Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Vizuelna de/kontaminacija

Open Design Studio 03 je međunarodni projekat organizacije Open Design Studio iz Slovačke, koja već drugi put organizuje svoje aktivnosti u Novom Sadu u oblasti vizuelne komunikacije. 4 - 8 maj / CK 13, Novi Sad

 


ORGANIZATOR: Open Design Studio

PARTNER: Akademija umetnosti u Novom Sadu, Akademija umetnosti i dizajna u Bratislavi,

Institut za fleksibilne kulture i tehnologije – NAPON

PODRŠKA: Ministarstvo kulture Slovačke Republike, Globalnet Beograd, LUGoNS – Grupa korisnika GNU/Linux operativnog sistema u Novom Sadu, Omladinski centar - CK13, Zelena patrola, A3.Format

TIM PROJEKTA: Katarina Lukić Balažikova (SVK, SRB), Martin Mistrik (SVK), Natalija Ninkov (SRB),

Ivana Radmanovac (SRB), Mirko Žarković (SRB)


Open Design Studio 03 je međunarodni projekat organizacije Open Design Studio iz Slovačke, koja već drugi put

organizuje svoje aktivnosti u Novom Sadu u oblasti vizuelne komunikacije. Ove godine, u saradnji sa Akademijom umetnosti u Novom Sadu će realizovati radionicu za studente grafičkog dizajna, stručna predavanja na temu vizuelne de/kontaminacije grada Novog Sada, prezentacije procesa rada poznatih grafičkih dizajnera iz Srbije i inostranstva putem interneta i javnu prezentaciju rezultata radionice na kraju projekta.

Ideja organizovanja projekta je nastala iz potrebe rešavanja aktuelnog problema koji se tiče vizuelne kulture grada Novi Sad. Nepostojanje adekvatnih prostora za plakatiranje, logika instant kapitalizma i opšta zagađenost urbane sredine propagandnim materijalima poput lepljenja istih na drveće, zgrade, stubove i ostale za to neadekvatne lokacije, kao i prenatrpanost bilbordima i ostalim sredstvima javnog ili privatnog informisanja je situacija u kojoj se nalazi grad Novi Sad. Potrebno je istaći da je ovo nesumnjivo jedan vid vizuelnog nasilja, koji doživljava svoju ekspanziju nesavesnom uzurpacijom pomenutih prostora od strane plakatera i onih koji ih za taj posao plaćaju.

Analizom, razmatranjem i individualnim ili kolektivim aktivizmom možemo svi mi doprineti pozitivnoj promeni tako da ćemo na taj problem upozoriti adekvatnom kampanjom, koja bi bila namenjena gradskoj upravi i svim građanima.

Edukativni i informacioni karakter ovih aktivnosti će doprineti poboljšanju svesti građana o potrebi vizuelne kulture urbane sredine i svojim jezikom će upozoriti gradske uprave da više brinu o kontroli i legislativi, koja bi rešila problem kontaminacije koja je na granici vandalizma.




PROGRAM PROJEKTA


4 – 8. 5. 2009

10.00 – 17.00: VIZUELNA DE/KONTAMINACIJA GRADA

Radionica za studente grafičkog dizajna iz Akademije umetnosti u Novom Sadu spojena sa akcijom dekontaminacije zelenih površina u gradu Novi Sad

Koordinatori: Katarina Lukić Balažikova (SVK, SRB), Martin Mistrik (SVK)

Gosti radionice: Slavimir Stojanović – FUTRO Creative Agency (SRB), Olivia Solis Villaverde – grafički dizajner (CUB)


5. 5. 2009

19.00: SLAVIMIR STOJANOVIĆ – FUTRO Creative Agency (SRB), OLIVIA SOLIS VILLAVERDE – grafički dizajner (CUB), SNEŽАNA REPAC – direktor JKP Gradsko zelenilo Novi Sad

Javna prezentacija na temu projekta - vizuelna de/kontaminacija grada, diskusija


8. 5. 2009

19.00: OPEN YOUR EYES!

Javna prezentacija rezultata radionice i projekta Open Design Studio 03 sa učesnicima, gostima

i koordinatorima radionice.

20.00: OPEN DESKTOP! - design show

Javna prezentacija grafičkih dizajnera i njihovih ekrana preko interneta, gledanje procesa njihovog rada na temu projekta - vizuelna de/kontaminacija grada uz mogućnost interakcije.

Nastupaju: Vesna Pečić (SRB), Ondrej Gavalda (SVK), Lina Kovačević (HR), Miha Artnak (SLO)

22.00: OPEN DESIGN PARTY!

