Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Zapisi Dragoljuba Varajića

U četvrtak, 14. aprila u 19. sati u Prodajnoj galeriji Beograd, otvara se samostalna izložb autora Dragoljuba Varajića, pod nazivom, "Zapisi". Izložba traje do 2. maja.

 


Fotografski projekat Dragoljuba Varajića (1943) za svoje osnovno polazište koristi motiv drveta sa njegovim antropološkim i simboličkim premisama. Autor godinama kontinuirano proučava bogatu tradiciju vezanu za drvo : njegovu kroz istoriju različitu obradu kao materiajla, ali i onu koja nalazi svoju funkcionalnu primenu u religijskim kultovima. U formalnom smislu autor traga za primerima asocijativne telesnosti drveta do detalja koji ukazuju na tragove njegovih izolovanih proto-magijskih značenja. Fotografije srednjih formata predstavljene su pojedinačno, i u nizovima  različitih formacija poliptiha, celinama koji grade fotografski jezik asocijativne apstrakcije otvoren za nova metaforička i simbolička značenja.

           

       

U strukturi kore drveta, raznolikosti teksture, kao i u ,,razlivanju” godova, Dragoljub Varajić znalački pronalazi podsticaj za stvaranje duboko proosećanih stanja oblika koje ,,zaustavi” na fotografiji, da bi onda, praveći neku vrstu foto-instalacije, povezujući u jedan rad dve ili tri ovakve fotografije, ostvario preobražaj viđenog. Time umetnik daje jednu sasvim novu dimenenziju zatečenom prizoru – od preobražaja strukture kore drveta u akord izuzetne prefinjenosti lirskog ugođaja, preko praćenja ,,toka” tragova vremena na drvetu i njihovog prevođenja u jednu dinamičnu strukturu, do preobražaja ,,ožiljaka” drveta u veoma izražajan, skoro monumentalan prizor.

Pored ,,zapisa” tragova vremena na kori drveta, u drugom segmentu ovog ciklusa radova umetnik, prateći zapise čoveka, odabira segmentu u kome kome reč ,,ART” napisana na kori stabla, u spoju sa prizorom ,,sunčevog sata” stvara jednu vrstu konceptualnog rada. Potpuno novu celinu, i po zamisli, i po postignutom izrazu, predstavljaju radovi u kojima osnovni motiv nije kora ali jeste detalj drveta – celina u kojoj umetnik jedan naizgled ,,neugledan” i nezanimljiv uobičajeni prizor, sjajnim odabirom kadra i uspostavljenim odnosom beline pozadine i ,,crteža” (slučajno zatečenih grančica u belini snega) ostvario vanredno tananu strukturu i suptilnost izraza





Rajka Bošković, istoričar umetnosti (iz predgovora kataloga)


 


Portfolio Prodajna galerija Beograd


 


Datum objavljivanja: 13.04.2011.