Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Studenti generacije

Izložbe radova najboljih studenata generacije za školsku 2018 / 19 godinu Anje Tončić FLU i Mine Pureić FPU koje će se održati u Galeriji FLU Knez Mihailova 53, Beograd u sredu, 25. decembra 2019. godine, u 19č.
.


 


Diplomski rad Sto godina samoće

Inspiraciju za svoj diplomski rad iz oblasti scenskog kostima pronašla sam u čuvenom romanu Sto godina samoće nobelovca Gabrijela Garsije Markesa. Razlog iz kog sam upravo ovo delo izabrala za osnovu diplomskog rada leži u činjenici da mi je ono, već prilikom prvog čitanja, ponudilo jedan magičan svet, zasnovan na mešavini mita, istorije i fantazije, kao i brojne upečatljive likove, koji su me podstakli da njihove neobične životne priče utkam u svoje kostime. Sama knjiga govori o stogodišnjoj istoriji porodice Buendija, koja počinje kada njeni rodonačelnici, Ursula Iguaran i Hose Arkadio Buendija, osnuju grad Makondo. Cela priča ove porodice može se shvatitiž kao metaforična istorija čovečanstva, počevši od greha na njenom početku (incest između začetnika dinastije), koji asocira na pragreh; progon grešnika iz mesta u kome su živeli i osnivanje novog grada, što asocira na progon iz Edena i početak ovozemaljskog života; preko svih istorijskih faza kroz koje je čovečanstvo prolazilo (praistorija, plemensko doba, doba alhemije i interesovanja za onostrano, otvaranje prema novim svetovima, industrijska revolucija, ratovi, itd), a kroz koje za samo sto godina prolazi i ova porodica; pa sve do apokaliptičnog kraja Makonda i konačnog zatiranja Buendija, koje se dogodilo prema proročanstvu, a koje, opet, asocira na kraj sveta iz mnogih proročanstava. Iako Markes time uspeva da postigne opštost i univerzalnost sveta koji prikazuje i tema kojima se bavi, on istovremeno gradi jedinstveni magični univerzum u kome je moguće mnogo toga što u realnom svetu nije. Takav Markesov svet inspirisao me je da kroz tri kostima koja čine moj diplomski rad pokušam ne samo da prikažem svoj doživljaj tri odabrana lika već da vizuelnim sredstvima dočaram delić tog unikatnog, izmaštanog sveta, čiji je deo i pleme Buendija.

Kako sam samim zadatkom, koji će kasnije postati moj diplomski rad, bila ograničena na izradu tri kostima, odlučila sam se za tri ženska lika. Prvi razlog za takvu odluku bila je činjenica da su upravo ženski likovi iz ovog romana na mene ostavili najjači utisak, svojim životnim pričama, ali i svojim izuzetnim karakterima. Drugi razlog je praktične prirode. Pošto sam bila ograničena na tri lika, najlakši način da sa samo tri kostima postignem utisak plemena, kao jedinstvene grupe, bio je da sva tri lika budu ženska i da potiču iz različitih generacija porodice Buendija, čime sam želela da potcrtam protok vremena, kao još jedan važan element Markesovog romana, ali i njihovu večitu povezanost, uprkos vremenskoj distanci među njima.

Na vizuelnom planu, utisak plemena se ostvaruje bojama koje objedinjuju sve likove. Na svakom od tri kostima dominantna je crvena boja, simbol života, vitalnosti, strasti, ali i opasnosti, krvi, zlosrećnih slutnji. Ona, u ovom konkretnom slučaju, ukazuje na životnu snagu i otpornost svakog od ovih ženskih likova, koje se otkrivaju u njihovim suočavanjima sa različitim životnim nedaćama. Crvena boja je i simbol vitalnosti i dugovečnosti cele porodice odnosno plemena, zatim strasti, iracionalnosti, kojima su se, čini se, njeni članovi uvek vodili pre nego razumom, kao i brojnih životnih opasnosti, koje niko od njih ne uspeva da izbegne, a koje ih na kraju vode u prorečenu propast.

Druga upadljiva karakteristika sva tri kostima jeste postepeni gubitak boje, posmatrajući kostim odozdo nagore, odnosno prelazak iz dominantno crvene u belu. Ovo je postupak koji bi trebalo da ukaže na neminovni prolazak vremena kroz tih sto godina, da objedini početak i kraj, život (crvena) i smrt (bela, odsustvo boje ili pak zbir svih boja) i ukaže na isticanje života iz svakog od likova, kao i vremena, poput curenja peska u peščanom satu.

U vezi sa bojama na kostimima, treba još pomenuti da su pored dominantne crvene i bele za sva tri kostima korišćene i plava, žuta, narandžasta i ružičasta, doduše u mnogo manjoj meri, pre svega u detaljima. Inspiraciju za ovakav izbor boja pronašla sam u nošnji naroda Perua, koji se teritorijalno može povezati sa prostorom na koji je porodicu Buendija smestio Markes u svom romanu. Takođe, i pojedini ornamenti koje sam u izradi kostima upotrebila inspirisani su bogatom ornamentikom nošnji peruanskog naroda.

