Višečulni prikazi Ane Vujović

U nedelju 22. marta u 19 sati u REX -u, Jevrejska 16, otvara se izložba autorke Ane Vujović, pod nazivom "Višečulni prikazi". Izložba traje do 26. marta.

VIŠEČULNI PRIKAZI su treća samostalna izložba umetnice Ane Vujović, a druga izložba posvećena proučavanju i praktikovanju sinestezije u umetnosti. Konceptualna postavka se sastoji od 7 sinestezijskih instalacija koje su namenjene slabovidim i slepim ljudima, isto kao i posetiocima sa neoštecenim vidom. Svaki od ovih višečulnih artefakta sačinjen je od vizuelne, zvučne i tekstualne (knjževne) ravni značenja, koje se sinestezijski stapaju u celokupnu sliku. Materijali koji su korišćeni za stvaranje vuzelnog dela izloženih instalacija variraju od digitalne štampe na papiru, plastike i aluminijuma do LED dioda i električnih kola. Ovakva raznolikost vizuelnih impulsa jeste upravo i raznovrsna materijalna pozadina na kojoj će Brajevim pismom biti ispisani slikoviti ili misaono provokativni odlomci preuzeti iz književnih dela, dok će sinestezijski komponovan zvuk sa slušalica dodatno upotpuniti radove, ostvarivsi misaono i osećajno jedinstvo ovih višečulnih imaginativnih predstava.

Zvuk: Dušan Žica, Ivan Vukić, Ivan Čkonjević, WOo i Nikola Knežević.

Izložba traje do 26. marta, svakog dana od 12:00 do 18:00.

Iz teksta Aleksandra V. Markovića:

"Izlozba VIŠEČULNI PRIKAZI mlade umetnice Ane Vujović predstavlja deo retko  posvećenog istraživačkog sinestezijskog procesa koji je, čini se, ušao u svoju drugu razvojnu fazu. Direktno se nadovezujući na predhodni projekat "Boja zvuka" (Dom Omladine, januar 2008.), koji se bavio odnosima zvučnog i vizuelnog, umetnica u okviru novog projekta dodaje u istraživački proces još jedan fenomen opservacije - čulo dodira. Taktilnost je sada još jedno rešenje koje povezuje sve radove proistekle i inspirasane odgovarajućim književnim delima. Naglašeni upotrebom i projektovanjem tekstova na materijal tehnikom brajeve azbuke sada su orijentisani i na publiku kojoj je primarno čulo dodira.(...)

Preslikavanje i povezivanje efekata čulnih percepcija na tragu sinestezijskog momenta u svom projektovanom jedinstvu postaje dostupno sada i posmatraču i slušaocu  i dodirivaču u isto vreme. Radovi inspirisani fragmentarnim tekstovima posebno odabranog sadržaja koji se mogu doživeti multipercepciono pokušavaju da svojim zajedničkim višečulnim govorom spoje utiske koje će osetiti različiti konzumenti radova u zavisnosti od čula koje im je primarno. Materijali sedam umetničkih  instalacija: karton, stiropor, metali, štampane ploče i led diode takođe učestvuju u stvaranju tog višečulnog utiska kroz različita svojstva njihovog hemijskog sastava, temperature i promenljivog, senzorima uslovljenog, osvetljenja preko led dioda koje ga kontrolišu. Dodavanjem taktilne percepcije u svoje radove Ana Vujović pravi pomak ka fenomenu sinestezije koji su mnogi umetnici kroz vekove pokusali da uhvate i ugrade u svoja dela s namerom da predstave iste ideje različitim jezikom povezanih jedinstvenim osećanjem i dostignu izrazitu metafizičku harmoniju višečulnih opažaja. Upravo ovim iskorakom ka sinestezijskom jedinstvu umetnice već se mogu osetiti mirisi i ukusi koji nas uvode u narednu fazu istraživačkog procesa aktiviranja novih čulnih senzacija."

Datum objavljivanja: 20.03.2009.