Umetnik

Aleksandar Mladenović Leka (1967)

Prati umetnika

Pretraga

Skrivene Pozornice

Autor: Nikola Šuica

Prvi sloj vidljive materije evropske civilizacije podrazumeva jednu vrstu postojanosti. Takva ustaljena dimenzija, ispoljila se upravo kao postojana propadljivost spoljašnjeg, javnog lica. Još od osvita rane moderne, bio je uočljiv, i ponegde programski sprovođen pokušaj da se raskine sa dekorativnim viškom nasleđa dotrajalosti gradskih društava, prevučenih ostacima sve zahuktalije industrije, upisujući se na promene arhitekture kao materijalne strane svojevrsne industrije stanovanja. Uprkos svim smenama stilova i načina svođenja oblika, ostaci su tokom isteklog XX veka pokazali svoju privlačnost na sličan način na koji su u antičke iskopine imale svoju emisiju vizuelne i smisaone privlačnosti. Arhitektonska jezgra stanovanja pružila su nedogled varijanti razmaknutih masa i celina, senki i okrilja. Zidovi i fasade, venci zgrada na horizontu ili tekstura oko otvora, niša ili prolaza s neočekivanim upisanim sastojcima javljaju se u grafičkom postupku koji A. M. Leka sugeriše temporalnom stranom svog posmatranja. Mogla bi se ispisati familijama loza umetnika koji su upravo vizuelnu privlačnost teksture nestajanja vidljivog sloja arhitekture i tla upisali u svoj poetički način, ali A.M. Leka je slojevima ponavljanja kao principa izrade svakog otiska, a samim tim i osetljivih minucioznih izmena svoje likovne kompozicije, pronašao specifičan kvalitet promišljanja pojmova trajnosti. Više ponesen rastvarajućim fornama koje se neočekivano javljaju pri usredsređenju na pojedine motive fasada, prozora ili niše, njegov mogući ideal saopštava da se svi prepoznatljivi javni elementi tragova življenja utapaju u senzitivnost mesta. Trajnost takve senzitivnosti otkriva se upravo unutar zakorelih, rasipajućih ili erozivnih tekstura njegovih likovnih prizora: neumitno rastvaranje javlja se kao jasno ishodište jednako i materijalne kulture i samog pamćenja. Za umetnika se tako u svakoj pojedinačnoj teksturi otiska stapaju duševna i saznajna silina. Ona je upravljena prema ambijentalizaciji umetničkog iskustva čija fluidnost i pokretljivost nalaze svoj kreativni nemir upravo između činjenice datog sveta i njegove materije kakvu prepoznajemo. U statičnosti likovnih odraza razbuđene su pretpostavke tajnovite dinamike, skrivenih procesa i u atmosferi kontrasta tame i rasvetljenosti ukupnog prizora - pozornice nepoznatih zbivanja.


Jun 1998.

Nikola Šuica


 


Datum objavljivanja: