Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Razgovor sa Sofi Risteluber Silent Landscapes / Nemi pejzaži

Razgovor sa Sofi Risteluber Nemi pejzaži – jedan žanr ratne fotografije (1982 -) Salon MSUB Ponedeljak 24. oktobar, 2022. godine u 19h. Moderatori razgovora: Una Popović, kustoskinja Zbirke fotografije, filma, videa i digitalnih medija MSUB i Ivana Momčilović, dramaturškinja Razgovor će se održati na engleskom jeziku.

 


Radovi francuske fotografkinje Sofi Risteluber poslednjih nekoliko decenija vezani su za  temu recepcije medijskih slika ratom zahvaćenih područja kao i različitim uticajima koje na prirodna i urbana okruženja ostavljaju oružani sukobi, prirodne katastrofe i kulturne transformacije. Prateći uticaje rata i dokumentujući „ožiljke” koje isti ostavljaju na prirodne i urbane predele Risteluber je beležila posledice na zaraćenim teritorijama Libana, Iraka, Izraela, Balkana i dr. Sofi Risteluber svoju umetničku praksu, specifične i angažovane refleksije geografskih teritorija i njima pripadajućih istorija, razvija kroz jedinstveno istraživanje fenomena pejzaža i ruševina, kao mesta koja nose tragove dramatičnih društvenih ili prirodnih promena. Takođe, pristup kojim konceptualno uvezuje dokumentarno i estetsko autorka dalje elaborira kroz različite medije (fotografija, video, instalacija, audio) kao i izlagačke formate. Umetnica će tokom razgovora kroz primere iz svog višedecenijskog fotografskog rada domaću stručnu i širu publiku upoznati sa formalnim i tematsko-problemskim aspektima svog umetničkog delovanja. „…Umetničke slike ne snabdevaju oružje za bitku. One pomažu da se skiciraju nove konfiguracije onoga što se može videti, šta se može reći, šta se može misliti i, kao posledicu toga, novi pejzaž mogućeg. Ali one to rade pod uslovom da se ne predviđa njihovo značenje ili efekat. Ovaj otpor iščekivanju može se videti na fotografiji francuske umetnice Sofi Ristelbuber.” (Žak Ransije, Emacipovani gledalac)



Sofi Risteluber (1949) živi u Parizu, gde je studirala književnost i radila kao novinar pre nego što je odlučila da se posveti fotografiji. Radeći daleko od konvencionalnog foto-novinarstva, Sofi se u svom radu fokusirala na otkrivanje događaja i obeležja istorije, kako na telima tako i na pejzažima. Njeni radovi su izlagani u brojnim međunarodnim institucijama, među kojima su: MoMA (Njujork), Muzej lepih umetnosti (Boston), Umetnička galerija Olbrajt-Noks (Albright-Knox Art Gallery, Bafalo), Moderna galerija Pauer Plent (The Power Plant Contemporary Art Gallery, Toronto), Tejt Modern (London), Imperijalni vojni muzej (London), Bijenala u Johanesburgu i Sao Paolu, Ečigo-Cumari trijenale (Prefektura Nigata, Japan), Arlski fotografski susreti (Les Rencontres de la photographie d'Arles, Arl), MNAM - Centar Pompidu, Nacionalna galerija Že de Pom (Galerie Nationale du Jeu de Paume, Paris), Muzej Zadkin (Musée Zadkine, Paris), Rodenov muzej (Musée Rodin, Paris) itd.



Ivana Momčilović je jugoslovenska dramaturškinja, pesnikinja i urednica sa sedištem u Briselu. Njen rad je fokusiran na izmeštanje filozofije i umetnosti u različite sfere svakodnevnog života (Kulturni odbor za 13 optuženih radnika čeličane Clabeck i Renault Belgija 2000; Kulturni odbor za pokret nedokumentovanih imigranata, Belgija). Bavi se istraživanjem odnosa između fikcije i ideologije i istražuje odnose između estetike, emancipacije i obrazovanja (institucionalno/vaninstitucionalno znanje), oblike kolektivne inteligencije kao i „amaterske“ pozicije prema znanju, redefinišući pojmove: nemogućeg, ne -postojećeg, slobodnih privremenih teritorija i njihove primene u oblasti estetike i politike. Inicijator i aktivni član nekoliko kolektiva: EI-Migrative Art Collective (1992, Belgija); Edicija Jugoslavija (samizdat, fokusiran na teoriju/poetiku emancipacije i jednakosti + nadrealizam, 2009), istraživačka grupa o prekidu (kao emancipatornom otvoru) i PhD In One Night - međunarodna platforma estetskog eksperimentisanja i obrazovanja za sve.


 


Datum objavljivanja: 20.10.2022.