Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Perica Donkov: Postupak za tetoviranje vlastitog tkiva

Galerija savremene umetnosti Kulturnog centra Pančeva, izložba slika autora Perice Donkova, pod nazivom, "Postupak za tetoviranje vlaszitog tkiva". Otvaranje izložbe 17. oktobra u 19h.

Iz ciklusa Soba sa pogledom, Bez naziva, 2016/17, akrilik i pigment na sargiji, 345 x 200 cm


 




Postupak za tetoviranje vlastitog tkiva


Soba sa pogledom, radovi iz mog najnovijeg ciklusa, tek da su se osmelili da napuste radni prostor atelјea. U dilemi sam da li je to još uvek neka vrsta ideje u razvoju... radna faza... proces nastajanja... razjašnjavanja ličnog stava... i, gle užasa, moralni izbor pred licem apsurda!?


Najnoviji radovi nastaju, nastavlјaju se na prethodni ciklus Fuga (lat. bekstvo), i moj su pokušaj da uspostavim dijalog sa okruženjem, nađem čvrstu tačku oslonca, rezonantnu tačku, mesto, sklonište sa koga se može uspostaviti dijalog koji je moguć samo u slučaju mentalnog izmeštanja iz vlastite pozicije sigurnosti.

Prostor slike Soba sa pogledom formira se na grubo tkanoj podlozi, sargiji, minimalnim sredstvima i postupcima, koloritom svedenim na odnose crne, sive i suptilnog utiska bele, i nekom vrstom linijskog crteža presovanim uglјenom koji više liči na grebanje grafičke ploče – mučan i mukotrpan postupak tetoviranja vlastitog tkiva, samopovređivanja vlastitih misli bez želјe da se bude monah. U prostoru slike dominiraju horizontale, jasni znaci indiferentnosti, mogućeg beznađa i nečujnog krika, stvara se sklop linija i horizontalnih površina kao neka vrsta ograda i prepreka, nepremostivih zidova.

Moj rad je napor da se artikuliše rečena egzistencijalna teskoba, pokušaj da se zasnuje prostor slike određen čvrstim tačkama oslonca koji su orijentacija u „haotičnoj homogenosti”. Ovako posvećen odnos tvori sliku koja zrači određenom vrstom sakralnosti, stvarajući na taj način uslove za stvarno živlјenje.

Put autora do izoštrene slike sveta pun je kontradiktornosti koje nameće stvarno živlјenje, u kome dominira korporativni način mišlјenja, težeći da sve drži pod strogom kontrolom. Jedina mera svega postaje profit – ništa ne postoji sem sistema koji dominirajući teži da depersonalizuje kreativnost.

Nimalo optimistična slika savremenog sveta urezana je u tkivo mojih najnovijih radova, Soba sa pogledom, koga, u stvari, jedva da ima. Fantazija je otišla predaleko, skoro do apsurda. Sklon sam, međutim, da kao posvećeni pojedinci koji spoznaju načine funkcionisanja ovovremenog verujem u alternativu, individualnost i prosvetitelјski značaj umetnosti i umetnika.

I pored toga što u mom razmišlјanju provejavaju tamni tonovi, siguran sam da su moje slike napor da se pronikne u ono što postojanje i egzistenciju čini mogućim sa pozicija nekog novog humanizma.



 Perica Donkov





Rođen 1956. u Mazgošu (Dimitrovgrad). Fakultet likovnih umetnosti završio u Beogradu 1981. Na istom fakultetu magistrirao je na Odseku za slikarstvo 1984, u klasi profesora Radenka Miševića. Član je ULUS-a od 1983. godine, u statusu slobodnog i istaknutog umetnika do 2008.



Kao jedan od najznačajnijih predstavnika neoenformela izlagao je na svim značajnijim likovnim manifestacijama tokom osamdesetih i devedesetih godina (Kontrolirana gesta, Jugoslovenska dokumenta '89, Trideset najznačajnijih umetnika VIII i IX decenije u Jugoslaviji, Bijenale mladih, Oktobarski salon...).  Zastupljen u svim relevantnim razmatranjima likovne scene Jugoslavije i Srbije od 1981. godine.



Učestvovao na više od sto pedeset kolektivnih izložbi, a trideset puta je samostalno izlagao (Beograd: Galerija KNU – 1985, Salon  MSU – 1994, Galerija ULUS-a – 1998, Kulturni centar – 2002; Niš, Vranje, Gelzenkirhen, Novi Sad, Vršac, Sofija, Oslo...). Dela se nalaze u Muzeju savremene umetnosti – Beograd, Muzeju grada Beograda, Galeriji SLU – Niš, Galeriji „Nadežda Petrović” – Čačak, privatnim zbirkama, kolekcijama „Vujičić” i „Trajković”, javnim i privatnim prostorima u Beogradu, Nišu, Sofiji, Balčiku, Oslu, Gelzenkirhenu, Njujorku, Čikagu, Los Anđelesu, Beču, Solunu, Veneciji...


Dobitnik je trinaest nagrada za slikarstvo (Zlatna paleta ULUS-a, nagrade „Milan Konjović”, ,,Beli anđeo”, ,,Đorđe Krstić”, Galerije „Nadežda Petrović”, Beogradske kritike za izložbu meseca...) Dobitnik je najvećeg društvenog priznanja grada Niša, Nagrade „11. januar”, 2010. godine. Od 2008. godine radi na Fakultetu umetnosti u Nišu, u zvanju redovnog profesora od 2014.  Monografija Perica Donkov: slika kao sklonište, autora Milete Prodanovića, objavljena je 2015, izdavač „Vujičić kolekcija”, Beograd.





perica.donkov@gmail.com


 


Datum objavljivanja: 12.10.2017.