Iako je jedan od zahteva koje sam, radeći na ovim kostimima, sebi postavila bio da oni zajedno predstavljaju skladnu i jedinstvenu celinu, da bude jasno da su deo grupe, ono što mi je istovremeno bilo jednako važno jeste i da svaki pojedinačni kostim bude odraz lika kojim je inspirisan i da na neki način priča njegovu životnu priču. Kako je svaki od tri ženska lika koje sam izabrala sasvim drugačiji od onog drugog, njihove specifičnosti sam isticala različitim krojevima, tehnikama i materijalima koje sam upotrebljavala u izradi, kao i simbolima.



Ime i prezime: Mina Purešić

Datum rođenja: 19. 4. 1996.

Mesto rođenja: Beograd, Srbija

Email: puresic5@gmail.com


Obrazovanje:

2015 – 2019 Fakultet primenjenih umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu, Odsek Kostim,

klasa prof. Svetlane Cvijanović

2011 – 2015 Četrnaesta beogradska gimnazija, društveno-jezički smer

2003 – 2011 Osnovna škola „Jelena Ćetković“ u Beogradu

2006 – 2011 Osnovna muzička škola „Josip Slavenski“ u Beogradu


Stipendije:

2020-2022 DAAD studentska stipendija za master studije u Nemačkoj iz oblasti scenskih umetnosti, dizajna, vizuelne komunikacije i filma, 2019/2020. godina

2019 Stipendija Fonda za mlade talente DOSITEJA

2018 Studentska stipendija Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja

2017–2018 Studentska stipendija Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja

2016–2017 Studentska stipendija Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja

2015–2016 Studentska stipendija Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja


Radionice i seminari:

2019 „Radionica performansa“, organiovana u saradnji sa DAAD-Alumnom Kotkom Gudman sa Fakulteta scenskih umetnosti Univerziteta u Hamburgu

2017 Radionica „Beogradska silueta“ Fakulteta primenjenih umetnosti u Beogradu u saradnji sa Fakultetom za dizajn u Trzinu u Sloveniji

2015 Seminar „Word Press“ („Web hosting“, „Internet marketing“...)

2013–2015 Časovi crtanja i slikanja u ateljeu „Mileševska“ i u „Ateljeu za savremeni i scenski kostim i scenografiju“

2007–2008 Časovi crtanja u ateljeu Dečijeg kulturnog centra u Beogradu


Praktičan rad:

2019 Kostimi za tv-dramu Ova frka nije džaba

2018 Volonterski rad na pripremi predstave Insideout u Pozorištu na Terazijama

2018 Kostimi za pozorišnu predstavu Antigona u Beogradskom dramskom pozorištu

2018 Kostimi za kratkometražni film Sveska

2017 Kostimi za pozorišnu predstavu Motori u pozorištu Dadov u Beogradu

2017 Kostimi za kratkometražni film Masiranje šunke

2017 Kostimi za kratkometražni film Belegiš

2017 Kostimi za kratkometražni film Crvenkapa

2016 Kostimi za kratkometražni film Strah


Izložbe:

2019 DIPLOMA 2019, Izložba odabranih radova diplomaca Fakulteta primenjenih umetnosti

2019 Godišnja izložba Fakulteta primenjenih umetnosti IV

2018 „Inovacija kao izazov“ (kostimi, asesoari, nakit, obuća, oglavlja), Kombank Art Hol uBeogradu

 2018 Godišnja izložba Fakulteta primenjenih umetnosti III

2017 Godišnja izložba Fakulteta primenjenih umetnosti II

2016 Godišnja izložba Fakulteta primenjenih umetnosti I

2016 „Nušić kao inspiracija“ u Centru za kulturu Smederevo


Nagrade i priznanja:

2019 Nagrada „Milica Babić“ za najbolje realizovan rad na osnovnim akademskim studijama iz oblasti scenski kostim

2019 Nagrada Fonda „Aleksandar Tomašević“ za najbolji godišnji uspeh na trećoj godini osnovnih akademskih studija

2019 Grupna nagrada na Kotorskom festivalu (kostimi ptica, studenti Fakulteta primenjenih umetnosti)

2018/2019 Uži izbor (prvih 15) na međunarodnom crtačkom konkursu (3rd Antwerp University & Panathlon Drawing Contest 2018)

2018 Konkurs za međunarodnu izložbu Inovativni kostim u XXI veku; NAREDNA GENERACIJA; jedan od 39 radova koji su prošli nacionalnu selekciju

