Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Žak Šarlije - 100 polnih organa čuvenih umetnika

Cenzurisani projekat plakata belgijskog umetnika Žaka Šarlijea, pripreman za 53. Bijenale u Veneciji, biće prikazan na prostorima predviđenim za oglašavanje u centru Beograda od 11. juna 2009. Kustos projekta Enriko Lungi , kustos iz MSU Zoran Erić

 


Žak Šarlije započeo je 1973. godine rad na ciklusu crteža "genitalija umetnika".Koristeći karikaturu, on je sebi postavio zadatak da stvori zamišljene portrete "reproduktivnih organa" umetnika koji su po njegovom uverenju bili najistaknutiji pojedinci u umetnosti XX veka nakon Marsela Dišana. Šarlije je tokom godina sastavio pravu galeriju portreta imajući kao svoje polazište konceptualnu analizu i lično tumačenje "umetničkih atributa" glavnih predstavnika moderne i savremene umetnosti, čime je dao podsticaj, između ostalog, duhovitom i satiričnom novom čitanju skorašnje istorije umetnosti. 


Zvanično je bilo predviđeno da projekat bude uključen u propratna dešavanja 53. Međunarodne umetničke smotre u Veneciji. Međutim, u pismu od 18. decembra 2008, art direktor Bijenala Danijel Birnbaum sa žaljenjem "saopštava da posle pažljivog preispitivanja predloga on ne veruje u mogućnost da ovaj projekat bude uvršćen u sastav pratećeg programa".


Kviz-art 


Učestvuj u kviz-artu "100 polnih organa čuvenih umetnika", ispitaj svoje znanje skrivene strane istorije umetnostii osvoji majicu sa motivima genitalija samog umetnika Žaka Šarlijea.


Na adresi: www.jacquescharlier-venise2009.be 


Fotografska igra "Oslobodite Veneciju"  


Uprkos tome što su bili cenzurisani u Veneciji posteri "100 polnih organa čuvenih umetnika" javno će biti izloženi u Antverpenu (B), Beogradu (RS), Bergenu (N), Lincu (A), Luksemburgu (L), Mecu (F) i Namuru (B), u junu i julu 2009. godine. Stanovnici ovih gradova moći će da učestvuju u fotografskoj igri "Oslobodite Veneciju", i da kao nagradu osvoje katalog objavljen tim povodom. 


Da bi se učestvovalo u igri potrebno je samo napraviti svoju fotografiju pored vašeg omiljenog postera iz ciklusa "100 polnih organa čuvenih umetnika", i poslati svoju sliku sa imenom i adresom, na sledeću adresu:


info@jacquescharlier-venise2009.be  


Ovu igru bilo je moguće napraviti zahvaljujući podršci (i privrženosti slobodi izražavanja) sledećih gradova i institucija:  


Muhka, Antverpen (www.muhka.be)


Stiftelsen 3,14, Bergen (www.stiftelsen314.com)


Muzej savremene umetnosti, Beograd (www.msub.org.rs)


OK Offenes Kunsthaus Oberösterreich, Linc (www.ok-centrum.at)


Mudam i grad Luksemburg, Luksemburg (www.mudam.lu)


Frac Lorraine, Mec (www.fraclorraine.org)


Musée provincial Félicien Rops, Namur (www.museerops.be)


 


Kontakt osobe:


Kustos iz MSU: Zoran Erić (+381 11 3676 293), ericz@msub.org.rs


PR iz MSU: Nataša Lazić (+381 11 3676 293), natasa@msub.org.rs


 


Oslobodite Veneciju




Da li se za Venecijanski Bijenale traže nevini ili kastrirani umetnici?

Žak Šarlije započeo je 1973. godine rad na ciklusu crteža "genitalijā umetnikā". Koristeći karikaturu, on je sebi postavio zadatak da stvori zamišljene portrete "reproduktivnih organa" umetnika koji su po njegovom uverenju bili najistaknutiji pojedinci u umetnosti XX veka nakon Marsela Dišana. Šarlije je tokom godina sastavio pravu galeriju portreta imajući kao svoje polazište konceptualnu analizu i lično tumačenje "umetničkih atributa" glavnih predstavnika moderne i savremene umetnosti, čime je dao podsticaj, između ostalog, duhovitom i satiričnom novom čitanju skorašnje istorije umetnosti.

Ministarstvo kulture i medija frankofone zajednice Belgije povoljno je ocenilo ideju prikazivanja sto njegovih crteža u obliku postera u javnom prostoru u Veneciji. Posetiocima Bijenala, stanovnicima Serenisime i turistima- prolaznicima trebalo je da bude predstavljen mali muzej na otvorenom, prilagođen venecijanskom podneblju, sa izrazitom primesom pozorišnog.

