Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Pola veka Fis dizajna

Ljubomir Pavićević Fis otvara retrospektivnu izložbu u Muzeju primenjene umetnosti u Beogradu, 4. septembra u 19h. Ljubomir Pavićević Fis, pionir srpskog i jugoslovenskog dizajna, zasigurno je naš najstariji i najpoznatiji dizajner.

 


Ljubomir Pavićević Fis, pionir srpskog i jugoslovenskog dizajna, zasigurno je naš najstariji i najpoznatiji dizajner. To potvrđuju i reči prof. Milanke Berberović, koja kaže: "Profesionalna biografija ovog istaknutog dizajnera govori o širini i značaju njegovih posebnih zasluga na polju društvene afirmacije dizajna i kulture komunikacija u Srbiji."


Fis se dizajnom bavi od 1953. godine, prošavši put od rodnog Višegrada (1927), Sarajeva i Beograda, do Njujorka i drugih svetskih centara, od domaćih sajmova do uglednih galerija i muzeja. On tako simboliše i put našeg savremenog dizajna od partijsko-propagandnog rada, do autonomne cenjene umetnosti. Sa njim i njegovom generacijom, dizajn prestaje da bude uzgredno zanimanje slikara i grafičara, već se u kreiranje industrijskih proizvoda postepeno uključuju stručnjaci, profilišući profesiju  dizajner.U istoriji dizajna nema mnogo stvaralaca angažovanih poput Fisa na svim poljima dizajna u kontinuitetu od 55 godina. On je grafički, industrijski i dizajner ambalaže, skulptor, scenograf, dizajner enterijera i eksterijera velikih političkih manifestacija, a bavio se uspešno redizajnom grafičkih i industrijskih rešenja, teorijskim i pedagoškim radom. Autor je panoa i umetničko-propagandne opreme izložbi, plakata, prospekata, reklamne grafike, opreme knjiga, filmskih špica, amblema i znakova, štampanog tekstila, dečjih igrački i industrijskih proizvoda kao i svih vrsta ambalaže, od kutija, pakovanja, bočica za losion,  flaša za vino, do dizajna čaša i vaza.


Oblikovao je skulpturu u prostoru i povremeno se bavio fotografijom. Sarađivao je sa fabrikama hemijske, prehrambene, tekstilne, kozmetičke i farmaceutske industrije. Autor je dizajna za nekoliko stotina serijskih proizvoda. Samo iz saradnje sa industrijom Merima iz Kruševca, Dalijom, Centrotekstilom, Inkoteksom i Galenikom iz Beograda, Fisovi projekti su do 1968. godine bili realizovani u više od pet miliona primeraka.


Fisovi amblemi, znaci i logotipi su deo naše vizuelne kulture već više od pola veka. Na ulicama Beograda i drugih gradova godinama viđamo njegova grafička rešenja. Njegove ideje su realizovane na sajmovima i manifestacijama u Dubaiju, Beiđingu, Oslu, Hanoveru, Moskvi, širom Evrope i sveta. Grafičko rešenje total dizajna za Serbian Week in Israel iz 1990. je, poput nekih drugih, bilo izvedeno i prostorno, kao objekat. Veoma je uspeo amblem Konferencije Ujedinjenih Nacija o istraživanju i miroljubivom korišćenju kosmičkog prostora Unispace 1982 koji objedinjuje pticu i raketu. Posredstvom firme Eldsiti sa sedištem u Švajcarskoj, Fis je radio za naručioce iz celog sveta.


Fis je dizajner koji je doprineo kulturi vizuelnih komunikacija i formiranju globalnog odnosa između umetnosti i industrije. On je osamostalio i vizuelno osmislio primenjenu grafiku, politički plakat i ekonomsku propagandu i od prvobitnog, dekorativnog slikarstva, došao do složenih, sistemski zamišljenihh i izvedenih dela. Efemerne plakate i oglase sa ulice i novinskih stubaca je preobrazio u znake i simbole koji se na pročeljima kompanija ne menjaju pola veka. Na početku njegove karijere je ideološki kontrolisan plakat iz 1953. Dokumenti jednog života. Film iz života i rada Josipa Broza Tita, a na kraju freak-out plakat Dee jays  za muzički događaj u SKC-u iz 2005. godine.


Portfolio Muzej primenjene umetnosti


 


Datum objavljivanja: 01.09.2008.