2016 Nagrada Fonda za mlade talente Ministarstva omladine i sporta Republike Srbije

2015 Nagrada fondacije supruge predsednika države

2015 Diploma „Vuk Karadžić“ (za učenike srednje škole sa najvišim ocenama tokom školovanja)

2015 Prvo mesto na Republičkom takmičenju iz srpskog jezika i jezičke kulture

2015 Drugo mesto na Gradskom takmičenju iz srpskog jezika i jezičke kulture

2014 Nagrada Fonda za mlade talente Ministarstva omladine i sporta Republike Srbije

2013 Prvo mesto na Republičkom takmičenju iz srpskog jezika i jezičke kulture

2013 Drugo mesto na Gradskom takmičenju iz srpskog jezika i jezičke kulture

2011 Diploma „Vuk Karadžić“ (za učenike osnovne škole sa najvišim ocenama tokom školovanja)

2010 Treće mesto na Gradskom takmičenju iz srpskog jezika i jezičke kulture

2008 Treće mesto na Gradskom takmičenju iz srpskog jezika i jezičke kulture


 


 


Anja Tončić (1996, Beograd) završila je Prvu beogradsku gimnaziju 2014. god; diplomirala je na osnovnim akademskim studijama 2018. god., kao i na Master studijama 2019. god. na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, na odseku slikarstvo pod mentorstvom profesora Milete Prodanovića. Od 2013. godine aktivan je učesnik na preko 60 izlagačkih konkursa u zemlji i inostranstvu. Dobitnica je stipendije za mlade talente Ministarstva prosvete Srbije, kao i Dositeja stipendije iz fonda Ministarstva omladine i sporta. Od 2019. god. je studentski predstavnik Saveta Rektorata Univerziteta umetnosti u Beogradu, kao i član studentskog Parlamenta na Fakultetu likovnih umetnosti. Od 2018. godine aktivno sarađuje sa galerijom X Vitamin u Beogradu. Praksa Anje Tončić obuhvata niz medija, uključujući crtanje, slikarstvo, grafiku, objekte, mozaik i animaciju. Njeni radovi se nalaze u kolekcijama galerija X Vitamin i Galerije A u Beogradu, Galerije Fabriano u Italiji, Degen Galerije u Bazelu, kompanije Deloitte u Beogradu, kao i u privatnim kolekcijama u Srbiji, Austriji, Švajcarskoj, SAD i Indiji. Živi i radi u Beogradu.

nj.toncic@gmail.com


Selekcija dobijenih nagrada :

Nagrada Fakulteta likovnih umetnosti za slikarstvo “Rista i Beta Vukanović - slikari”, 2019

Godišnja nagrada Fakulteta likovnih umetnosti Stevan Knežević za crtež , 2018

Nagrada Escoda fondacije na IV međunarodnom Bijenalu akvarela u galeriji Progres, 2017

Godišnja nagrada Fakulteta likovnih umetnosti za crtež - večernji akt, 2016

Godišnja nagrada Fakulteta likovnih umetnosti za studiju velikog formata, 2015

Prva nagrada VI konkursa BEOKULIS, 2015

Specijalna nagrada žirija na III Bijenalu akvarela Galerije A u Beogradu, 2015

Nagrada za inovaciju u strip umetnosti na 11. međunarodnom Salonu stripa u Beogradu, 2013



D E S T A B I L I Z A C I J A

Kompozitni likovni odnosi nastali kao produkt udela kombinatorike i vizuelnog promišljanja postavljaju paradoksalni splet organizovane haotičnosti koja postepeno sažima i sumira konstruktivne elemente ponuđenog prizora, kao i sva obeležja dekoracije ali i funkcije prvobitno predstavljenih formi. Saglasje u istovremenoj slikarskoj obradi i crtačkom principu guste koncentracije linijskih odnosa ima cilj naglašavanja destabilizacije percepcije pri obrtnom kretanju. Linijski pristup samom cikličnom pokretu i iluziji rotacionog kretanja na statičnoj podlozi poznatim po metodologiji futurizma i kasnijeg op-arta, dovodi do konceptualnog izazivanja inertne pozicije klasičnog crteža koji se na formalno-stilskom planu generiše kroz prikaz slika-pokreta, formi koje su flukturne i ubrzavajuće, iako omeđene konvencionalnim okvirom klasičnog medija.

Ovom serijom crteža i slika autorka predstavlja kinetičke vizije zasnovane na iskustvu sopstvenog poremećaja centra za ravnotežu (Manierov sindrom (hronični vertigo)) putem proučavanja osnova akceleracija, sa namerom likovne integracije rezultirajućih pokreta, ritmova i vibracija. Vrtlog destabilizacije sam po sebi predvodi celinu prikaza apsorbujući okolne vizuelne elemente u sopstvenu silovitu organizaciju mase, volumena, prostora, strukture, kao i odnosa svetla i senki. Fragmentarno opažana realnost regrupiše se u novo jedinstvo sopstvenog disbalansa, kao odvojeni eterični svet, predmet pûkog suočenja. Poput osobenosti borbe postojanja svakog pojedinca, vrtlog pokrenut kognitivnom i emotivnom destabilizacijom opstaje u sopstvenoj rotaciji kao subverzivna inverzija svakoj nametnutosti .


 


 



Datum objavljivanja: 23.12.2019.