Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Perspektive XXXV

PERSPEKTIVE XXXV - Izložba umetničkih dela najmlađih likovnih stvaraoca, studenata završenih Osnovnih i Master akademskih studija Nacionalna galerija , Dositejeva 1. Beograd

 


Uvid u ovogodišnju umetničku produkciju studenata završne godine Fakulteta likovnih umetnosti, kao i studenta poslediplomskih studija istog fakulteta, pruža mogućnost upoznavanja međusobno oprečnih umetničkih senzibiliteta, čija likovna ostvrenja na različtie načine i na različitim nivoima komuniciraju sa vremenom u kome nastaju. Upravo je taj način reagovanja na znakove vremena u kome živimo, zapravo kriterijum savremenosti, od suštinskog značaja kada je reč o izboru umetnika sposobnih da reprezentuju umetničku scenu datog trenutka. U pojedinim slučajevima, ovi umetnici svojom slojevitošću, obrazovanjem i ukupnom umetničkom zrelošću prevazilaze akademske okvire u kojima njihova dela nastaju. Slikarska ostvarenja Teodore Rakidžić, bazirana su na određenom untršanjem, intimnom viđenju sveta stvari. Dela su nastala upotrebom svetle neekspresivne palete, sa jasno konstruisanim planovima, koji grade pretežno dvodimenzionalan prostor, a čija plošnost upućuje na stanje mirovanja, i dalje stanje posmatranja. Odsustvo - prisustvo ljudske figure naglašeno je senkom prisutnog ali ne i vidljivog čoveka, čiji obrisi klize preko delova arhitekture ili pak ispunjavaju uglove nedefinisanih entrijera. Sažetost likovne forme, otvara mogućnost učitavanju različitih emotivnih sadržaja, stvarajući osećaj da se dinamika konkretnih dešavanja odvija na nekom drugom, udaljenom mestu, daleko iza senki ljudi projektovanih na površini datih prostora. Sami događaji, izgledaju za trenutak zarobljeni u krhkoj opni sećanja, tananoj pregradi između sveta zbivanja i sveta posmatranja. Senke ljudi su zapravo sećanje na prisustvo čoveka, neka vrsta otiska ljudskog lika u deliću vremena. Nevidljiva publika, je naziv video rada autora Jelene Jovčić, u kome umetnica problematizuje pitanje društvene moći ostvarene putem kontrole vlasti nad određenom grupom ljudi, koji su pravno i instituciolano pomereni iz društva, odnosno lišeni svojih građanskih (ljudskih) prava, pa samim tim više ne mogu činiti aktivne učesnike svojih života već su preimenovani u njegove posmatrače – publiku, u nevidljive. Kako sama umetnica naglašava, rad estetizacijom dokumentarne građe izmešta posmatrača u polje vidljivosti publike. Izmeštanjem se istovremeno ukazuje na realno mesto označene grupe ljudi u savremenom

društvu. Umetnica nastoji da sagledavanjem različitih oblika društvenog delovanuja, kritički uobliči i učini vidljivim sve oblike strategije vlasti koja neposredno utiče i direktno oblikuje živote ljudi koji se ne pronaleze u okviru zadatih, društveno poželjnih normi. Rad Bogoljuba Đokovića Nevini, sastoji se od osam pojedinačnih fotografija dece, čiji su portreti poređani u dva identična niza. Deca potiču iz različtih slojeva društva, ali im je zajedničko to što je svako od njih, u određenom periodu života bio akter nekog od najstrašnijih zločina, koji svojom brutalnošći i danas šokiraju javnost. Ova uznemirujuća činjenica, koju saznajamo iz propratnog teksta uz rad, stoji kao kontrapunkt dok posmatarmo aktere budućih zločina iz perioda nevinosti, odnosno, doba detinjstva. Svest o tome da znamo kako će se razvijati životni putevi portretisanih, nakon naizgled uobičajenog detinjstva, gde svako od nas može pronaći i svoj lični period nevinosti, otvara niz unutrašnjih pitanja kod posmatrača, ugožavajući vitalni osećaj sigurnosti prizašao iz uverenja da je nevinost najčistiji izraz dobrote.


Svetlana Mitić istoričar umetnost


Datum objavljivanja: 09.09.2019.