Žurka u okviru projekta Open Design Studio 03

Nastupaju: DJ DOVLAMAN (SRB), BACHA DE MENTAL (SVK)

Video: TASHANA (SRB)


 


VIZUELNA DE/KONTAMINACIJA 

Peter Važan


Informacijsko društvo, sa izrazitim akcentom na vizuelnu komunikaciju donela je osim mnogo pozitivnog i napretka i haos, porast nesigurnosti, i stres od pojačanog pritiska na selektivne i odlučujuće procese. Veliki značaj počinje da ima posebno filtracija i hijerarhizacija (audio-vizuelne) informacije, sposobnost da se razlikuje bitno od nebitnog, suvišno od neophodnog. Tako kako je industrijska revolucija evidentno doprinela zagađenju planete, s kojim ni do sada nismo uspeli da se pomirimo, i nove tehnologije su sa sobom donele  nove oblike kontaminacije.


Zagađenju životne sredina se dodaje i vizuelna kontaminacija koja se pokazuje kao jednako bitna i svuda prisutna. Njene negativne pojave se sve više manifestuju u zemljama koje se tranformišu, među koje možemo da ubrojimo i postkomunističke države. Njihova kultura javne estetike u velikoj meri je nestala, ili je ostala u nekim ruinama, u više ili manje konzervisanim fragmentima na koje se nekoncepcijski slažu "sedimenti sadašnjosti". Uprkos nastojanju da se stvara  "moderan", sterilno čist i  savršen svet iz  reklame ovde nešto ne štima, jer vizualan svet ne pripada reklamnim agencijama i "savršenost" je nedostižna utopija koja pripada tek možda tržnim centrima. Raznovrsnost i eklekticizam s jakom dozom kiča etablirao se kao nova estetika nesigurnosti.


Nova estetika nesigurnosti nudi virtualnu stvarnost i tiho menja naše živote tokovima informacija i finansija, delimično i formiranjem normi i vrednosti u nanosima u našim (vizualnom hipnozom) umornim očima.  Njima počinjemo da budemo zasićeni, frustrirani i neurotični, možda agresivni, uglavnom samo pasivni. To su rečenice i slike koje ne dopuštaju sumnje. Višeznačnost se koristi samo kao lak humor ili trik koji izgleda naivno. Rečima i slikama, sa sadržajima koji nisu tačno definisani, ove slike pokušavaju da nam preobraze naš odnos i značenje određenih znakova, ili reči u našem životu (ljubav, bliskost, osmeh...), oblikovanjem ciljnih asocijacija. Grade pozitivan odnos prema materijalizmu, konzumu i potpomažu površnost... Ne prestaje nam ništa drugo,no da ih tupo pratimo, ignorišemo, akceptiramo... Bilo da to želimo, ili ne, njihova snaga traži put do naše svesti. Magija ovih sumnjivih slika i reči menja percepciju i same stvarnosti od strane društva. I onda je samo dovoljno da živite u bilo kom gradu, koji nekud žuri, i u vašim glavama će početi da raste mutant koji se naziva vizuelna kontaminacija.


Ne postoji sumnja da živimo u vreme  vizuelnog potiskivanja. Mera i kvalitet reprodukcije se kreće na granici unosnog. Okruženi smo skupovima odbijenih odraza, recikliranih i opljačkanih vizualizacija bez dubljeg sadržaja, u prostoru hiperstvarnosti, gde se negiraju osnove ne samo intelektualne gravitacije... Degradacija sadržaja slika se preslikava u naše živote. Armija grafičkih, fotografskih i digitalnih klonova protiv očiju pojedinca.


Sadržaj slika je sve dalje manje bitan, i to i uprkos tome što svojom brojnošću u našim životima zauzima više prostora nego bilo kada ranije. Gubimo se u ovoj vizualnosti vremena kao u lavirintu sa ogledalima, u zagonetnom lavirintu traženja značenja predstojeće ere? Da li ćemo biti u stanju da ustvari stvorimo još nešto novo, ili već samo recikliramo? Milijarde boja će sačiniti milijarde slika koje više neće nikome ništa govoriti, samo će prikazivati, kao što govori holografski Isus u Lucasovom filmu THX 1138: "Kupuj, kupuj više."?

 

Megabordi, bilbordi, reklamni posteri, sitilajtovi, flajeri, časopisi, izlozi prodavnica i TV na nas atakuju svojom vizualnošću sa svih strana. Stvaraju paralelan svet, koji ima sopstvene ciljeve i estetiku. Međutim u sredini u kojoj su smešteni često  ironizuju sami sebe, ne želeći da pokažu na paradokse vremena i to što tvrde je često iluzija otkinuta od života, kojom pokušavaju da stvarnost menjaju u svoju korist. Vremenom uništeni posteri otkrivaju slojeve naslagane jedan na drugi – dadaistične i nadrealistične kolaže besmislica, prljivaštinu i haos brzorastućih ekonomija i gradova...

