Umetnik

Aleksandar Mladenović Leka (1967)

Prati umetnika

Pretraga

Pogled na grafike-predele Aleksandra Mladenovića

Autor: Branko Raković

Pogled na grafike-predele Aleksandra Mladenovića - Leke pokazuje da je svaki umetnički naboj direktna posledica podneblja iz koga umetnik potiče i u kome umetnik radi. Blok zgrada na Vračaru, sagrađen negde između dva velika rata, gde je Mladenovićev dom od njegovog rođenja do danas, nesumnjivo je prvi izvor vizuelnih doživljaja ovog autora. Stari beogradski krovovi koji ispunjavaju pogled sa prozora, napuštena kuća u dvorištu okružena oljuštenim višespratnicama. prizori sn koji posmatrača nikako ne ostavljaju ravnodušnim. Velika ulazna vrata sa hodnikom i transportnim šinama, patina zidova ili geometrija zarđalih ograda terasa, svojom likovnom provokativnošću izazivaju magično štampanje lista. Otuda urbana atmosfeia, natopljena dahom proteklih vremena zajedno sa dokazima sadašnjosti, određuje lična i umetnička obeležja Mladenovićevog likovnog izraza.


Kada prizovem prva sećanja iz grafičkog ateljea beogradske Akademije, pred očima mi je grafika pod nazivom "Melanholija", koja je, kao možda prvobitni značajni momenat Mladenovićeve umetničke intime, ostavila na mene snažan utisak. Prikaz figure čoveka koji je oborene glave sedeo u gotovo bezizlaznom enterijeru, sagrađenom od sivih ploha akvatinte, kao da je budio saosećanje i težinu izazvanu krhkom neminovnošću čovekovog postojanja. Tog trenutka, duhovna stanja čoveka i drama života uopšte, postaju definitivni izvor i razlog nastajanja kasnijih grafika ovog autora.


Opsednutost čovekom i stvarima koje je on stvorio formiraju Mladenovićeva interesovanja i poetiku. lako je ljudska figura sa ranijih listova izostavljena, odraz ljudske vrste snažno je prisutan kroz predmete "nove" prirode čovekovog sveta.


Serija grafika koja prikazuje "ruina" pokazuje svu nesavršenost, ponegde i apsurdnost samog čoveka i njegovih kreacija. Zgrade u neobičnim arhitektonskim sklopovima paraju tamno nebo svojim razvaljenim krovnim konstrukcijama, prikazujući stalni sukob čoveka i prirode. Ogoljeni pejzaži oko zgrade, ponekad sa vagonima ili lokomotivom palom u ambis. rešeni su pomoću nekoliko jednostavnih površina i odišu dahom pretrpljene katastrofe.

Horizontalni geometrijski rasporedi trakastih podela koje čine planove, zahvaljujući svojoj stabilnoj strukturi postaju prostorna kome će se pored ruševina naći i drugi predmeti različitih simboličnih značenja. Davno napušteni bicikl oslonjen na zid, poneki most ili točak zaleđen u svom kotrljanju, znaci su koji jasno otkriva ju težnju autora da ispita uzroke stvari ili da sagleda kraj zamišljenog ciklusa životnog kretanja.


Geometrijski sklopovi deluju sa organskim oblicima. Delovi tela ili crveno zrno neke svemirske kulture i privlače i odbijaju svojim izgledima. Šlem ili bubrežasti oblici sa svojim metalnim delovima, nalik na oštra sečiva, svojim srebrnim sjajem opominju na apokalipsu rata ili nevolje. Veliki strani predmeti pali na napuštene delove grada narušavaju usnuli mir tamnih otvora na zgradama gde su nekada bili prozori. Predeo je uznemiren dok se iščekuje rekacija stranog bića i kraj događaja. Tamni horizont je odjednom nagrižen jarkom svetlošću, boje dolaze do izražaja, ljudska figura koja se pojavljuje kao snaga koja upravlja opasnim telom pokazuje da nade za opstanak još uvek ima.


Zebnja i strah, fascinacija svetlošću i protokom vremena, odrazi prohujalih ili nadolazećih pretnji oblikuju svet nimalo umiven i sladak. Ovo je svet fantazije, odbačenih dečijih igračaka i prizori iz snova. Dramatični susreti svetlosti ili tame otkrivaju prostor koji poseduju snagu i volju prevazilaženja. Sistem znakova koji je zaustavljen kao dokument na grafikama Aleksandra Mladenovića - Leke svojim porukama nikome ne daje mira i svojim mističnim dejstvima vodi kroz novu likovnu predstavu svega onoga što je u nama i svega što nas okružuje.


Branko Raković


 


Datum objavljivanja: