Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Srđan Veljović: Devedesete

U Gradskoj galeriji savremene umetnosti Smederevo u petak, 7. aprila otvara se samostalna izložba fotografija autora ,Srđana Veljovića, pod nazivom “Devedesete”.


 


Veljović o Devedesetim

Serija fotografija Devedesete pokriva vreme od 1987. do 2000. godine, tačnije, period vladavine Slobodana Miloševića. Sve to vreme sam fotografisao, prilično učestalo. Posmatrajući ih iz perspektive 2017. godine, čini mi se da te fotografije spram tadašnje stvarnosti imaju manje dokumentaran, svedočeći odnos. Njima se više dokumentuje želja i napor za uspostavljanjem prostora normalnosti i slobode. To se moglo postići samo malim aktima subverzije, simboličkim činovima koji imaju sporedan, poprečan položaj spram prećutanog, nikad ispričanog narativa 1990-ih.

Okosnicu ove izložbe čine fotografije vezane za kontekst vojske, razvrstane u dve grupe: prva iz 1987–1988. godine – period JNA, i potonja iz 1999. godine – rat protiv NATO-a. Fiksirajući kontekst lako se uočava razlika koju je donelo vreme. I nepromenljivosti.

Prostor između ova dva momenta zauzimaju predstave situacija ispoljavanja društvenosti, subjektivnosti: slučaj kluba Industrija, iliti tehno-potkultura u Srbiji, splav Lukas – turbofolk, ulična akcija Saše Markovića Mikroba Žudnja za životom, Vilhelm Rajh, nedeljna spontana okupljanja – narodna veselja na Kalemegdanu.

Deo radova se odnosi na saradnju sa umetničkim kolektivima Ledart i Labin Art Express (LAE). U pitanju su bile akcije, intervencije u javnom prostoru izvođene koncem 1990-ih, dekade čijim su se učinkom neposredno bavile. Sumirajući značenja, uzroke i učinke, te slike simbolički, ali na veoma precizan način govore o vremenu.

Grupa  fotografija u užem dokumentarnom smislu, notira određene prelomne situacije ovoga perioda. Tu je: 9.(10) mart 1991. godine, zatim granični kamen između Albanije i SFRJ na Prokletijama (maj, 1991) u momentu kada je postojalo izvesno da država prestaje da postoji, preko mečkara u Knez Mihajlovoj ulici u Beogradu 1993. godine sve do studentskih protesta iz decembra 1996. godine i uličnog izloga venčanica u centru Beograda.

Grupa fotografija koja na prvi pogled značajno odstupa od ostalih ukazuje na ono što prethodi, ono što je izgubljeno. Ukazuje na mesto odakle smo uskočili u devedesete.

 

Srđan Veljović (1968), fotograf i kulturni radnik. Završio Elektrotehnički fakultet. Član ULUS-a. Realizovao projekte: Arhitektura i fašizam, Lep život kao eksces, Nebo, Granice roda, Ekonomija moći heteroseksualne veze, Koliko visoko je bezbedno, Nož žica, Umeće tranzicije, Transponovanje – Džoni Racković, Mnoštva, Tehno-pozicije potkulture, Moguća mesta solidarnosti, Muzeji i još po neko mesto sećanja, Jarboli, Industrija, Fotografije-portreti, Bioskopi u kulturi sećanja, 20-25-29, Das Unheimliche koncept kao praktična alatka.


 



Datum objavljivanja: 05.04.2017.