...obasuli su puteve, nathodnike i pothodnike, poplavili su tržne centre, časopise i restorane, kafiće i kancelarije, i u svom elektronskom obliku i monitore svih vrsta... i počeli su da nam se obraćaju svojim slikama i rečima. Oblik podređen funkciji sadržaja. Jednosmerna komunikacija puna preporuka, informacija sa ukusom laži, vrednovanja čak i naredbi.


Rezignacija i apatija za zajedničko učešće u stvaranju javne (vizuelne) sredine se vezuje za agresivnost individualizma. Potrošačko društvo nema potrebu da aktivno i kritički doprinosi tvorbi zajedničkog. Nedostaje odnos prema bilo čemu što je javno pa i samoj kulturi uopšte. Zajedno sa pražnjenjem sadržaja reči se eliminišu i sadržaji vizuelnog. Estetika postaje doslovce fastfud 21. veka. 

 

Sloboda vizuelnog izražavanja se nalazi u bici sa ekonomskim snagama. To je dvoboj Davida i Golijata. Megaborda sa porukom napisanom kredom na zidu. Slike napadaju... Perceptivan umor svudaprisutnog vizuelnog napada ostavlja našu svest punu vizuelnog smoga, štaviše ne postoje skoro nikakve regulacije površine, na kojima je nekad mogao naš pogled makar na trenutak da se odmori.

 

Mulitkulturalnost, složenost slika, varljivost reči, snaga korporacija, pozitivno i negativno u globalizaciji, rastući denzitet  prostora, virtuelnost i sve ostalo uključujući haos od postmoderne prouzrokuju da Melting Pot, kako smo nekad zvali Nju Jork Siti, možemo naći i u Bratislavi ili Novom Sadu... Svet se unificira i standardizuje. Nivelizacija vrednosti je iz ovog pogleda razumljiva. Ostaje nam da radimo sve u tom pravcu, da ne bude tragična.

Čežnja za večnim i "rastućem rastu", kulturni, društveni i generacijski diskontinuitet još uvek sačinjavaju vizuelnost sadašnjosti. Haos čija jedna karakteristika je i vizuelna kontaminacija ukazuje na istinitost prirodnosti i u obliku produbljujuće celodruštvene krize.


Rešenje de/kontaminacije


Potreba definisanja novih pravila za eliminaciju negativnih pojava koje su prirodno spojene sa bilo kakvom transformacijom društva javlja se kao neophodan sastavni deo njegovog zdravog funkcionisanja i nastavka. Međutim kako odrediti pravila u svetu koji već nekoliko godina prihvata haos kao jedan od delova svog sistema?


Definicija

U novoj defininiciji i shvatanju slobode koja je u našim zemljama često spojena sa snagom (političkom, ekonomskom, legislativnom). Bez ove snage sloboda skoro ni ne postoji.

U novoj definiciji i shvatanju pravičnosti gde veliku ulogu igra legislativa, sudstvo, razne regulacije i monitoring njihovog pridržavanja, ali i priznavanje mišljenja stručnog autoriteta.


Edukacija

Uprkos krizi u oblasti obrazovanja verujemo da je jedan od najboljih puteva na kom treba početi sa poboljšanjem upravo obrazovanje u svim vrstama i tipovima škola. Još juče je bilo kasno da se etabliraju predmeti medijalno obrazovanje i globalno razvojno obrazovanje, ili građenje modernih, aktuelnih planova za estetiku i etiku. Oni bi trebali da budu u razvijenom i modernom društvu sastavni deo vaspitanja i obrazovanja.


Okviri/ Nova estetika

Tvorba de/kontaminativnih okvira za koncentraciju kontaminacije. Da li ćemo moći da napravimo nekakve vizuelne korpe gde će vizuelni "otpaci" izgledati kao (apstraktna) umetnost slučajnosti i haosa? Znamo da se osećamo "prijatno" u slučaju, da grad predstavlja i oslikava haos, estetizacijom "ne najlepše" stvarnosti... To "smeće" je ipak u društvu


KONTAKTI


katarina lukić balažikova / 062 571 281 / balazikova@kuda.org

natalija ninkov / 064 222 3126 / natalija.ninkov@gmail.com

ivana radmanovac / 064 928 3239 / superivana21@gmail.com

mirko žarković / 065 696 5384 / zarkovicmirko@gmail.com


 


 


 


 


Datum objavljivanja: 30.04.2009.