Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Slike Nenada Zeljića

Izložbe slika akademskog slikara Nenada Zeljića. Izložba se otvara u utorak 14. januara u 19. sati u Galeriji Kolarčeve zadužbine i biće otvorena do 1. februara 2014. godine.


 


OBJEKTI, SLIKE I REČI

,,Videti objekt koji se smestio u vidno polje ne znači videti njegovu sliku odraženu u oku koje gleda. Trebalo bi nam tada još očiju koje bi mogle da gledaju u oči koje gledaju, a potom trebalo bi nam još očiju koje gledaju u oči, koje gledaju u oči, i tako u nedogled, sve do zastrašujućeg sveta u kome bi postojale samo oči koje gledaju u oči, i u kome oko ne bi moglo videti ništa osim oka. Oko koje vidi nikad nije u posedu slike viđenog. Oko nikada nije videlo nijednu sliku i za oko slike ne postoje.”

Branka Arsić, Pogled anđela

Izložene slike Nenada Zeljića nastajale su tokom poslednje decenije 20. veka. Iako su one  proizvod umetničkog eksperimenta sa različitim medijima, uključujući slikarstvo, crtež,  grafiku, one se uzajamno prožimaju, razvijajući se kroz umetnikovo bavljenje tradicijama  od figuracije ka apstrakciji u vizuelnoj umetnosti. Tako su skoro neiskazive ideje, nastale iz apstrahovanja figurativnog kao i redukovanja već viđenog zahtevale kratak istorijsko umetnički osvrt, neku vrstu vraćanja na početke njihove umetničke istorije.



Ima mnogo teorija apstraktnog, a reminiscencije na istoriju apstraktnog slikarstva  neminovno bi otvorile put ka početku 20. veka i trenutku u kome započinje rušenje formalne  strukture klasičnog dela. Međutim, talas apstrakcije čije ideje bi se mogle pozvati u sećanje  i iskoristiti za tumačenje ovih slika, je onaj koji u suštini filozofije umetnika sadrži  ideje egzistencijalizma.



Poravnavanje na liniji figuracija/apstrakcija i intuicija/intelekt događa se u slikama  čije je ishodište niz koloristički, a ne samo formalno, određenih predela. Naslovi i teme Zeljićevih slika donose određena očekivanja. One ne ističu značaj objekta,  već umesto njih ostaju samo različite optičke senzacije, pozivajući tako u sećanje poređenje  sa nekim davno ustanovljenim estetikama svetlosti, srednjevekovnim ili pak tarnerovskim.

Svetlo i boja stvaraju bogat repertoar slika, koje su ponekad prozračne i lagane, a nekad

neprozirne i zasićene slojevima boje.



U radovima Nenada Zeljića, prirodni i spoljašnji okvir se sukobljava sa kulturološkim i unutrašnjim. Karakter njegovih slika ima vrednost ispovesti i on zahvata svu širinu  i raznovrsnost viđenog sveta iz umetnikovog okruženja. U ovim radovima nema namerne  didaktičke, moralne, ili estetske svrhovitosti. Pogled spolja, pogled koji proniče i  procenjuje, zamenjen je umetnikovim subjektivnim pogledom, pogledom iznutra, koji zastaje  suočen sa već datim predmetima i događajima. Za umetnika, istraživanje forme poprima  skoro simbolički karakter, a ritual kreacije je taj koji dopisuje značenje.



Slika se ne može svesti na jedan iskaz. Ona je dijalog umetnika sa samim sobom. Nema  konačnih formula. Ono što ostaje je neprekidni proces umetničkog zapisa koji je otvoren  za dalja čitanja.



Beograd, 2002. Aleksandra Zeljić



Nenad Zeljić, rođen je 12. juna 1964. godine u Beogradu. Diplomirao je na Grafičkom odseku Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu 1993. godine. Postdiplomske studije završio je 1996. godine u klasi profesora Emira Dragulja. Od 1990. godine izlaže na kolektivnim izložbama. Od 2001. godine zaposlen kao predavač za predmet Grafika na Akademiji umjetnosti u Banjaluci.





Samostalne izložbe / One-man show exhibitions

1993.  Beograd, Galerija Paleta, Grafike

1994.  Vancouver, Canada, The Doctor Vigari Gallery, Graphics

1996.  Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Grafike

1998.  Beograd, Galerija Fakulteta likovnih umetnosti Beograd, Ilustracije

2002.  Prijedor, Muzej u Prijedoru, Grafike i crteži (sa Brankom Miljušem)

2005.  Beograd. Galerija Grafički kolektiv, Grafike

2008.  Banjaluka, Galerija Narodne skupštine Republike Srpske, Grafike

Smederevo, Umetnička galerija u Smederevu, Grafike

2012.  Pančevo, Galerija Istorijskog arhiva u Pančevu, Grafike(sa Željkom Stupar i OliveromŠipkom)

Beograd, Galerija Centra za grafiku i vizuelna istraživanja Akademija, Grafike

Banjaluka, Galerija Dogma Arts, Slike

2013.  Banjaluka, Galerija Kulturnog centra Banski dvor, Grafike



Nagrade / Awards

1993.  Nagrada Fakulteta likovnih umetnosti za grafiku



Otkupna nagrada Vladislava Zlatanovića, Galerija Grafički kolektiv

1994.  Nagrada FLU za grafiku iz Fonda Đorđe Andrejević Kun

1997.  Purchaze Prize Award, Portland Art Museum, International Print exhibition, USA

2005.  Prize of the Romanian Artists’ Union, The Art Museum of Prahova County, Romania

2008. Judger Award, 8th Annual National Small Print Show, Creede, USA

2009.  Prize of the Prahova County, Ploiesti, The Art Museum of Prahova County, Romania


 


 



Datum objavljivanja: 13.01.2014.