Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Radionica kolažiranja arhivske građe iz istorije Studentskog grada

Informacije o radionici kolažiranja arhivske građe iz istorije Studentskog grada i ličnih asocijacija vezanih za taj prostor, kao i poziv na učešće.

Primer kolažne tehnike u radu Šejme Fere, jedne od voditeljki radionice



 


Vreme radionice / ponedeljkom 18-21 čas / oktobar i novembar 2021.

Mesto radionice / Dom kulture Studentski grad i Zoom platforma

Rezultat radionice / izložba i publikacija kolažnog tipa

Otvaranje izložbe i promocija publikacije / decembar 2021.



Šta može da se kaže o životu i radu u Studentskom gradu, a da se izbegnu opšta mesta i nostalgični štimung? Kako da se takvi iskazi ne svedu na puko prisećanje ili dokumentovanje stanja stvari, ni na samo nizanje ličnih stavova prema tom mestu?



Ova i slična pitanja su polazište u obrazovanju ideje o Vizelnom rečniku Studentskog grada.





Cilj radionice je da se tehnikama kolaža prepletu mnoštva ličnih utisaka učesnika, kombinovanih sa arhivskom građom i raznim drugim materijalima koji šire polje asocijacija i da se na taj način obrazuje upečatljiv i zanimljiv sadržaj. Istovremeno, takav sadržaj treba da se doživi kao poziv na poređenje onoga što zatiče na izložbi i/ili u publikaciji sa ličnim iskustvom datog mesta i elemenata njegove istorije.



Primer kolažne tehnike u radu Šejme Fere, jedne od voditeljki radionice

Proces radionice će se ogledati u postepenom i uzajamnom stvaranju izložbenih materijala putem mapiranja neposrednog okružja učesnika, beleženja ritmova svakodnevnih dešavanja u Studentskom gradu, kao i kombinovanja fragmenata njegove prošlosti, uz pomoć teorijskih i praktičnih uvida predavača i učesnika na panelima. Njihova posebna uloga će biti da svojim izlaganjima i učešćem doprinesu formiranju strukture i profila finalnog proizvoda radinoce, to jest izložbe i štampane publikacije.



Sadržaj radionice previđen je kroz praktičan rad tokom kojeg će se integrisati i psihogeografska iskustva pisaca i umetnika koji su pripadali Letristima i Situacionističkoj internacionali. Takođe će se ponavljati postupci umetnika istorijskih avangardi, to jest dadaista i nadrealista, u kolažiranju i stvaranju začudnih kombinacija elemenata, koji bi odgovarali estetici „slučajnog susreta mašine za šivenje i kišobrana na operacionom stolu”, koju je stvorio Andre Breton time što je jedan Lotreamonov stih preveo u metodski postupak.



Primer psihogeografskog mapiranja

Kome je radionica namenjenа?



Radionica je namenjena svakome ko živi/radi u Studentskom gradu, ili ima izgrađen specifičan odnos prema tom mestu.



Za radionicu nije potrebno nikakvo predznanje o savremenoj vizuelnoj umetnosti, pa ni posebna tehnička znanja o procesima fotografisanja i pisanja. Potrebna je samo otvorenost i radoznalost za eksperimentisanje i rad u grupi, kao i doslednost u dolaženju, radu na zadacima između susreta i  zajedničkom diskutovanju.



Broj učesnika je ograničen na 15 osoba, a svako od učesnika će se unapred obavezati da će redovno dolaziti i biti aktivan do kraja projekta.



Kako se prijaviti za učešće?



Prijava se šalje na elektronsku adresu: izlozbotvornica@gmail.com najkasnije do 24. septembra.

Prijava treba da sadrži:

Kratko predstavljanje (ime, prezime, program studija ili zanimanje)

Odnos prema Studentskom gradu (stanovnik, zaposleni, posetilac..)

Motiv za učešće u radionici (minimum dve rečenice)

Konačni rezultat radionice ne bi bio puki uporedni dokument odnosa nekadašnjih i sadašnjih doživljaja Studentskog grada u iskustvu njegovih stanovnika i osoba koje u njemu rade, već specifični vizuelni rečnik koji mapira i polja kreativne imaginacije, kao i kapacitete učesnika za proizvodnju zaumnih konstrukcija u intepretaciji dokumentarnih materijala.



Vizuelni rečnik Studentskog grada je drugo izdanje radionice Izložbotvornica Radionicu vode: umetnica Šejma Fere koja će sa učesnicima radionice razvijati konkretne tehnike i pomagati formatiranje finalnih proizvoda - izložbe i kataloga, istoričar umetnosti i kustos Stevan Vuković, koji će tokom radionice držati predavanja o postupcima i primerima kolažnog pristupa arhivskom materiju i koordinatorka Tijana Savatić koja će biti zadužena za aktivnu komunikaciju sa učesnicima kao i pomoć u konceptualnom razvoju ideja i radova.



 „Postoji grаd neucrtаn nа geogrаfskim kаrtаmа. Zvаnično, on će uvek ostаti sаstаvni deo Beogrаdа, аli će njegovа sаmostаlnost postojаti i ondа kаdа ih ne budu rаzdvаjаli kilometri zа sаdа puste leve obаle Sаve. Sаgrаđen je nа zа ostаle (grаdove) neuobičаjen nаčin: grаdilа gа je mlаdost – zа sebe.” ---Vlаdimir Mаtović, „Između juče i sutrа – ’Studentski grаd’ – nаjbolje studentsko društvo“, Student, br. 4, 27. mаrt 1956, str. 7.



"Zabranjeni 'Studentski grad', koji sam snimio na trećoj godini studija, te 1965. direktno je prognozirao 1968. govoreći da mladi čovek nema šansu u socijalističkom društvu, što je tačno i danas.” - Joca Jovanović za Večernje novosti 27. aprila 2012.



Zanimljivost za kraj:



Model po kome bi struktura tog rečnika bila osmišljena može se ilustrovati primerom fiktivne “kineske encikolopedije”, koja se pojavljuje u jednoj priči Horhea Luisa Borhesa, u kojoj su životnje klasifikovane na sledeći način:



"a) one koje pripadaju caru, b) balsamovane, c) pitome, d) svinje koje sisaju, e) sirene, f) predivne, g) pse lutalice, h) one uključene u sadašnju klasifikaciju, i) pomahnitale, j) neizbrojive, k) naslikane vrlo finom četkom od kamilje dlake, l) i tako dalje, m) koje su upravo polomile pojilicu za vodu, n) koje izdaleka izgledaju kao muve."


 



 


Datum objavljivanja: 22.09.2021.