Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

R.V. najbolje zna

U četvrtak, 21. februara u 19. sati u Modernoj galeriji Lazarevac, otvara se samostalna izložba fotografija, "R. V. najbolje zna", autora Mihaila Vasiljevića.

 


Izložba "Radomir Vasiljević najbolje zna" je kompozitni rad koji se sastoji od dva odvojena i zasebno izlagana projekta - "R fotografije" (2005) i "Otac najbolje zna" (2010).



Rad "R fotografije" se sastoji od fotografija izrađenih sa negativa koje je snimio stric umetnikovog oca, Radomir Vasiljević (1918-44). Prolevičarski intelektualac i doktorant prava, Radomir je bio i pasionirani fotograf. Izbor iz nekoliko hiljada fotografija centriran je oko njegovog iznenađujuće modernog razumevanja fotografije, ali i krajnje dramatičnih okolnosti u kojima su nastale. U kontekstu istorije srpske fotografije ove fotografije imaju poseban značaj jer nije poznat sličan primer iz tog perioda. Ali, one su takođe i jedini trag koji je ostao za jednim od "malih heroja" - čoveka zahvaljujući kome je nekolicina ljudi preživela Drugi svetski rat, a čije je ubistvo ostalo nerazjašnjeno.



U radu "Otac najbolje zna" umetnik koristi fotografije svog oca, Radomira Vasiljevića, koji nije ni fotograf ni foto-amater, ali već pedeset godina fotografiše bez prestanka. Kroz svojevrsno "ponavljanje istorije", prisvajanjem ovog foto-amaterskog materijala umetnik predlaže novo značenje.



Na širem kulturnom planu zanimaju ga slučajno podudaranje, odnosno beleženje "opšte" istorije, kao i koncept porodičnog snepšota kao surogata iskustva i sećanja. Pored toga, pitanje privatne, porodične istorije podjednako dolazi u centar pažnje kroz ovu seriju fragmentisanih i gotovo dnevničkih foto-zapisa. Naziv rada je preuzet iz konzervativne američke radio i tv serije iz pedesetih godina i njegov šaljivi ton ima za cilj da nagovesti umetnikov auto-kritički stav u istraživanju ovog materijala. Uobičajeno porodično nasleđivanje imena u slučaju dva Radomira Vasiljevića dobija apsurdan simbolički obrt. Ne samo da ovi ljudi nose isto ime, značenje njihovih fotografskih poduhvata na isti način prevazilazi početne porodično-amaterske okolnosti. Bez obzira na očiglednu razliku u smislu istorijskog značaja, izložene zajedno, ove fotografije postaju poligon za postavljanje mnogih problematičnih pitanja o srpskom društvu - od onih vezanih za odnos prema fotografiji kao "arhivskoj građi" do anahronog koncepta porodice kao jedine institucija kontinuteta. S druge strane, izbor fotografija iz velikog broja drugih koje ostaju nevidljive, postaje alatka fikcionalizacije koja od "dokumentarnih" snimaka pravi slike o dva života.





Mihailo Vasiljević je rođen 1981. godine. Završio je teoriju umetnosti i medija, Univerzitet umetnosti u Beogradu i fotografiju, klasa Milana Aleksića, Akademija umetnosti BK, Beograd.



Samostalne izložbe [izbor]:

2012 R.V. najbolje zna, Dom omladine, Beograd

2011 Otac najbolje zna, DKSG, Beograd

2010 Srpska mitologija, Magacin, Beograd

2006 Stvorenje, Galerija Artget, KCB, Beograd

2005 R fotografije, Fotografska galerija 063, Beograd

2005 Stanari, Beton Hala Teatar, Beograd

2003 Fotografije, SKC, Kragujevac

2002 Pseudo-dokument, Cirkus, SKC, Beograd


 


Datum objavljivanja: 20.02.2013.