Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Slike sa Ilijade

Umetnički paviljon "Cvijeta Zuzorić", Beograd 10.oktobar – 31.oktobar 2008.19h Kustos izložbe: Nebojša Milenković; Organizacija: Udruženje likovnih umetnika Srbije, Beograd, Fond "Ilija & Mangelos", Novi Sad

 


Posle niza velikih i zapaženih izložbi Ilije Bašičevića Bosilja održanih poslednjih godina širom sveta (Venecija, Njujork, Cirih, Verona, Hajdelberg), kao i nakon što je od strane londonskog časopisa Raw Vision proglašen za jednog od 50 klasika svetske art brut umetnosti, izložbom Slike sa Ilijade beogradskoj publici biće predstavljen reprezentativan izbor od šezdesetak slika, većinom iz najpoznatijeg Bosiljevog ciklusa ─ Ilijade (Sveta po Iliji).


Po rečima kustosa Nebojše Milenkovića, izložba Slike sa Ilijade pored svedočanstva o Ilijinoj izrazitoj umetničkoj individualnosti, biće koncipirana tako da prikaže svu raznolikost Bosiljevog slikarstva ─ baš kao i njenu fascinantnu moć transformacije. Ilija Bašičević Bosilj uspeo je, kao retko koji umetnik pre njega, da dosegne takozvano nulto stanje slike ─ odnosno takav stepen očišćenosti vlastitog slikarskog uma od svega što je prethodno već stvorio i da, svakoj novoj slici, pristupa sa različitih, jednako originalnih i nedokučivih pozicija. Simbolika ovog slikarstva jedinstvena je u poznatoj umetnosti, te je, u tom kontekstu i njen tvorac Ilija Bašičević Bosilj svakako najoriginalnija pojava u srpskoj umetnosti.


Relativizacijom predstava o vremenu i negiranjem (sa)znanja o prostoru, Bosilj je intuitivno dosegao iskustvo drugačijeg, do njega nepoznatog paralelnog prostora (slike), na taj način dovodeći u pitanje i suštinski relativizujući čak i samu ideju prostora kao slikarske kategorije. Realnost Ilijade (Sveta po Iliji) jednako je nedokučiva i nečitljiva kako na emotivnom, tako i na religijskom ili pak sprirtualnom nivou. Prizori iz individualne i kolektivne memorije gde se kolektivno nesvesno prepliće sa ličnim traumama i (životnim) iskustvima u ovom slikarstvu čine spojeve koji su s onu stranu svih spomenutih dualizama: kolektivno-individualno, lično-nacionalno, racionalno-iracionalno, svesno-nesvesno. Ilija Bosilj intuitivno doseže i anticipira (postmodernistički) ideal kulture slobodnog kretanja, odnosno neopterećene šetnje kroz različite kulture i prelaženja iz civilizacije u civilizaciju. Kod njega marginalno postaje dominantno – i obratno!


Pored uobičajenih slikarskih podloga (papir, platno) ne retko oslikanih sa obe strane, Ilija Bosilj slikao je i na kartonima, otpacima džakova, staklu, delovima nameštaja (kredencima, krevetima, stolicama, knjigama), zidovima kuće u kojoj živi…


U jednoj arhaičnoj i manje-više konvencionalnoj kulturi, Ilija Bašičević bio je istinski savremen i moderan: kako originalnim slikarskim postupkom tako i krajnjim rezultatima. Sve je kod Ilije Bosilja bilo neobično i jedinstveno u tolikoj meri da je u vreme trajanja njegove zagrebačke izložbe, februara 1965. godine on čak bio primoran da pred specijalnom komisijom demonstrira vlastitu slikarsku veštinu, odnosno da dokazuje vlastiti identitet i autentičnost svog dela...kako


Ilija Bašičević Bosilj ─ Šumanovićev zemljak i vršnjak, otac PUNO IME Mangelosov ─ rođen je u Šidu 1895.godine. Bavio se zemljoradnjom do svoje 62 godine kada mu država oduzima zemlju. Prve gvaševe i crteže uradio 1957, a od 1958. počeo da slika uljanim bojama. Slikao je sve do smrti i ostavio opus od preko 2000 dela. Za života izlagao na stotinak izložbi širom sveta (Tokio, Osaka, Pariz, Amsterdam, Minhen, Milano, Dortmund, Bazel, Cirih, Rim, Đenova, Meksiko Siti). U njujorškoj galeriji St. Etienne 2006.godine održana je njegova prva američka izložba. Tokom 2007/08. u više navrata izlagan sa velikanima poput Pikasa, Šagala, Klea, Kandinskog i Šilea. Londonski časopis Raw Art Magazine januara 2007. uvrstio ga je među 50 klasika art brut umetnosti. Njegove slike deo su poznatih muzejskih i privatnih kolekcija (Collection de l´Art Brut u Lozani, Muzej A.Jakovsky u Nici, kolekcija Karlo Pontija, Rockefellera-a i dr.). Umro je u Šidu 1972. godine.


 


Datum objavljivanja: 24.09.2008.