Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Studio Uroboros

Na Vračaru, u Njegoševoj ulici broj 72, otvoren je studio pod imenom Uroboros, koji se bavi izlaganjem i prodajom umetničkih dela, promocijom mladih umetnika, njihovih radova kao i teoretičara iz oblasti umetnosti.

 


U planu studija je izdavačka delatnost i pokretanje edicija, u kojima će se naći prevodi značajnih dela savremene teorije umetnosti, koja do sada nisu štampana na srpskom jeziku, reprinti starih i vrednih knjiga, vezanih za nacionalnu umetnost, kao i monografije savremenih slikara. U galeriji studija Uroboros, u stalnoj ponudi, zastupljena su dela naših priznatih majstora: Mihaila Đokovića Tikala, Vladimira Dunjića, Milana Tucovića, Slavka Krunića i Aleksandra Saše Marijanovića. Osnivači studija ovaj prostor zamislili su kao mesto na kome će se susretati umetnici, teoretičari i publika, utičući međusobno jedni na druge kroz razgovor, druženje, prezentacije i predavanja, koji će se odvijati u galerijskom prostoru. Galeriju je osnovala Mila Tucović, psiholog, u saradnji sa kolegom, istoričarem umetnosti Vukom Dautovićem. Galerija je za posetioce otvorena svakog radnog dana od 16 – 21 čas, a više informacija dostupno je na sajtu: www.uroboros.rs 




Studio, to jest Studiolo, izvorno označava malu i skrivenu prostoriju u palatama iz doba renesanse, namenjenu povlačenju radi čitanja i molitve, filozofske kontemplacije, i svođenja poslovnih računa. Studio je mesto u kome su se držale retke knjige, profesionalna dokumenta, stihovi i prevodi antičkih dela. U njemu su sabirani retki crteži, portreti, zbirke novčića i medalja, te kamenja, emajla i skulptura. Studiolo je mesto koje spaja ljudska i božanska znanja. On predstavlja locus humanističkog spoja aktivnog poslovnog života sa unutrašnjim, duhovnim, okrenutim ka lepom.




Stoga će studio nazvan Uroboros imati za cilj sledeće aktivnosti:




• Izlaganje i prodaju umetničkih dela: slika, crteža, grafika, skulptura i objekata, uz njihovu katalogizaciju i sertifikovanje.


• Promovisanje umetnika i njihovih radova uz prateće stručne publikacije i kataloge, u skladu sa metodama savremene nauke o umetnosti.


• Izdavačku delatnost, koja bi obuhvatila publikovanje teorijskih radova koji pomeraju granice savremene istorije umetnosti, a do sada nisu prevođeni niti objavljivani na srpskom jeziku. Zatim, reprintovanje starih i retkih knjiga vezanih za nacionalnu kulturu i umetnost, te publikovanje monografija umetnika kao i pratećih materijala vezanih za delatnost galerije.


• Naročita nam je namera da široj javnosti redovno predstavljamo mlade i neafirmisane umetnike i njihova dela, kao i one koji se bave teorijskim radom, čime bismo ih uključivali u recentne tokove umetničke scene.


• Svojim radom želimo da podignemo nivo kulture sredine, afirmišući humane vrednosti, znanje i umetnost. Stvorićemo od našeg studija mesto otvoreno za sve radoznale i slobodne duhove, na kome će se susretati umetnici, oni koji se bave teorijskim radom i publika, kojoj je to u krajnjoj instanci i namenjeno.


Nadamo se da će naša ideja svojim trajanjem nadmašiti svoje ideatore i da će ostaviti trajno dobro i zalog onima koji tek dolaze.


 


UROBOROS

Simbol zmije koja, u formi kruga, guta svoj rep, star je koliko i čovečanstvo. Iako je svojstven različitim civilizacijama i kulturama, pridavano mu je slično simboličko značenje. U antici ga pominje Platon opisujući telo Sveta, njegovu srazmeru i jedinstvo njegovih delova, kada kaže da kosmos sadrži svu postojeću materiju, ne stari i ne oboleva, a oblik mu je sferičan. Upravo na tom mestu u "Timaju" dat je opis sferičnog živog bića, bez čula i organa, koje odgovara uroborosu. I pre Platonovog vremena, zmija koja grize svoj rep prikazivana je u Egiptu i dalekoj Fenikiji, odakle je, smatra se, i stigla do Grka. Na neolitskom lokalitetu iz 4700. godine p.n.e. koji pripada tipu Hongšan kulture, u planinama Mandžurije, pronađen je uroboros od žada za koji se veruje da je najranija predstava tela umotanog u klupko sa glavom životinje. Kao Quetzalcoatl ili Pernata zmija, ponekad u kružnoj formi, poznat je bio među južnoameričkim Indijancima iz plemena Asteka. U svim pomenutim kulturama uroboros predstavlja prvu materiju, večnost i stanje savršenog postojanja u vremenu pre vremena. Javlja se u nordijskoj mitologiji kao zmija Midgard. Tokom srednjeg veka značajan je simbol u veštini alhemije gde predstavlja Prima Materiu, a u zavisnosti od toga da li ima kandže, peraja ili krila, ili je pak bez ikakvih udova, upotrebljavan je za prikazivanje svih faza alhemijskog dela. Amblematski zbornici baroka, poput onog Caesara Ripe, u predstavama Vremena, Godine i Večnosti koriste prikaz uroborosa. U novije doba August Kerkule, naučnik koji se bavio organskom hemijom, dolazi do otkrića benzenovog prstena u snu, posle vizije zmije u obliku prstena koja grize svoj rep ili uroborosa. Sreće se u heraldici, na zastavama i grbovima, među kojima i na porodičnom grbu Obrenovića. Moderna biotermodinamika i savremena medicina uzimaju ga za simbol održanja energije, kao sliku biološkog Perpetuum-a Mobile.

Uroboros, dakle, svojim oblikom predstavlja materiju u večnosti koja se nalazi u stalnom kretanju. Ovde izložena priča o drevnoj zmiji zvanoj Uroboros nipošto nije linearna – ciklična je kao i sam uroboros i može se pričati nanovo, jer je svaka tačka u njoj mesto novog početka. 


 


Datum objavljivanja: 25.04.2009.