Zvanično je bilo predviđeno da projekat bude uključen u propratna dešavanja 53. Međunarodne umetničke smotre. Međutim, u pismu od 18. decembra 2008, direktor Danijel Birnbaum sa žaljenjem "saopštava da posle pažljivog preispitivanja predloga on ne veruje u mogućnost da ovaj projekat bude uvršćen u sastav pratećeg programa". Zatečeni ovom neobičnom formulacijom, i ubeđeni u to da se svakako radi o nekom nesporazumu, predložili smo da ponovo konkurišemo sa projektom za Bijenale prilažući dodatne informacije, i propratno pismo podrške od strane odgovarajućeg Ministarstva. Danijel Birnbaum prihvatio je da ponovo pregleda dosije, ali u svom odgovoru od 21. februara 2009, on izražava "žaljenje što će potvrditi svoju prvobitnu odluku". Prilikom telefonskog razgovora, direktor je saopštio kako je "predsednik Paolo Barata bio onaj ko se suprotstavio projektu smatrajući da postoji opasnost od nanošenja uvrede umetnicima o kojima se tu govori" — argument koji je Danijel Birnbaum potom izneo i u svom e-mejlu. Mi smo, stoga, pisali predsedniku kako bismo pokušali da ga ubedimo da preinači svoju odluku. No, 8. aprila 2009. godine on nam je odgovorio da "prihvatanje projekta zavisi isključivo od direktora". Niko, kako se ispostavlja, ne želi da preuzme odgovornost za ovaj cenzorski postupak. Međutim, uprkos problemu organizacije, predstavljanja i vidljivosti nastalom usled ovog umnogome proizvoljnog isključenja, te zahvaljajući bezuslovnoj podršci od strane Ministarstva kulture i medija frankofone zajednice Belgije, nastavili smo svoj rad na projektu. Verujući da su umetnici dovoljno zreli da sami odlučuju šta ih vređa ili ne vređa, i slobodni da odgovore, načinom koji im se čini prikladnim, na svaku moguću provokaciju, pisali smo im (sa izuzetkom onih koje je bilo nemoguće kontaktirati, kao što je pokojni Marsel Dišan). S obzirom da je grad Venecija odbio da nam ustupi javni prostor za oglašavanje koji nam je neophodan da bismo izložili našeg slučaj, s obrazloženjem da bi "izvesni prosteri mogli da nanesu uvredu opštem shvatanju javne pristojnosti", pisali smo i gradonačelniku, Masimu Čakariju, pitajući ga (između ostalog) gde ovo "opšte shvatanje pristojnosti" počinje a gde se završava, u čemu se ono sastoji, i u čiju nadležnost spada odlučivanje o njegovim granicama. Svi odgovori koje smo primili, zajedno sa dokumentima koji idu uz ovaj projekat biće stavljeni na uvid od 3. do 7. juna 2009, na brodu koji služi kao utočište projekta "100 polnih organa čuvenih umetnika". Brod je usidren u Riva dei Sette Martiri u Veneciji, nedaleko od Đardina. Osim toga, isprovocirani ovom neprihvatljivom cenzurom, stupili smo u kontakt sa drugim gradovima i umetničkim institucijama koji su prihvatili da predstave "100 polnih organa čuvenih umetnika" u javnom prostoru bez imalo dvoumljenja. Što samo pokazuje smešnu prirodu venecijanske pozicije. Stoga će pripremljeni plakati biti izloženi tokom juna 2009. u Antverpenu (B), Beogradu (RS), Bergenu (N), Lincu (A), Luksemburgu (L), Mecu (F) i Namuru (B). Stanovnici ovih gradova moći će da učestvuju u fotografskoj igri "Oslobodite Veneciju", i da kao nagradu osvoje katalog objavljen tim povodom. I drugi gradovi će se svakako pridružiti. U isto vreme, kviz-art osmišljen naročito za ovu priliku od strane Žaka Šarlijea omogućava svima (putem web-sajta  www.jacquescharlier-venise2009.be) da osvoje majicu sa motivima genitalija samog umetnika Žaka Šarlijea.

Za umetnički svet i novinare (u svakom slučaju, one koji se ne ograničavaju na to da papagajski ponavljaju zvanična medijska saopštenja) ostaje još jedino da sebi postave pitanje koje to vrednosti Venecijansko Bijenale zapravo zastupa ako cenzuriše jedan umetnički projekat na tako sumnjiv i neodgovoran način. Da li Bijenale ima pravo da kastrira umetnike odlučujući umesto njih šta može da uvredi one čije samo postojanje se sastoji u tome da zauvek proširuju granice slobode?

Oni koji čine javnost (vezani za Bijenale, ali i namernike turiste, kao i stanovnike Serenisime) možda će se zapitati do koje mere Bijenale i lokalne vlasti nameravaju da se prema njima odnose kao prema deci uskraćujući im mogućnost da se suoče sa duhovitim i satiričnim projektom koji vrvi od referenci iz istorije umetnosti od Marsela Dišana do danas. Da li oni odsada imaju pravo isključivo na to da budu izloženi advertajzingu i umetnosti koja je zapakovana, svarena i kastrirana?

Žak Šarlije, umetnik i Enriko Lungi, kustos


Portfolio Muzej savremene umetnosti Beograd


 


Datum objavljivanja: 08.06.2009.