Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Patterns Vanje Perović

U Galeriji MAS, Studio za multimedijalnu umetnost, Odžaci, Svetozara Markovića 41, u petak, 14. avgusta u 20 časova, otvara se samostalna izložba autorke Vanje Perović, pod nazivom, "Patterns". Izložba traje do 27. avgusta.

 


Od radova Vanje Perović doživeo sam kratkotrajan fleš bek u rane osamdesete godine kada su se prvi put kod nas masovnije pojavili lenjiri s geometrijskim modlama. Ubrzo su stigli i oni sa šablonizovanim oblicima domaćih životinja, pa je skoro svaki rad iz likovnog bio sličan, ako ne i isti. Ne samo da je Sunce skoro kod svih nas bilo sirealno perfektno, nego su svet ispunjavala i nadasve nova bića: Istokrava, Istozec, Istomačka, Istoptica, Istodrvo, Istožaba i sl. Činilo se da je bilo izlišno crtati svet slobodnom rukom...

Međutim, ako se danas, kad digitalnu modlu možete da popunite ličnim internet-profilom (1), suočimo s likovnim radovima dobijenim kopiranjem, kloniranjem, umnožavanjem, simetrizovanjem, uvećavanjem i izmeštanjem – ne samo šablona s dečijeg lenjira već i najrazličitijih stvari koje popunjavaju svakodnevicu – videćemo kako se iza naizgled olakog postupka krije i potreba da recipijent bude upućen u subvezivnu priču o današnjici. Ona se radovima Vanje Perović, ispod disko šarenila i sladunjavo-jambolične mekanosti, otvara kao totalitarizam patern-a, kao svojevrsna diktatura paternizacije, kao besomučni i beskompromisni pritisak šablonizovanih, dvodimenzionalno-jednosmernih diskursa. Zato je nesumnjivo da kontekst šablonskog u radovima Vanje Perović svedoči o potrebi angažmana, odnosno o potrebi da se pred tiranjom uniformnih oblika današnjice zauzme aktivniji i ironijom osvešćeniji likovno-umetnički stav.

(Zlo)upotrebom svakodnevnih objekata – stolice i fotelje s odstranjenim nogarama, uveličane šablon-životinje tapacirane jambolijom "milka" boje, krevet od cevi za ventilaciju – izvršeno je njihovo kontekstualno prepakivanje i izmeštanje, čime je ostvarena re-paternizacija šablona. Patern se oslobađa apriorne monotonije, i kontekstualizuje se kao subverzivni i višeznačni kontra-znak. S druge strane, patern-tapete kao zidna dekoracija likovno dočaravaju dijalektiku dinamičkog odnosa između mikro i makro planova stvarnosti. Iz totala one funkcionišu kao prikaz mreže, kao rešetka, kao šara i simetrija. Međutim, tek krupni plan otkriva da je mreža sastavljena od umanjenih, i skoro fraktalno umnoženih, šablon-sličica predmetnog svakodnevlja. Tako se udaljavanjem stiče pojam o monoobliku, koji se približavanjem pretvara u sličice monomnoštva, od kojeg je sastavljen.

Na kraju, kontrast između patern-predmeta i patern-tapeta otkriva hiperbolu kao zajednički slikarski i vajarski stilski postupak, koji istovremeno funkcioniše kao usitnjavanje i uvećavanje. Tako je forma patern-a prevladana i likovno pokrenuta, ali i stavljena u ironičku dinamiku izražavanja kritičke svesti o suštinskoj jednoobraznosti sveta, koja tako kako je postavljena, tj. tapacirana, svakako cilja da isprovocira svakodnevno oko naviknuto kič. Zato, ipak, s pažnjom načuljite uši.

Dejan Čančarević





Vanja Perović je rođena 1976. godine u Beogradu. 2006. godine diplomirala na Fakultetu likovnih umetnosti, Univerzitet umetnosti u Beogradu, odsek Vajarstvo u klasi profesora Mrđana Bajića. Trenutno na prvoj godini  doktorskih interdisciplinarnih studija na Univerzitetu umetosti u Beogradu, grupa za višemedijsku umetnost.




Izložbe: samostalna izložba, Savremena galerija, Zrenjanin, 2008.; samostalna izložba galerija Elektrika, Pančevo; samostalna izložba u galeriji Doma omladine, Beograd, 2007.; učesće na međunarodnom putujućem  bijenalu "Tehrain Urban Jealousy" 2009.; Noć Muzeja, Art Klinika, Novi Sad 2009.; učesće na Belgrade Design Week-u, 2008.; grupna izložba studenata FLU, filmski festival, Sopot, 2006; Test Pieces and Blend in Moments, SKC, 2006.; Oktobarski salon, Pančevo, 2005., 2004.; grupne izložbe crteža i sitne plastike studenata Fakulteta likovnih umetnosti, galerija Doma omladine, Beograd, između 2002. i 2006. Radionice: Ars Kozara, land art radionica, Kozara 2009.; Vajarska  kolonija Terra, Kikinda, 2009.; radionica sa Jovanom Stokić i Ričardom Dikonom FLU, Beograd, 2006. Druga profesionalna iskustva: šminka, Vojislav Klačar: Parlamentarna Istorija Korete, režija: Vlatko Ilić, BELEF, 2007.


1 upor.www.myspace.com


 



 


Datum objavljivanja: 13.08.2009.