Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Slike Dragana Zdravkovića

U sredu, 1 aprila, u 19 časova u Galeriji ULUS, Knez Mihailova 37, otvara se samostalna izložba slika autora Dragana Zdravkovića. Radovi se mogu pogledati do 14. aprila.

 


SLIKANJE I BACANJE STRUNE




"Na mogućnosti da iskoristi fotografsku sliku predmeta i kolažnu slobodu iz advertizjng prakse po primeru pop-umetnosti, Zdravković je u prvim slikama novoga ciklusa odgovorio bez straha od tehničkih zahtcva koje to podrazumeva. Preuzimao je predmete iz mas-medija ali ih je menjao do ukidanja identiteta, činio ih je nepoznatim u popularnoj kulturi iako im nije potpuno ukidao opstanak u njoj: pretvarao ih je u predmete bliske budućnosri. Bilo je dovoljno da tabletom uzburkanu vodu u čaši vine do fena nad čašom pa da fen razvuče u oblik novog predmeta i da svoje tehničko savršenstvo prcnese na tabletu, čašu, vodu... da se svi elementi i ceo prizor prcsele u svet hladne fantastike. Reklo bi se da su, imajući u vidu niz prethodnih slika, povodljivost vode predstavljeno tehničko savršenstvo, sjaj predmeta, poslužili ostvarenju sna o prevazilaženju ko-lažnog postupka, o stvaranju tečnog jezika.

Tome  se može pridružiti i prethodni pokušaj da se različitim kalibrima maskirnih šara izbcgne inače već izazvani diskontinuitet prostora celine.




Tako su stvoreni uslovi da u kasnijim slikama predmeti budu na dohvat ali i da učestvuju u "cure-nju" prostora... kao i da se neznatnim variranjem proporcija ili prevlašću pojedinih predmeta op-stane na neobičnoj granici enterijera i mrtve prirode, odn. pejzaža i enterijera. Iako se približava slikanju sveta kao objekta "metafizičke" de Chirico-provenijencije, Zdravković ne dozvoljava ne-probojnost granica takvog sveta ali ih i ne ostavlja potpuno otvorenima na način pop-umetnosti. On, naime, naglašeno bira motive čija će slikarska interpretacija nadvladati zaustavljanje vremena karakteristicnog za dekirikovsko slikarstvo... I kolikogod da predmete i dalje preuzima iz advertizing leksike on ih upravo na osnovu tog porekla razvija u prostor, menja ih, pretvara ih u anonimna savršenstva ne tražeći od njih enigmu, ili uspostavljajući s njima enigmu prvog koraka... Iako je kolažiranje opstalo u pripremi i koncipiranju slike, iako i dalje utiče na izmicanje rigoroznom perspektiviranju prostora, ono ne elimmiše prostore pojedinačnih predmeta, pre im dozvoljava da se izlivaju u prostor te i da učestvuju u osobenom prostornom egzibicionizmu u kome puni izraz dobija Zdravkovićevo izuzetno osećanje mere. Njegovim pretežno velikim formatima vladaju Hnije, uže i šire trake naglašcnih dužina kao da su vođene umećem bacanja dugih struna u daljinu i uzbudljivom preciznošću određivanja njihovih dometa... (nužnima da bi se povukao balon, da bi se razvukla terasa, da bi se uzpostavio abažur, da bi se izgorrila granata...). Reč je o ostvarivanju ne-umoljivo samostalnih pravaca, ali i o snažnoj međusobnoj prostornoj i formalnoj saradnji uspostavljanih vektora, o strogosti saglasja i najudaljenijih akcenata kao i o dosluhu razdvojenih prostornih odeljaka..

 Iako,  naime, svi njegovi slikani predmeti pripadaju ikoničkom jeziku masovnih medija, čak iako plodno koristi osobeni elan reklamiranih predmeta, na platnu Zdravković uvek kroti njihov for-malni stereotip, čime se približava najmladoj lajpciškoj školi. On zna da i za najshematicniji materijalno stedlni fotografski predložak na površini platna nađe dah materijc. Njegovi difuzni konotativni elementi ― boje, odblesci, atmosfera... ― ostaju u granicama mirnog potpaljivanja identiteta predmeta... On dosledno izaziva tajno kolebanje geomctrijske čistote. Slikane strukturalne poteze kao i granice oblika autor čini vazdušastima, slikarski krajnje osetljivima. Ne neguje masivnost volumena, traga za njihovom stalnom dvosmislenošću, gubi ih u prostoru, izjednačava ih sa ravni slike, predaje ih odblescima koji se poigravaju na granici između predmetnog i prostornog, prostornog i plošnog.




Značajna uloga u svemu tome poverena je istovremenoj, namenski potpuno jasno usmerenoj primeni ulja i akrilika. Uljanim bojama jc redovno islikavan fon, njima je osvajana mekoća fona, negovana ploha platna i razvijana apstraktna dubina, svetlost u prostoru. Precizni sažeci predmeta slikani su uz uljanu osnovu akrilikom. Bliži objektnosti slikanog predmeta akrilik postavlja svoju izdvojenu kandidaturu za plemenitost: na prostranoj uljanoj osnovi javlja se kao tajno skladišteni porcclan spreman da autorovu dobrostivu fantastiku sledi ka humoru i nežnosti."




L.J. Gligorijević


 


 


Datum objavljivanja: 31.03.2009.