpture, prisustvo narativnosti mu i sada kao i ranije predstavlja neku vrstu oslonca. I on, mora da se dodirom sa mogućnošću verbalnog prevođenja vizuelnog doživljaja, dakle sa prepričljivošću, probije do likovnog. Naravno da je to onda kombinacija koja mnogo toga vraća na početak, nikako ne vodi u nove prostore i moći disipline kao što je skulptura. No, i pored ovih principjelnih zamerki, izložba je zanimljiva i pretstavlja vredan prilog beogradskoj skulpturi koja je poslednjih godina u očiglednom usponu.

13. II 1984, Radio Beograd, II program
Bratislav Ljubišić
Datum objavljivanja: