Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Prostor za novi dijalog

"Prostor za novi dijalog" je projekat Sanje Kojić Mladenov, kustoskinje MSUV, koji sadrži rezidenciju, prezentacije, međunarodnu izložbu i publikaciju. Projekat će se održati na više lokacija u Novom Sadu u periodu od 20. septembra do 4. oktobra.

 


"Prostor za novi dijalog bazira se na istraživanju međunarodnih likovnih manifestacija u Vojvodini 1994-2004. i postavlja pitanje – zašto u Novom Sadu, Vojvodini i Srbiji nema više velikih internacionalnih izložbi?


Podsetimo, u Vojvodini postoji tradicija organizovanja internacionalnih manifestacija bijenalnog i trijenalnog tipa (Pančevačka izložba jugoslovenske skulpture, Bijenale vizuelnih umetnosti u Pančevu, Bijenale mladih u Vršcu i Balkan Art u Novom Sadu) koje se od 2004. godine ili ukidaju ili transformišu u projekte drugačije forme, kamernijeg karaktera i smanjenog interesovanjem ka vizuelnoj umetnosti.


Prostor za novi dijalog je projekat koji se sastji od više segmenata (rezidencija/ prezentacije/ međunarodna izložba/ publikacija) i po svojoj koncepciji referira na bijenalne izložbe sastavljene od više međunarodnih izložbi (autora iz Rumunije, Makedonije, Hrvatske, Slovenije i Srbije), ali kroz analizu, upoređivanje i korespondiranje sa bijenalnim i trijenalnim izložbama koje su postojale u Vojvodini.


Muzej savremene umetnosti Vojvodine, kao institucija koja se bavi naučnim sagledavanjem i praćenjem savremene umetničke scene Vojvodine, ovim projektom ističe značaj inicijativa i umetničkih akcija koje su postojale u Vojvodini tokom devedesetih godina XX veka i početkom XXI veka, kroz istraživanje međunarodnih likovnih manifestacija  i njihove uloge u uključivanju lokalne umetničke scene u internacionalni umetnički kontekst.


Prostor za novi dijalog obnavlja kontakt sa regionalnim umetnicima i teoretičarima umetnosti koji su aktivno učestvovali u kreiranju i afirmisanju inovativne umetničke scene Vojvodine (kroz predavanja, tekstove, izložbe, razmene…), kao što su: Ileana Pintilie Teleaga  (Temišvar), Dan Perjovschi (Bukurešt), Ion Grigorescu (Bukurešt) ili Nebojša Vilić (Skoplje), ali i proširuje dijalog sa mlađim autorima, kao što su: Ksenia Orelj (Rijeka), Vasja Nagy (Koper), Atanas Botev (Skoplje), Robertina Šebjanič (Ljubljana), Uršula Berlot (Ljubljana) ili Toni Meštrović (Kaštel Gomilica) i mnogi drugi.


U projektu učestvuje preko pedeset umetnika iz više od 13 zemalja, ali taj broj nije konačan. U okviru Prostora za novi dijalog organizovana su još dva programa (Pozivanje javnosti, Sylvia Grace Borda i Iz pepela Muzej, Art Klinika) čiji je cilj pozivanje i uključivanje zaiteresovanih umetnika i građana, što će broj učesnika sigurno povećati.


Prostor za novi dijalog omogućava komunikaciju i uključivanje svih relevantnih i zainteresovanih umetničkih institucija i pojedinaca u Vojvodini koji su bili značajni za osnivanje i razvoj  međunarodnih likovnih manifestacija u Vojvodini 1994-2004.

Takođe, afirmiše i podseća na značajan doprinos međunarodnih likovnih manifestacija u Vojvodini 1994-2004, a to je napuštanje klasičnih galerijskih prostora i osvajanje netipičnih i alternativnih izložbenih prostora (stari bioskopi, napušteni industrijski i javni objekti), kao i na značaj decentralizacije kako političke i geografske, tako i decentralizacije i demokratizacije mesta izložbe kroz izmeštanje značajnog dela projekta u perifernu zonu Novog Sada i urbanistički zapuštenu Kinesku četvrt. 


