Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Raskršće pogleda

WCSCD predstavlja izložbu nastalu tokom kursa 2018. godine Otvaranje izložbe: 16. aprila u 18h. Trajanje izložbe: od 16. do 19. aprila od 17h do 22h, tokom manifestacije Dani Beograda Mesto: Kula Nebojša


 


RASKRŠĆA POGLEDA - različite trase (kustoskih) tumačenja video rada Prolazak voza Vladimira Nikolića

Kustoskinje: Neva Lukić (Hrvatska/Holandija), Milena Jokanović (Srbija), Teodora Nikčević (Crna Gora), Zohreh Deldadeh (Iran)


Koliko različitih tumačenja može imati jedno umetničko delo? Šta se dešava kada se pogledi umetnika ukrste sa pogledima kustosa – interpretatora? Kada umetničko delo postaje dokument prošlosti?


Izložba Raskršća pogleda projekat je internacionalnog kustoskog tima u okviru kursa Šta kustosiranje može/treba da bude, a u saradnji sa JP „Beogradska tvrđava.“ Istražujući različite mogućnosti interpretacije i izlaganja jednog umetničkog dela, četiri internacionalne kustoskinje suprotstaviće svoje poglede i na različite načine interpretirati samo jedno umetničko delo, video rad Vladimira Nikolića Prolazak voza (2012.). Projektujući ovaj rad po prvi put na mestu gde je snimljen, a koje se danas potpuno transformiše budući da se fizičke šine ispred Nebojšine kule uklanjaju, kustoskinje inspirišu umetnika da i kroz novonastalu seriju fotografija (2019.) razmišlja o transformacijama prostora i prolasku vremena. Najzad samo Kula Nebojša i sam video rad ostaju mesto susreta ovih pogleda, znakovi prošlosti koji egzistiraju u sadašnjosti.


Tokom izložbe, biće organizovana autorska vođenja/razgovori koji će biti inspirisani kako izložbom samom, tako i stalnom postavkom u Kuli Nebojša te transformacijom prostora oko Kule. Posetiocima će biti dostupan katalog izložbe koji će sadržati autorske tekstove, različite poglede kustoskinja.



Inicijalna ideja projekta je da se izvrne/pervertira uobičajen slučaj u kojem radove više umetnika kurira jedan ili samo par kustosa u situaciju u kojoj se više kustosa okuplja oko rada samo jednog umetnika, šta više, samo jednog od njegovih radova. Potencijal ovakvog polazišta leži u tome da se publici ponude različiti uglovi sagledavanja jednog umetničkog dela, kao i da se preispitaju moguća značenja i interpretacije koje kustosi mogu „učitati“ u jedno delo. Ponuđen koncept dakle analizira kako heterogeni načini izlaganja i interpretacije mogu uticati na posmatrača i njegovo razumevanje umetničkog rada.


Izloženo delo je Prolazak voza (video rad, 3’48’’, 2012.) u kojem je Nikolić predstavio voz koji prolazi prugom ispred Kule Nebojša u Beogradu. Ovo savremeno delo referira na video rad braće Lumier iz 1895. g. Ulazak voza u stanicu. Cilj je izložiti video rad na mestu gde je umetnik isti i kreirao, ali važno je istaći da umetnik nije planirao da ovaj rad funkcioniše kao site-specific, već kao nezavisan video rad koji može biti izlagan u različitim izložbenim prostorima. Stoga, njegovim predstavljanjem u Nebojšinoj kuli, rad dobija još jedan nivo značenja i može se posmatrati kao neka vrsta „post-site-specifica“, gde video rad ukazuje na prošlost (u sepia koloritu), a Kula kako na istoriju tako i na fizički prisutnu sadašnjost. Takođe, uz video biće izložene i nove fotografije, vezane za samo mesto nastanka rada ukazujući na dodatni kontekst – fizičke šine ispred Nebojšine kule trenutno se uklanjaju što, posledično, menja izgled celokupnog okruženja Kule gde je isti kreiran. Upravo ova situacija transformiše delo umetnika u dokument prošlosti.


Prateći gore napomenutu ideju izložbe, mogu se pratiti različite trase, odnosno različiti uglovi sagledavanja rada – kako oni koje sugerišu kustosi – inerpretatori, tako i oni koje umetnik sam nudi svojim iskazom i radom samim. Dakle, s jedne strane, polazeći od koncepta subjektivne percepcije sveta umetnik preispituje istorije pogleda referirajući takođe i na istoriju pokretnih slika. Metodom aproprijacije, on tako svesno kreira višeslojna značenja svog rada. S druge strane, rad Prolazak voza presreću i kustoskinje različitih interesovanja iz četiri zemlje, sa potpuno različitih polazišta.


Izložba je deo završnog projekta prvog ciklusa međunarodnog kustoskog kursa koji se od 2018. godine održava u Beogradu, a realizovana je u saradnji sa JP „Beogradska Tvrđava.“

 


"ŠTA KUSTOSIRANJE MOŽE/TREBA DA BUDE?’ // WHAT COULD/SHOULD CURATING DO? – WCSCD je međunarodni kustoski program i edukativna platforma za obrazovanje mladih kustosa, koja ima za cilj da obezbedi specifično znanje u polju savremenih kustoskih praksi, realizacije izložbi, kritičkog promišljanja i pisanja. Misija edukativne platforme je da predoči važnost savremenih kustoskih modela i kako oni mogu pozitivno uticati na razvoj kulturnih institucija u Srbiji, kao i njihov uticaj na pozicioniranje lokalne umetničke scene i umetnika međunarodno.


P

Više informacija o programu možete potražiti na: www.wcscd.com



Datum objavljivanja: 09.04.2019.