Zbirka kritika Todora Manojlovića

U sredu, 5. novembra u 19 časova, u Čitaonici za istoriju umetnosti Biblioteke grada Beograda održaće se predstavljanje zbirke kritika Todora Manojlovića.

Kritike Todora Manojlovića za štampu je, uz studiozno napisan pogovor, priredila Jasna Jovanov, a izvadač je Fond Todora Manojlovića pri Gradskoj narodnoj biblioteci "Žarko Zrenjanin" iz Zrenjanina.

Ove godine se obeležava četrdeset godina od smrti Todora Manojlovića (1883-1968), jednog od najkompleksnijih ličnosti u srpskoj kulturi prve polovine 20. veka. Rođen u Velikom Bečkereku, školovao se u mađarskoj piarističkoj gimnaziji u rodnom gradu, dok je prava studirao u Budimpešti i Nađvaradu; odrastajući u multikulturnoj i multinacionalnoj sredini, od najranijih godina naviknut na dijalog različitim jezicima, praksu multijezičke komunikacije nije ograničio samo na prevodilački rad, već je svoje tekstove, u najvećoj meri dnevnike pisao na više jezika: srpskom, mađarskom, francuskom, italijanskom, nemačkom. Prava nije završio, ali je tokom studija u Budimpešti i Nađvaradu uspostavio kontakte sa mađarskim književnim krugovima, posebno sa pesnikom Endre Adijem. Ova etapa konačno je opredelila Manojlovićev životni put, te on umesto prava, posle niza putovanja, započinje studije arheologije i istorije umetnosti, najpre u Minhenu, a zatim i u Bazelu. Tokom Prvog svetskog rata, preko Italije stiže na Krf, gde najpre radi kao prevodilac, a zatim kao saradnik Srpskih novina. Novinarstvo, kao i pisanje likovnih, pozorišnih i književnih krititka, bavljenje esejistikom, te pisanje pozorišnih komada i prevodilački rad otad predstavljaju njegovo trajno opredeljenje. Baveći se likovnom kritikom od samih početaka, Todor Manojlović je pratio izložbe, autore i pojave, ne samo u srpskoj umetnosti. Kao obrazovan istoričar umetnosti i odličan poznavalac aktuelnih umetničkih teorija, Todor Manojlović je u svojim kritikama zapažao najznačajnije pojave i fenomene i tako ustanovio poetičku periodizaciju u srpskoj umetnosti između dva rata. Formulacije Todora Manojlovića poslužile su istoričaru umetnosti Lazaru Trifunoviću u naučnom pristupu ovoj periodizaciji, koja i danas predstavlja jedan od relevantnih čitanja. Gotovo da nema značajnog umetničkog imena o kojem Todor Manojlović nije pisao, ali ipak treba izdvojiti Savu Šumanovića, Petra Dobrovića, Milana Konjovića, Kostu Milićevića, Ristu Stijovića, Sretena Stojanovića.

U predstavljanju zbirke kritika Todora Manojlovića učestvovaće Dušan Jakovljev koji će predstaviti Fond Todora Manojlovića, kao i teatrološkinja Marta Frajnd, istoričarke umetnosti Simona Čupić i Tijana Palkovljević i autorka Jasna Jovanov.

Ulaz je slobodan.

Datum objavljivanja: 03.11.2008.