Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Seven Nights knjiga umetnika Nikole Radosavljevića

Seven Nights knjiga umetnika Nikole Radosavljevića Učesnici: Adrijen Ujhazi, Defne Čizakča, Izabela Mašić, Nevena Ivanović – Gvaljiumi i Simone Gvaljiumi, Nikolaj Ganžerli, Olesja Džurajeva, Rebeka Tolosa, Tanasis Raptis Stručni saradnik: Huan Antonio Seresuela

 



 


6 - 28. oktobar 2023.

Otvaranje: petak, 6. oktobar, 23.30



Projekat SEVEN NIGHTS započet je u avgustu 2022. godine, tokom rezidencijalnog boravka u Homessesion AiR – Barcelona kao tekstualni rad u domenu umetničke knjige.



Ovaj vremensko-prostorni ambijent referiše na nekonvencionalna verovanja i lične borbe u periodima velike tuge i oplakivanja, paradoksu u načinima na koje društvo očekuje da se nosimo sa gubicima u odnosu na način na koji se sa njima zaista i borimo. U prvom licu jednine kroz knjigu prepričana je jedna velika životna trauma, sa kojom je projekat zvanično i započet. Tekst prati faze emotivnih i fizičkih uspona i padova pojedinca, koji pod pritiskom okoline ne uspeva da savlada nadolazeće talase neizvesne budućnosti koja nas sve javno prestravljuje. Ova sedmonoćna borba rezultat je unapred konstruisanog niza pritisaka i očekivanja koji se sprovode nad pojedincem, a da mu prethodno nije ponuđen nikakav alat ili logičan aparat za prevazilaženje traume.



Na ovaj način, knjiga je jedinstveni vodič, priručnik u mogućem scenariju borbenog mehanizma u periodima velikih nacionalnih oplakivanja, jedna od mogućnosti kako ovladati tugom i prazninom koju smrt kao neizbežni element sa sobom donosi.



Knjiga je putem javnog poziva predata na prevod umetnicama i umetnicima sa svih strana sveta uz samo jednu jedinu instrukciju: adaptirati tekst u skladu sa društveno konstruisanim nacionalnim aparatom tuge u zemlji iz koje prevodilac dolazi. Ovim putem formiran je kontingent globalnih vodiča u oplakivanju velikih ličnih ali i nacionalnih trauma koji univerzalizuju termine nedostajanja, gubitka, borbe i pobede. U jezički heterogenom okruženju, ovaj rad postaje fluidna masa koja kolektiv podstiče na dublje razmatranje bolnih mesta na individualnom ali i globalnom planu, u cilju kolektivnih borbi ali i ovladavanja sopstvenim emocijama koliko i ovladavanjem nad samim terminom smrti.



Video rad koji prati višejezične publikacije je snimak javnog časa plesa koji se svakog četvrtka u 18 časova održava u Parc de la Ciutadella, bez obzira na dešavanja u spoljnom svetu. Shvatanje da su mehanizmi samoodbrane kod svakoga kompletno drugačiji i krajnje individualni, rezultira posezanjem za svim mogućim alatima u nadi da je duhovni mir zaista blizu. Forma videa referiše na čuveno platno Edvarda Munka Ples života (1899), naslućujući prolaznost sveta u svakom momentu, dok u pojedincu sve eksplodira iznutra.



Ovi poetični kontrasti su markeri našeg vremena: puno gubimo, i za istim puno žalimo. Susrećemo se sa smrtnošću na individualnom nivou, a da nismo obučeni ili pripremljeni kako da prevaziđemo tugu, saniramo štetu ili da ispunimo praznine koje smrtnost za sobom ostavlja. U ovom trenutku, možda više nego ikada ranije, kada se svet gubi iz sata u sat, bliži nam se momenat u kome ćemo biti primorani da se suočimo sa kolektivnim teretom sopstvene nepripremljenosti na emotivni i psihološki pritisak koji bi nas mogao uništiti na planetarnom nivou.



Nikola Radosavljević







Nikola Radosavljević (1991, Užice) je završio osnovne i master (2015) i doktorske (2020) studije na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, u oblasti novomedijskih grafičkih praksi, kao i master studije grafike na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu (2022). Bavi se grafikom, crtežom, i knjigom umetnika, a u svom radu istražuje dominantne sociološke i političke obrasce koji konstruišu mentalne i fizičke karakteristike savremenog društva. Takođe, bavi se pitanjima brojnosti kolektiva, preživljavanjem i otporom, kao i načinima na koje individualno sprovodimo svoje borbe za opstankom i slobodom.



Dobitnik je više od dvadeset različitih nagrada i priznanja iz oblasti crteža i grafike, od kojih su posebno značajne: Nagrada Veliki pečat Galerije Grafičkog kolektiva, i Zlatna igla ULUS-a za (2022); finalista Nagrade ,,Linocut today”, Graphic Arts Prize of the City of Bietigheim-Bissingen, Staedtische Galerie, Nemačka (2022); Zlatna igla međunarodnog Bijenala suve igle u Užicu, (2023); finalista Nagrade fonda Mangelos (2023). U saradnji sa kustosima grafičke zbirke Narodne biblioteke Srbije formirao prvu javnu biblioteku knjige umetnika pod krovnom institucijom kulture u Evropi, 2020. godine.



Radove prikazao na više značajnih nacionalnih i internacionalnih izložbi, kao što su: 59. Oktobarski salon, KCB, Legat Marambo; ,,Rez-linija-otisak”, MSU Beograd; Međunarodno trijenale grafike u Krakovu, Poljska; Kochi Bijenale u Indiji; Međunarodno trijenale grafike u Švajcarskoj; Bijenale akvarela u Zrenjaninu; ,,Ovo (ni)je Užička Republika, Galerija Podroom, KCB; i mnogim drugim. Usavršavao se na rezidencijalnim programima u Pragu, DAMU institute and SCENlab (2015); Berlinu, Culture world and SC Organisation (2016); Barseloni: Homessesion Artist in Residence (2022); Letoniji: Mark Rothko Art Centre, Daugavpils (2023); i mnogim drugim. Radovi mu se nalaze u kolekcijama Trijenala grafičke umetnosti, Krakov, Poljska; Bijenala grafike, Varna, Bugarska; Narodna biblioteka Srbije, zbirka posebnih fondova; Savremene galerije u Subotici; Internacionalnog grafičkog centra u Jerevanu, Jermenija; i drugim.


 



Datum objavljivanja: 04.10.2023.