Izložbe slika akademskog slikara Nenada Zeljića. Izložba se otvara u utorak 14. januara u 19. sati u Galeriji Kolarčeve zadužbine i biće otvorena do 1. februara 2014. godine.
OBJEKTI, SLIKE I REČI
,,Videti objekt koji se smestio u vidno polje ne znači videti njegovu sliku odraženu u oku koje gleda. Trebalo bi nam tada još očiju koje bi mogle da gledaju u oči koje gledaju, a potom trebalo bi nam još očiju koje gledaju u oči, koje gledaju u oči, i tako u nedogled, sve do zastrašujućeg sveta u kome bi postojale samo oči koje gledaju u oči, i u kome oko ne bi moglo videti ništa osim oka. Oko koje vidi nikad nije u posedu slike viđenog. Oko nikada nije videlo nijednu sliku i za oko slike ne postoje.”
Branka Arsić, Pogled anđela
Izložene slike Nenada Zeljića nastajale su tokom poslednje decenije 20. veka. Iako su one proizvod umetničkog eksperimenta sa različitim medijima, uključujući slikarstvo, crtež, grafiku, one se uzajamno prožimaju, razvijajući se kroz umetnikovo bavljenje tradicijama od figuracije ka apstrakciji u vizuelnoj umetnosti. Tako su skoro neiskazive ideje, nastale iz apstrahovanja figurativnog kao i redukovanja već viđenog zahtevale kratak istorijsko umetnički osvrt, neku vrstu vraćanja na početke njihove umetničke istorije.
Ima mnogo teorija apstraktnog, a reminiscencije na istoriju apstraktnog slikarstva neminovno bi otvorile put ka početku 20. veka i trenutku u kome započinje rušenje formalne strukture klasičnog dela. Međutim, talas apstrakcije čije ideje bi se mogle pozvati u sećanje i iskoristiti za tumačenje ovih slika, je onaj koji u suštini filozofije umetnika sadrži ideje egzistencijalizma.
Poravnavanje na liniji figuracija/apstrakcija i intuicija/intelekt događa se u slikama čije je ishodište niz koloristički, a ne samo formalno, određenih predela. Naslovi i teme Zeljićevih slika donose određena očekivanja. One ne ističu značaj objekta, već umesto njih ostaju samo različite optičke senzacije, pozivajući tako u sećanje poređenje sa nekim davno ustanovljenim estetikama svetlosti, srednjevekovnim ili pak tarnerovskim.
Svetlo i boja stvaraju bogat repertoar slika, koje su ponekad prozračne i lagane, a nekad
neprozirne i zasićene slojevima boje.
U radovima Nenada Zeljića, prirodni i spoljašnji okvir se sukobljava sa kulturološkim i unutrašnjim. Karakter njegovih slika ima vrednost ispovesti i on zahvata svu širinu i raznovrsnost viđenog sveta iz umetnikovog okruženja. U ovim radovima nema namerne didaktičke, moralne, ili estetske svrhovitosti. Pogled spolja, pogled koji proniče i procenjuje, zamenjen je umetnikovim subjektivnim pogledom, pogledom iznutra, koji zastaje suočen sa već datim predmetima i događajima. Za umetnika, istraživanje forme poprima skoro simbolički karakter, a ritual kreacije je taj koji dopisuje značenje.
Slika se ne može svesti na jedan iskaz. Ona je dijalog umetnika sa samim sobom. Nema konačnih formula. Ono što ostaje je neprekidni proces umetničkog zapisa koji je otvoren za dalja čitanja.
Beograd, 2002. Aleksandra Zeljić
Nenad Zeljić, rođen je 12. juna 1964. godine u Beogradu. Diplomirao je na Grafičkom odseku Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu 1993. godine. Postdiplomske studije završio je 1996. godine u klasi profesora Emira Dragulja. Od 1990. godine izlaže na kolektivnim izložbama. Od 2001. godine zaposlen kao predavač za predmet Grafika na Akademiji umjetnosti u Banjaluci.
Samostalne izložbe / One-man show exhibitions
1993. Beograd, Galerija Paleta, Grafike
1994. Vancouver, Canada, The Doctor Vigari Gallery, Graphics
1996. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Grafike
1998. Beograd, Galerija Fakulteta likovnih umetnosti Beograd, Ilustracije
2002. Prijedor, Muzej u Prijedoru, Grafike i crteži (sa Brankom Miljušem)
2005. Beograd. Galerija Grafički kolektiv, Grafike
2008. Banjaluka, Galerija Narodne skupštine Republike Srpske, Grafike
Smederevo, Umetnička galerija u Smederevu, Grafike
2012. Pančevo, Galerija Istorijskog arhiva u Pančevu, Grafike(sa Željkom Stupar i OliveromŠipkom)
Beograd, Galerija Centra za grafiku i vizuelna istraživanja Akademija, Grafike
Banjaluka, Galerija Dogma Arts, Slike
2013. Banjaluka, Galerija Kulturnog centra Banski dvor, Grafike
Nagrade / Awards
1993. Nagrada Fakulteta likovnih umetnosti za grafiku
Otkupna nagrada Vladislava Zlatanovića, Galerija Grafički kolektiv
1994. Nagrada FLU za grafiku iz Fonda Đorđe Andrejević Kun
1997. Purchaze Prize Award, Portland Art Museum, International Print exhibition, USA
2005. Prize of the Romanian Artists’ Union, The Art Museum of Prahova County, Romania
2008. Judger Award, 8th Annual National Small Print Show, Creede, USA
2009. Prize of the Prahova County, Ploiesti, The Art Museum of Prahova County, Romania