Prostor za novi dijalog afirmiše i omogućava rezidencijalni program redak u Srbiji. Naime, pozvani su internacionalni umetnici koji će boraviti na prostoru Kineske četvrti i raditi umetničke radove “ na licu mesta” -in situ, (koji spadaju u jedne od najkompleksnijih umetničkih projekata), a koji po svojoj formi predstvaljaju kontekstualna, kratkotrajna umetnička dela, inače veoma česta na međunarodnim likovnim manifestacijama u Vojvodini. Umetnički radovi i akcije nastale “na licu mesta” predstavljaju nosioce kulturnog i angažovanog rada u Vojvodini u periodu 1994-2004.




Publikacija


Uvodni tekst Međunarodne manifestacije likovne umetnosti u Vojvodini 1994-2004. istražuje i analizira umetničke iskorake Vojvodine učinjene tokom devedesetih i početkom dvehiljadite u cilju povezivanja, saradnje, razmene i uspostavljanaj relacija domaće umetničke scene sa međunarodnom. Za razliku od Beograda, najvećeg državnog centra Srbije, Vojvođanski gradovi (Pančevo, Vršac, Novi Sad i Kikinda), pokazali su veću vitalnost, otvorenost i spremnost na komunikaciju sa inostranim umetnicima, kustosima i teoretičarima umetnosti, tokom političke zatvorenosti i izolovanosti Srbije.

Publikacija će sadržati relevantne podatke o akterima umetničkih zbivanja, učesnicima projekata, fotografije izvedenih radova, izložbenih postavki, performansa, kao i dokumentarni materija pratećih konferencija…


Posebna pažnja će biti usmerena na kraj ovog perioda, 2004. godinu kada su organizovane dve velike međunarodne manifestacije u Vojvodini: Bijenale mladih u Vršcu i Bijenale vizuelnih umetnosti u Pančevu, koje predstavljaju vrhunac dotadašnjih organizacijskih i umetničkih aktivnosti ovih lokalnih inicijativa. Ova dva događaja daleko su nadmašila svoje male gradske sredine, uvrstivši ih među značajne umetničke centre. Iste godine, se u Beogradu transformiše Oktobarski salon, jedina velika izložba savremene umetnosti u Beogradu i dobija prvi put međunarodni karakter...


Cilj ove publikacije je da se na sitematizovan i analitičan način ukaže na značaj ovih lokalnih inicijativa, koje su pratile svetsku umetničku praksu afirmisanja kroz velike umetničke manifestacije. Tako se Vojvodina svrstala u retke regione koji su kroz živu komunikaciju sa međunarodnom umetničkom scenom pokazali snažan otpor izolovanisti lokalne sredine. 

U Vojvodini postoji tradicija organizovanja internacionalnih manifestacija bijenalnog i trijenalnog tipa (Pančevačka izložba jugoslovenske skulpture, Bijenale vizuelnih umetnosti, Bijenale mladih u Vršcu i Balkan Art u Novom Sadu), te se postavlja pitanje njihovog kritičkog sagledavanja i svrstavanja u okvire istorijskih regionalnih umetničkih manifestacija. Okupljanje kolega (kritičara, selektora, teoretičara, umetnika, organizatora i predstavnika lokalne vlasti) direktno uključenih u planiranje i realizaciju sličnih internacionalnih manifestacija, otvoriće jedan od puteva otkrivanja i afirmacije kulturnog identiteta Vojvodine.




Međunarodna izložba, kompleksnog tipa


Izložba bi svojom koncepcijom i selekcijom predstavljala otvorenu i efemernu kompleksnu međunarodnu izložbu, sastavljenu od više pojedinačnih autorskih izložbi sa akcentom na međunarodnoj, inovativnoj i novijoj umetničkoj produkciji. Autorske izložbe bi  razmatrale i analizirale relacije aktuelne umetničke produkcije i višegodišnjih međunarodnih projekata. Cilj ove izložbe je uključivanje i afirmacija Muzeja savremene umetnosti Vojvodine u umetnički reazvoj šireg regiona, kao ravnopravnog u kreiranju i indeksiranju savremene umetničke prakse."


 


Datum objavljivanja: 12.09.2008.