Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

xy ungelost - rekonstrukcija zločina

Razgovor o umetničom delu koji je posvećen radu Milice Tomic "xy ungelost - rekonstrukcija zločina". Kuća legata, Knez Mihailova 46, 15. oktobar u 18 časova.


 


Razgovor o umetničkom delu je osnovan 2002. kao diskusioni "site" savremene umetnost. Projekat podrazumeva javan razgovor o pojedinačnim umetničkim projektima, radovima, koje umetnici lično predstavljaju. Umetnici dakle predstavljaju svoje radove, da bi se potom razvila diskusija koja se tiče samog projekta, problema produkcije, pozadine samog rada, politike rada, izlaganja rada, analize, interpretacije rada, itd.

Interes za ovom vrstom diskusija javio se kao potreba za neposrednom razmenom mišljenja na javnoj sceni savremene umetnosti.

Odluka Bojane Pejić da rad xy ungelost - rekonstrukcija zločina, bude prikazan na izložbi Umetnik građanin / Umetnica građanka, Kontekstualne umetničke prakse, otvorila je mogućnost da se još jednom otvori diskusija o ovom radu. Pored redovnih učesnika Razgovora o umetničkom delu na razgovor su pozvani i svi oni koji su učestvovali  u ovoj video-performans instalaciji kao i publika Oktobarskog salona.





"xy ungelöst – Reconstruction of the Crime" je video-performance, dvokanalna video instalacija koja je nastala i prvi put prikazana 1997.  u Srbiji u okviru izložbe "Ubistvo", na drugoj godišnjoj izložbi Centra za savremenu umetnost Beograd. Nakon ove izložbe stvorena je napetost dvostrukog anuliranja politike ovog rada: lokalnog prećutkivanja postojanja ovog rada i optužbi da je "xy ungelöst – Reconstruction of the Crime" eksponent ideologije ljudskih prava, najbolji primer novoskovane sintagme Soroš-realizma, najniži oblik umetničkog žanra – političke umetnosti, i s druge strane prikazivanje ovog rada u internacionalnom okviru brisao je lokalni politički kontekst u kome je rad nastao, postajući deo širih narativa (antropofagija, zone uznemirenja, holokaust, post-socijalistička društva, balkanski konflikti, itd.).

S obzirom da je rad van ovih ideoloških stigmata i aproprijacija ostao nepročitan i nevidljiv, mislim da je danas, 2008. godine nephodno odgovoriti šta je politika rada "xy ungelöst – Reconstruction of the Crime" i sta ga čini političnim?

Ideja o ovom radu nastala je u vreme tromesečnih građanskih demonstracija, 1996/97. godine u Srbiji čiji je neposredni povod bio krađa glasova tadašnjeg režima na lokalnim izborima. Na jednoj od protestnih šetnji kroz Beograd, našu "šetnju građanske neposlušnosti" zaustavio je policijski kordon. Grupa demonstranata među kojima sam se nalazila odjednom je počela da uzvikuje policiji: "Šta radite ovde?", i da skandira: "Idite na Kosovo! Idite na Kosovo! Idite na Kosovo!"

Za mene je ovaj događaj bilo važno i zapravo prvo političko iskustvo. Moja pozicija u kojoj kao pojedinac stojim u grupi s kojom delim politički stav i odgovornost antagonizma sa tadašnjim režimom potpuno se menja u momentu kada čujem kako moji "istomišljenici" skandiraju: "Idite na Kosovo!". Ja tada shvatam da su političke pozicije nas demonstranata različite i da su verovatno mnogobrojne i da jednostavna podela na "za i protiv" ne znači više ništa. Čak je "moja" grupa, iako smo i dalje bili fizički sukobljeni sa policijskim kordonom, nakon skandiranja prešla na stranu režima. Imajući potrebu, upravo ovim povodom, da svoje mesto definišem politički, da specifikujem svoju poziciju unutar situacije demonstracija, nastao je ovaj rad.

"xy ungelöst " govori o jednim drugim demonstracijama, pre početka ratova devedesetih,  demonstracijama na Kosovu povodom promene Ustava iz 1974. godine, na dan 28.03. 1989.godine, kada je počinjen masakr, ubistvo 33 građana albanske nacionalnosti, tada građana SFRJ." 



Milica Tomić, iz kataloga: Umetnik građanin / umetnica građanka, 49. Oktobarski salon, 2008


 


 



Datum objavljivanja: 13.10.2008.